Audi en Ericsson testen 5G-technologie in de automobielproductie

Audi en Ericsson testen 5G-technologie in de automobielproductie

De premium autobouwer Audi en de innoverende voortrekker inzake 5G, Ericsson, testen voor het eerst de nieuwe gsm- en netwerktechnologie 5G in de automobielproductie. Dat hebben de beiden bedrijven in de hoofdzetel van Audi in Ingolstadt bevestigd met de ondertekening van een gemeenschappelijk intentieverklaring (memorandum of understanding). De focus van het project draait rond het Industrial Internet of Things (IIoT). Het doel van de samenwerking is het potentieel te onderzoeken van 5G als toekomstgerichte communicatietechnologie en te kijken in welke mate het kan voldoen aan de hoge eisen die bij de automobielproductie worden gesteld. Over de komende maanden zal een team van experten van Audi en Ericsson in een technisch centrum binnen het Audi Production Lab in Gaimersheim bij Ingolstadt een testgebied afbakenen voor de 5G-technologie.

5G staat voor de volgende generatie mobiele communicatie die de mogelijkheden van het huidige netwerk uitbreidt om in te spelen op de toekomstige verwachtingen van consumenten en industriële gebruikers. De technologie brengt talrijke voordelen met zich mee: voor het autonoom rijden, voor intelligente mobiliteitsoplossingen, maar ook voor de Industrie 4.0 en voor een efficiënte connectiviteit tussen individuele machines in de draadloze productie van de toekomst.

Deze nieuwe technologie biedt heel wat netwerkkenmerken die essentieel zijn voor een moderne manier van produceren waarbij flexibiliteit en complexiteit steeds belangrijker worden. 5G maakt bijvoorbeeld een groter datadebiet en een ruimere netwerkcapaciteit mogelijk en stelt een grote mate van beveiligde beschikbaarheid in het vooruitzicht. Bovendien zorgt een lagere latentie voor kortere reactietijden tussen de verschillende installaties binnen een fabricagesysteem.

Binnen hun testbereik zullen de beide partners een bijzonder latentiegevoelig gebruik centraal stellen in het testwerk. Concreet zal het team de draadloze interactie onderzoeken tussen een industriële robot en het gebruik van verlijmingstechnieken. Vandaag de dag zijn verlijmingstechnieken immers heel courant binnen de automobielproductie.

Het Proof-of-Concept-netwerk (PoC) van Ericsson dat hiervoor gebruikt wordt, is helemaal toegespitst op de integratie van technologieën die alternatief of complementair zijn aan de reeds gebruikte technologieën. Denk maar aan het gebruik van wifi, respectievelijk WLAN (Wireless Lan) maar ook aan verbindingen via kabel (Ethernet) tussen productiecomponenten.

 

 

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg