Audi op het podium van de Total 24 Hours of Spa

Audi op het podium van de Total 24 Hours of Spa

Voor de negende keer in tien jaar mocht Audi plaatsnemen op het podium van de Total 24 Hours of Spa, met dank aan een schitterende tweede plaats voor Audi Sport Team Attempto. De Belg Frédéric Vervisch nam plaats achter het stuur, aan de zijde van de Italiaan Mattia Drudi en de Zwitser Patric Niederhauser. Het Belgische Team WRT van zijn kant kon de pechduivel niet afschudden.

Audi was het voorbije decennium het meest succesvolle merk in de Total 24 Hours of Spa, met vier zeges en een ononderbroken reeks podiumplaatsen tussen 2011 en 2018. Dit weekend strandde het merk met de vier ringen op een zucht van een vijfde triomf sinds de GT3-klasse de dienst uitmaakt in de dubbele race rond de klok.

 De hele race lang leverde de Audi R8 LMS GT3 strijd voor de zege, waarbij twee exemplaren op vier uur van het einde zelfs bovenaan het klassement vertoefden. Uiteindelijk kwam de #66 van Audi Sport Team Attempto, met de Belg Frédéric Vervisch, de Italiaan Mattia Drudi en de Zwitser Patric Niederhauser aan het stuur, slechts vijf seconden tekort.

 “Ik ben natuurlijk een beetje ontgoocheld omdat ik de zege zo nipt misloop, maar op hetzelfde ogenblik weet ik dat we het volle pond hebben gegeven”, erkende de Kortrijkzaan Frédéric Vervisch. “Deze 24 uur waren ongelooflijk intens en de weersomstandigheden maakten het er nog moeilijker op, zoals de vele ongevallen tijdens de race bewijzen. Onze Audi draaide als een Zwitsers uurwerk; we hebben goed werk geleverd en geen echt fouten gemaakt.”

 De editie 2020 van de Total 24 Hours of Spa, die uitzonderlijk in de herfst en achter gesloten deuren werd georganiseerd, is uitgedraaid op een ongelooflijke sportieve strijd waarbij de wisselende weersomstandigheden en vele plotwendingen hun stempel drukten op de race.

Met de nieuwe Audi RS e-tron GT als Leading Car voerde het merk met de vier ringen het 56-koppige GT3-peloton aan tijdens de formatieronde. De Audi R8 LMS GT3 bekleedden tijdens de eigenlijke race regelmatig de koppositie in de rangschikking. De Audi Sport Team Saintéloc #25 waarop ex-winnaars Markus Winkelhock en Christopher Haase team vormden met de jonge Fransman Dorian Boccolacci, besloot uiteindelijk op de zesde plaats.

 Voor het Belgische Team WRT, dat vier Audi R8 LMS GT3 inzette, werd het een wrede wedstrijd, met twee opgaves na wedstrijdincidenten, een opgave door een technisch probleem en slechts één wagen die de finish bereikte op de 14e plaats, het #30 van Dennis Marschall, Ferdinand Habsburg en Matthieu Vaxiviere, dat werd ingezet onder de vlag van Audi Sport Team WRT.

 "Soms moet je de zaken filosofisch benaderen… met een glas wijn”, vertelt Team Directeur Vincent Vosse ondanks alles met een kwinkslag. “Niets liep zoals het hoorde dit weekend. Het begon met de verschuivingen die we in ons team en binnen onze rijdersbezettingen moesten doorvoeren. Vervolgens was de wedstrijd ons allerminst gunstig gezind, want we verloren maar liefst drie wagens. Charles Weerts werd op het #32 aangereden door Catsburg, die zich is komen excuseren en de schuld op zich nam. Het #31 kwam door een technisch probleem tot stilstand in volle strijd voor de zege en het #33 had op zondagochtend een spectaculair ongeval, gelukkig zonder veel erg voor Benjamin Goethe. Het #30 bereikte de finish, maar kon nooit echt het juiste ritme ontwikkelen en we moeten de gegevens dan ook analyseren om de oorzaak te achterhalen. Nochtans heeft iedereen in het team het volle pond gegeven en ik wil ieder van hen ook bedanken. Het seizoen is nog niet ten einde. We blijven gemotiveerd en we kunnen nu reeds zeggen: afspraak volgend jaar voor de Total 24 Hours of Spa 2021!”

Charles Weerts, die aan het stuur zat van de Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS #32 op het moment van het incident net na het intreden van de duisternis, was één van de eerste opgevers.

“Het was een van die slechte weekends, waar niets leek te gaan zoals het hoorde”, vertelde de teamgenoot van Frank Stippler en Edoardo Mortara. “Persoonlijk waren de kwalificatie en mijn eerste deelname aan de Super Pole de hoogtepunten. Mijn felicitaties aan het trio van de Audi #66 voor hun podiumplaats en ik kan niet wachten om volgend jaar revanche te kunnen nemen.” 

Het #32 van Dries Vanthoor, Christopher Mies en Kelvin van der Linde bevond zich voortdurend in de kopgroep, maar kwam zaterdag iets voor middernacht tot stilstand bovenaan de Raidillon.

“Uiteraard heb ik een dubbel gevoel”, erkent de Belg Dries Vanthoor. “Langs de ene kant ben ik blij voor mijn broer Laurens, die de wedstrijd won, en langs de andere kant ben ik enorm teleurgesteld. We waren zeer sterk en ik denk echt dat we een goede kans maakten op de zege, of toch minstens een podiumplaats, zeker met de regen in de eindfase van de wedstrijd. Het is echter altijd gemakkelijk praten na de feiten.”

 Het seizoen van de GT World Challenge Europe besluit half november met een race over 6 uur op het Circuit Paul Ricard, van 13 tot en met 15 november. Belgian Audi Club Team WRT is vastberaden om, na de Sprint Cup-titels bij de teams en de rijders, het seizoen 2020 in schoonheid af te sluiten.

 

Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import

 

 

 

 

 

 

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg