Audi installeert gebruikte lithium-ionbatterijen in fabrieksvoertuigen

Audi installeert gebruikte lithium-ionbatterijen in fabrieksvoertuigen

  • Het merk hergebruikt oude batterijen uit elektrische wagens in zijn eigen productievestiging
  • Testen van tweedehandsconcept in de vestiging van Ingolstadt
Een tweede leven voor batterijen uit elektrische wagens: Audi is bezig met het testen van fabrieksvoertuigen die aangedreven worden door lithium-ionbatterijen in zijn belangrijkste fabriek in Ingolstadt. Zoals alle autobouwers wordt Audi door de wet verplicht om energiedragers terug te nemen na hun gebruik in wagens. Omdat ze nog over een grote hoeveelheid oorspronkelijke laadcapaciteit beschikken, onderzoekt een interdisciplinair projectteam nu hoe de batterijen van bijvoorbeeld de testvoertuigen van de Audi e-tron of die van hybridemodellen zoals de Audi A3 e-tron en Audi Q7 e-tron gevoelig langer kunnen worden gebruikt. Een aantal andere voordelen zijn tijdens de testfase reeds aan het licht gekomen.

Tot nu toe werden fabrieksvoertuigen zoals vorkheftrucks en trekkers in de vestigingen van Audi aangedreven door loodzuurbatterijen. Als hun batterijen leeg zijn, verwijderen werknemers de batterijpacks die tot twee ton kunnen wegen, uit de voertuigen en verbinden ze gedurende enkele uren met een laadstation. Lithium-ionbatterijen kunnen echter rechtstreeks opgeladen worden op de plek waar de voertuigen geparkeerd staan in hun stilstandtijd of pauzes tussen twee shifts bijvoorbeeld. Dit bespaart tijd en schakelt de hoge manuele inspanning die nodig is om de batterijen te verplaatsen, uit. Audi zou miljoenen uitsparen als het zijn totale vloot fabrieksvoertuigen zou laten omschakelen op lithium-ionbatterijen op de 16 productievestigingen wereldwijd.

“Het vervaardigen van een lithium-ionbatterij gaat gepaard met een hoog energieverbruik en waardevolle grondstoffen die op de best mogelijke manier moeten worden benut”, zegt Peter Kössler, lid van de raad van bestuur voor productie en logistiek bij AUDI AG. “Voor ons houdt een duurzame strategie voor elektrische mobiliteit ook een zinvol concept voor tweedehandsgebruik van energiedragers in.” De overblijvende laadcapaciteit van een lithium-ionbatterij na gebruik in een wagen is meer dan voldoende voor de vereisten van transportvoertuigen. Ten gevolge van dit gebruik verbeteren hun rijcapaciteiten zowaar aanzienlijk: ze kunnen hun snelheid constant houden, zelfs op hellingen (fabrieksvoertuigen aangedreven door loodzuurbatterijen kunnen dat niet). Bovendien voorkomt het regelmatige laden tijdens pauzes stilstand tijdens de werktijden.

De batterij van een Audi e-tron bijvoorbeeld bestaat uit 36 individuele batterijmodules en wordt onder de passagierscel tussen de assen geplaatst in de vorm van een plat breed blok. Nadat batterijen zijn teruggenomen controleert het projectteam elke individuele module in functie van zijn verdere gebruik. Daarna worden in elke nieuwe batterijlade 24 modules geïnstalleerd. Die heeft dezelfde afmetingen en gewicht als de vorige loodzuurbatterijen van de fabrieksvoertuigen. Zo kan het bedrijf al die voertuigen verder gebruiken zonder grote investeringen. In de toekomst zouden gespecialiseerde werknemers de assemblage van tweedehandsbatterijen in het eigen batterijcenter van het bedrijf kunnen overnemen.

Het projectteam van de afdelingen productie, logistiek en ontwikkeling werkt al zo’n twee jaar aan het tweedehands gebruik van gebruikte batterijmodules. Nadat de eerste tests succesvol waren, test men nu de eerste geconverteerde fabrieksvoertuigen in de dagelijkse productie. Dit vooruitstrevende project is een van de vele dat Audi’s engagement aantoont voor het zinvolle en efficiënte verdere gebruik van batterijen uit elektrische wagens. Het is ook denkbaar dat gebruikte batterijmodules zouden kunnen worden ingezet in mobiele oplaadcontainers voor elektrische voertuigen of in stationaire energieopslagsystemen. Audi ontwikkelt ook recyclingconcepten: aan het einde van de levenscyclus van de batterij krijgen waardevolle onderdelen ervan een tweede leven in andere producten en worden ze zo hergebruikt.

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg