Audi e-tron extreme: innovatief testvoertuig op de legendarische skipiste

Audi e-tron extreme: innovatief testvoertuig op de legendarische skipiste

 

  • Speciaal uitgeruste Audi e-tron werd skipiste de baas
  • Elektrische vierwielaandrijving met twee elektromotoren op de achteras
  • Wereldkampioen rallycross Mattias Ekström achter het stuur van de 100% elektrische SUV

 

Waar gewoonlijk de beste ski-atleten ter wereld strijden om de overwinning van de Hahnenkamm-wedstrijd, stuurde Audi eind januari een testvoertuig van zijn eerste volledig elektrisch aangedreven SUV de skipiste op. De speciaal uitgeruste Audi e-tron beklom de ‘Mausefalle’ op de legendarische skipiste. Die heeft een hellingsgraad van 85 procent en is daarmee het steilste stuk van de spectaculaire afdaling.

“Vorig jaar al hebben we bij de extreme events van Audi e-tron aangetoond hoe de elektrische SUV zich in een uithoudingsproef bewijst. Op de Pikes Peak, in de zoutvlakten van Namibië of in het hoogspanningsproefveld in Berlijn, het Audi e-tron-prototype was de grootste uitdagingen meester”, zegt Peter Oberndorfer, communicatiechef product en technologie. “Met de sensationele beklimming van de ‘Mausefalle’ hebben we zijn grenzen verder op de proef gesteld en getoond wat met de quattro-technologie in een elektrische auto technisch mogelijk is.”

De ‘Mausefalle’ is met een hellingsgraad tot 85 procent het steilste stuk skipiste van de gerenommeerde afdaling in Kitzbühel. Om deze helling te beklimmen maakte het Audi e-tron-prototype gebruik van een speciale quattro-aandrijving met twee elektromotoren op de achteras en een elektromotor op de vooras. Opgeteld bereikte het testvoertuig een boostvermogen van tot 370 kW en een wielkoppel van 8.920 Nm. Zo werd het volle vermogen op de grote beklimming gegarandeerd. Voor de uitzonderlijke voorwaarden op de skipiste had Audi bovendien de software met betrekking tot het aandrijfkoppel en de koppelverdeling aangepast. Voor de nodige grip op sneeuw en ijs zorgden de 19-duimsbanden met spikes die speciaal voor de testrit waren aangeleverd.

“Een hellingsgraad van 85% aankunnen, dat klinkt eerst onhaalbaar”, zegt Mattias Ekström die aan het stuur van het e-tron-prototype van Audi zat. “Hoe deze auto zo’n moeilijk terrein de baas kon, heeft zelfs indruk op mij gemaakt”, verklaart de wereldkampioen rallycross en tweevoudig kampioen DTM. Voor hem is deze prestatie een uitzonderlijke ervaring.

Voor de hoogst mogelijke veiligheid was het testvoertuig uitgerust met een veiligheidskooi en een bestuurderszetel met een zespuntsgordel. Het voertuig zelf was voorzien van een terugvalbescherming waardoor een beschermingskabel liep. Er was geen trekinstallatie voorhanden.

Bij dit project had Audi als sterke partner drankenfabrikant Red Bull aan zijn zijde. Beide ondernemingen zijn al jaar en dag sponsor van de Hahnenkamm-wedstrijd en hebben dit event gezamenlijk georganiseerd.

Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg