Audi maakt autobestuurders wegwijs in elektrisch rijden

Audi maakt autobestuurders wegwijs in elektrisch rijden

Audi lanceert de e-xperience-app die autobestuurders virtueel weergeeft welke impact elektrisch rijden kan hebben op hun mobiliteit. Aan de hand van autoritten met hun huidige klassieke brandstofwagen registreert de e-xperience-app data, maakt het analyses en vergelijkt het de resultaten met data van de eerste elektrische Audi. Zo kunnen autobestuurders evalueren of het aan de hand van hun persoonlijk mobiliteitsprofiel zinvol is om over te stappen naar een elektrische wagen. Een doordachte primeur met de lancering van de Audi e-tron, de eerste 100 procent elektrische Audi, in het vooruitzicht.

Onbekend is onbemind

Uit onderzoek blijkt dat er bij heel wat autobestuurders nog twijfels en vooroordelen bestaan die hen ervan weerhouden om de stap richting elektrisch rijden te zetten. Hoe lang kan ik rondrijden op één laadbeurt? Wanneer moet ik laden en waar vind ik een laadpunt? En vooral, is het goedkoper?

Virtuele testrit

Op deze vragen biedt de e-xperience-app een pasklaar antwoord. De gratis smartphone-applicatie voor Android en iOS simuleert virtueel heel realistisch wat elektrisch rijden voor de autobestuurder kan betekenen door autoritten met hun huidige klassieke brandstofwagen te analyseren en te vergelijken met data van de eerste elektrische Audi.  Na elke rit berekent de app aan de hand van snelheid, acceleratie en afgelegde afstand hoeveel elektrische energie de autobestuurder zou verbruiken met een elektrische wagen, hoeveel energie er nodig is voor een trip, wat de status is van de virtuele batterij van de wagen, enzovoort.  De applicatie verzamelt alle afgelegde autoritten van de gebruiker en geeft een realistisch mobiliteitsgedrag van de gebruiker. Dit leidt tot een correctere analyse dan een eenmalige autorit.

Besparing berekenen

Daarnaast kan de gebruiker ook de gegevens van zijn of haar huidige wagen invoeren: zo kan de app berekenen hoeveel de autobestuurder kan besparen op zijn of haar brandstofverbruik aan de hand van de huidige brandstofprijzen en hoeveel minder CO2-uitstoot er zou zijn met een elektrische wagen. Overtuigende argumenten die onzekerheid wegnemen wanneer iemand twijfelt om de stap naar een elektrische wagen te zetten. Tot slot krijgt de gebruiker ook heel wat praktische tips mee over elektrisch rijden.

Oplaadpunten

Eens de autorit beëindigd wordt, zal de e-xperience-app de batterijstatus van de virtuele elektrische wagen weergegeven en zal de autobestuurder via de app het dichtstbijzijnde oplaadpunt kunnen vinden.

Privacy

Het doorgeven van geolocatiegegevens geschiedt enkel met toestemming van de gebruiker. Enkel wanneer de startknop ingedrukt wordt, begint de app met het detecteren van de rit (afgelegde afstand, accuverbruik en verbruikte energie).  Met een druk op ‘stop’ kan de simulatiesessie op elk moment beëindigd worden.

Eerst loaden, dan laden

Audi rekent erop dat de gratis app (via Google Play of de App Store) massaal wordt gedownload en dat hij mensen doet inzien dat elektrisch rijden een antwoord biedt op de mobiliteitsbehoefte van velen.

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg