Audi onthult e-tron FE05 voor nieuw Formula E- seizoen

Audi onthult e-tron FE05 voor nieuw Formula E- seizoen

Het Audi Sport ABT Schaeffler Formula E-team dat het kampioenschap won, bouwt een nieuwe generatie racewagen

  • Spectaculair design, extra vermogen, lager verbruik en grotere autonomie
  • Naast het fabrieksteam zet ook Virgin Racing twee Audi e-tron FE05-bolides in
Op 15 december start voor het ABB FIA Formula E-kampioenschap een nieuw hoofdstuk in Ad Diriyah (Saudi-Arabië). Dankzij de grotere autonomie van de elektrische racewagens, zullen de piloten voor het eerst met slechts één wagen racen. Audi onthult de volledig nieuw ontwikkelde e-tron FE05 waarmee Daniel Abt en Lucas di Grassi opnieuw voor de titel zullen strijden.

Vanaf seizoen 2017/2018 zullen de piloten - voor het eerst sinds het kampioenschap in 2014 van start ging - slechts één auto per race gebruiken. De batterijen hebben vandaag voldoende capaciteit om de volledige 45 minuten durende race mee te gaan en daarom verdwijnt de verplichte autowissel tijdens de race. Dit getuigt hoe autosport, en het Formula E in het bijzonder, technologisch innoveert.

De Audi e-tron FE05 werd ontwikkeld met het oog op de nieuwe technische en strategische uitdagingen. Dat geldt eens te meer voor de aandrijving van de Audi e-tron FE05 die is bestaat uit de motor, de omvormer, de versnellingsbak, diverse onderdelen van de ophanging achteraan en uiteraard de bijhorende software.

Omdat de rest van de wagen bij alle teams identiek is, moeten de constructeurs op technisch vlak het verschil maken met de motorisatie. Het Audi Sport ABT Schaeffler-team won het vierde seizoen van dit volledig elektrische kampioenschap dat midden juli in New York werd afgesloten. De Audi e-tron FE04 bleek vaak de meest efficiënte bolide en zijn opvolger is uiteraard op deze winnaar gebaseerd.

De Audi Schaeffler MGU03-motor wordt ook als generator gebruikt en Audi ontwikkelde deze unit samen met zijn technologiepartner Schaeffler. De ingenieurs wilden de aandrijving vooral zuiniger maken en de prestaties nog verder verbeteren. "We hebben het basisconcept met één vaste versnelling behouden, alle details werden verfijnd en vervolgens werden de componenten ontwikkeld", stelt Tristan Summerscale, Formula E-projectleider bij Audi. 95% van alle onderdelen in de aandrijving zijn nieuw en de ingenieurs waren in staat om het gewicht met 10% te verlagen.

Ook in het vijfde seizoen van de Formula E mag de motor tijdens de kwalificaties 250 kW (340 pk) leveren. Gedurende de races wordt het vermogen echter beperkt tot 200 kW (272 pk). Vanaf dit seizoen komen er zogenaamde activeringszones. Wanneer piloten op het circuit door deze zone rijden, wordt hun motorvermogen kortstondig opgetrokken tot 225 kW (306 pk). Formule E-fans kunnen hun favoriete piloot nog steeds helpen door via "FanBoost" op hun favoriete piloot te stemmen zodat die een tijdelijke powerboost krijgt tot 250 kW (340 pk).

Alle Formula E-teams gebruiken exact dezelfde McLaren-batterij die 374 kg weegt. De lithium-ion batterij wordt tussen de bestuurdersstoel en de aandrijflijn gemonteerd. Ze biedt een capaciteit van 52 kWh en kan op 45 minuten worden opgeladen. Voor dit vijfde seizoen komt er tevens een "Brake-by-Wire" systeem. De rembediening en transmissie naar de achteras zijn niet langer mechanisch met elkaar verbonden, want alles wordt elektronisch gestuurd. Dit zorgt voor een optimale verdeling van de remkracht en ook de energierecuperatie wordt hierdoor verbeterd.

Net als in de Formule 1-bolide bestuurt de piloot een éénzitter van koolstofvezel die aan alle veiligheidsnormen van de FIA voldoet. De CFRP-crashstructuren vooraan, achteraan en langs de flanken bieden maximale bescherming. Ook het nieuwe halosysteem boven de cockpit is vergelijkbaar met de Formule 1. Dit moet het hoofd van de piloot beschermen bij een mogelijke crash. Het minimumgewicht van een Formula E-racewagen bedraagt 900 kilogram (inclusief bestuurder). De elektrische bolide accelereert in 3,1 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van ongeveer 240 km/u. Het is ook opmerkelijk dat de nieuwe generatie Audi e-tron FE05 geen achtervleugel heeft. De bolide genereert voldoende downforce via een grote diffuser aan de achterkant van de racewagen. Na de eerste testritten vergeleken fans de futuristische look van de racewagen met ‘Batmobile’, ‘Star Wars’ of zelfs een ‘ruimteschip’. “Als ik met deze bolide op circuit rij, heb ik het gevoel dat ik in een sciencefictionfilm zit”, stelt Daniel Abt. “Vergeleken met zijn voorganger oogt dit nieuwe model veel agressiever.”

Naast het Audi fabrieksteam, zal de Britse stal Virgin Racing voor het eerst ook gebruik maken van de Audi e-tron FE05. Deze samenwerking gaat van start bij de aanvang van het vijfde seizoen en zal voor een gezonde competitie tussen beide teams zorgen, wat het prestaties alleen maar kan verbeteren.

Het Audi Sport ABT Schaeffler-team is één van de oprichters van de Formula E. Daniel Abt en Lucas di Grassi waren er bij vanaf de allereerste race. De Braziliaan behaalde de titel in het pilotenkampioenschap in het derde seizoen (2016/2017). Het seizoen 2017/2018 werd afgesloten met di Grassi als runner-up en Abt eindigde op de vijfde plaats.

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg