Audi op NIPS: nieuwe mogelijkheden voor artificiële intelligentie (AI), stap dichter bij autonome mobiliteit

  • Conferentie over artificiële intelligentie in Californië
  • Innoverend Audi project: neuronennetwerk maakt een erg nauwkeurige 3D-voorstelling van de omgeving
  • Wereldwijd forum voor artificiële intelligentie
Audi blijft gestaag werken aan autonome mobiliteit en de constructeur toont een innovatief pre-development project op de NIPS (Conference and Workshop on Neural Information Processing Systems) in Long Beach, Californië (VS). Dit is 's werelds grootste symposium voor artificiële intelligentie (AI). Dit project maakt gebruik van een mini-camera met AI om een uiterst nauwkeurige 3D-voorstelling van de omgeving rond het voertuig te maken. De conferentie wordt mee gesponsord door Audi en vindt plaats van 4 tot 9 december.

De nieuwe Audi A8 is de eerste auto ter wereld die ontwikkeld is voor autonoom rijden op niveau 3 (SAE). De Audi AI Traffic Jam Pilot kan zelf rijden bij vertraagd verkeer tot een snelheid van 60 km/u. De mogelijkheden zijn ook afhankelijk van wat de wet toelaat op de plaats waar de auto wordt gebruikt en de bestuurder moet het systeem uiteraard activeren. Om autonoom te kunnen rijden, heeft de wagen een  "cartografisch beeld" van de omgeving nodig dat zo accuraat mogelijk is. Artificiële intelligentie is hiervoor cruciaal.

Een projectteam van Audi Electronics Venture (AEV), een dochteronderneming van Audi, presenteert een monocamera op de NIPS. Dit is een camera die een uiterst nauwkeurige 3D-voorstelling van de omgeving maakt. Met die technologie weet men perfect wat er rond de wagen gebeurt. 

Vooraan zit een conventionele frontcamera die als sensor wordt gebruikt. De camera ziet het gebied voor de auto onder een hoek van ongeveer 120° en biedt 15 frames per seconde bij een resolutie van 1,3 megapixels. De beelden worden vervolgens verwerkt door een neuronennetwerk. Hier vindt de semantische segmentatie plaats, waarbij elke pixel wordt ingedeeld in één van de 13 soorten objecten. Zo kan het systeem andere auto' s, vrachtwagens, gebouwen, grondmarkeringen, personen en verkeersborden van elkaar onderscheiden en herkennen.

De technologie gebruikt ook het neurale netwerk om de afstand in te schatten. Dit wordt voorgesteld met ISO-lijnen, virtuele grenzen die een constante afstand bepalen. Deze combinatie van semantische segmentatie en het dieptezicht zorgt voor een zeer accuraat 3D-model van de werkelijke omgeving.

Audi-ingenieurs hadden het neurale netwerk al eerder getraind met een ‘zelflerende functie’. In tegenstelling tot aanleren is zelfleren een methode die is gebaseerd op observatie van omstandigheden en scenario's, waarvoor geen vooraf bepaalde handelswijze werd vastgelegd. Het neurale netwerk werd geconfronteerd met tal van video's die de wegsituaties tonen, die werden opgenomen met een stereocamera. Het neurale netwerk kan de data zelfstandig interpreteren en het gebruikt de beelden van de monocamera om er een 3D-omgeving van te maken. Het AEV-project biedt een enorm potentieel om verkeerssituaties te interpreteren.

Naast AEV ontvangt de Audi-stand op de NIPS dit jaar nog twee andere partners van de Volkswagen Groep, die ook hun eigen AI-projecten voorstellen. De afdeling Fundamental AI Research van het Data Lab van de Groep IT houdt zich bezig met zelflerende functies en een betere controle wanneer er storende factoren optreden, dit is een efficiënte manier om de verschillende mogelijkheden te kunnen inschatten.

Verder is er het Audi-team Electronics Research Laboratory uit Belmont, Californië. Zij tonen technologie voor parkeermanoeuvres, rijden op een parking en rijden op autosnelwegen waarbij alles is gebaseerd op AI. In dit proces berust de laterale besturing van de auto volledig op het neurale netwerk. De AI leidt uit de cameradata zelf een 3D-model af waarin het de auto kan begeleiden. Op deze manier is er geen super nauwkeurige plaatsbepaling of zeer gedetailleerde kaartdata nodig.

Voor de ontwikkeling van autonome auto’s kan Audi rekenen op een groot netwerk van technologie die zich toespitst op artificiële intelligentie. In dat netwerk zitten ook bedrijven uit Silicon Valey, Europa en Israël.

In 2016 was Audi de eerste constructeur die deelnam aan de NIPS want het merk had er dan al een eigen stand. Dit jaar is Audi opnieuw van de partij en de constructeur is meteen ook sponsor van de NIPS, zodat Audi zijn netwerk in Californië ook verder kan uitbouwen. AI-specialisten kunnen er zich ook informeren over carrièremogelijkheden bij Audi. 

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg