20 jaar offroadkwaliteiten voor de A6 Avant: de nieuwe Audi A6 allroad quattro
Woensdag 5 juni 2019
- Nieuwe generatie met opvallend design, uitgebreide uitrustingspakketten en uitstekende offroad capaciteiten.
- Veelzijdigheid in combinatie met een uitgesproken design en premium uitrusting
- Krachtige V6 TDI-motoren, adaptieve luchtvering met een variabele bodemspeling tot 60 millimeter en hill descent control standaard.
20 jaar na zijn debuut, lanceert Audi de vierde generatie van de Audi A6 allroad quattro. Hij maakt het verschil met standaard vierwielaandrijving, adaptieve luchtvering en een grotere bodemvrijheid waardoor hij zich even goed voelt op terrein als op de weg. De krachtige V6 TDI-motoren leveren voldoende trekkracht zodat deze versie een sleepvermogen tot 2,5 ton biedt. Door zijn karakteristieke uitstraling en nog meer individuele uitrustingsmogelijkheden spreekt deze A6 allroad quattro meer dan ooit klanten aan die op zoek zijn naar de combinatie van een krachtig design, een buitengewone veelzijdigheid en een uitzonderlijk comfort.
De Audi A6 allroad quattro: de grote allrounder van Audi
Deze bijzonder veelzijdige versie van de Avant beleefde in 1999 zijn première. Na een carrière van 20 jaar is de Audi A6 allroad quattro toe aan de vierde generatie. Hij voelt zich zowel op de weg als op terrein thuis en biedt eveneens een aanzienlijk sleepvermogen. De standaard vierwielaandrijving en de adaptieve luchtvering met variabele bodemvrijheid zorgen voor verbeterde terreincapaciteiten, maar ook op de weg hij is even dynamisch als comfortabel. De bijzondere uitstraling en de riante uitrusting zijn slechts enkele van de vele talenten die de A6 allroad quattro kan etaleren.
“Town, country, river" – het onderstel biedt rijmodi voor on- en offroad gebruik
Het koetswerk van de A6 allroad quattro is tot 45 millimeter hoger dan de gewone A6 Avant. Wanneer de standaard rijhoogte is ingesteld, heeft de wagen een bodemspeling van 139 mm, wat de offroad capaciteiten ten goede komt. De A6 allroad quattro is ook perfect geschikt om een trailer te trekken dankzij het sleepvermogen tot 2,5 ton.
De adaptieve luchtvering met gestuurde demping wordt standaard geleverd op de Audi A6 allroad quattro en krijgt een specifieke afstelling om de offroad capaciteiten van de A6 allroad quattro te verbeteren. Het systeem past de rijhoogte aan op basis van de snelheid en de rijmodus die in het Audi drive select systeem wordt gekozen. In de automatische- en de comfortmodus stelt de A6 quattro de standaard rijhoogte in met een bodemvrijheid van 139 mm. De rijhoogte wordt actief aangepast in functie van de snelheid. De maximale rijhoogte kan geselecteerd worden tot een maximumsnelheid van 35 km/u. In deze rijmodus wordt de bodemspeling 45 mm verhoogd. Wanneer er sneller wordt gereden, zal het koetswerk automatisch zakken. Bij snelheden boven 120 km/u wordt de rijhoogte met 15 millimeter verlaagd. Wanneer de A6 allroad-quattro in offroad modus wordt gebruikt (tot 80 km/u), staat het koetswerk 30 millimeter hoger dan de standaard rijhoogte. Bij zeer lage snelheden (onder de 35 km/u) wordt de bodemspeling nog eens 15 millimeter verhoogd zodat de Audi 45 millimeter extra bodemspeling biedt.
Naast de aangepaste vering biedt de A6 allroad-quattro nog tal van andere comfortfuncties zoals de standaard hill descent control of de hellingshoekdetectie zodat de quattro ook offroad het nodige comfort kan bieden. In offroad omstandigheden kan de bestuurder op het MMI-scherm de actuele hellingshoek in de lengte- en dwarsrichting aflezen. Wanneer het voertuig dreigt te kantelen, verschijnt er een waarschuwing. Op een steile helling beperkt de hill descent control de snelheid tussen 2 en 30 km/u. De snelheid wordt door de bestuurder ingesteld en het systeem remt de vier wielen selectief en individueel af. Op een losse ondergrond zal de hill descent control via een specifieke ABS-functie materiaal voor de wielen ophopen. Wanneer de offroad-modus van het Audi Drive Select systeem is ingeschakeld, worden alle relevante rijhulpsystemen - inclusief de stabiliteitscontrole - afgestemd op terreinomstandigheden.
Uniek karakter - opvallend design en specifieke look
De nieuwe A6 allroad quattro heeft een offroad look die nog opvallender is dan bij het vorige model. Het koetswerk en de veelzijdige, individuele interieurmogelijkheden benadrukken het uitgesproken karakter van dit nieuwe model.
Specifieke koetswerkelementen bepalen de robuuste uitstraling van de nieuwe A6 allroad quattro. Het brede en lage Singleframe radiatorrooster met de verticale aluminium lamellen domineert de voorkant van de wagen. De voorspoiler en de carterbescherming krijgen een aluminium-look afwerking. De specifieke dakrails, de strips rond de zijruiten, de bodembescherming, de diffuser en de band tussen de achterlichten worden naar keuze geleverd met een zwarte of aluminium afwerking. De wielkastbeschermers worden standaard in contrasterend scandiumgrijs gelakt. Optioneel zijn ze eveneens verkrijgbaar in de koetswerkkleur of glanzend zwart. De contrasterende dorpellijsten op de flanken worden afgewerkt met allroad-emblemen.
Twee optionele packs verfijnen de look nog verder: het aluminium exterior pack en het zwarte stylingpack met donkere koetswerkelementen en sierstrips. Het kleurpalet voor de nieuwe Audi A6 allroad quattro telt elf kleuren, waaronder het nieuwe gaviaal groen dat exclusief is voor de allroad, naar analogie met de specifieke kleur van het eerste model uit 1999.
Het interieur is verkrijgbaar in drie kleuren: zwart, parelbeige en okapibruin. De stoelen worden standaard afgewerkt met zwarte stof en gedeeltelijk met leer. Als alternatief is ook beige of bruin mogelijk of stijlvol geperforeerd Valcona leer. In plaats van het standaard inlegwerk in grafietgrijze lak, voorziet Audi twee houtpatronen en aluminium inlegstukken.
De allroad line biedt een nog verfijnder interieur. Deze optie omvat sportzetels die met Alcantara en leer worden bekleed, een combinatie vormen van petrol grijs en zwart. De decorelementen van het dashboard en de pedalen zijn van aluminium, er worden verlichte instaplijsten voorzien en de projectie van het logo zorgt voor een extra accent. Deze allroad line is optioneel leverbaar met tal van bijkomende interieurmogelijkheden zoals speciale kleurcombinaties, contrasterende stiknaden en biezen. Verder zijn er decoratieve sierstrips met een fijn houtnerfpatroon van berk of specifieke aluminium strips met subtiele groene kleuraccenten die bij de koetswerkkleur passen.
Voor veeleisende klanten – aandrijving, ophanging en uitrusting
De A6 allroad quattro mikt op een specifiek cliënteel dat de veelzijdigheid van de allroad op prijs stelt omwille van de exclusieve uitrustingsmogelijkheden en details, de krachtige zescilindermotoren en het veelzijdige onderstel.
Op de Europese markt voorziet Audi drie koppelrijke V6 TDI-motoren voor de A6 allroad quattro. Alle diesels hebben een cilinderinhoud van drie liter en in vergelijking met het voorgaande model werden ze ingrijpend vernieuwd.
De 3.0 TDI is beschikbaar in drie vermogensniveaus. De eerste versie levert 170 kW (231 pk) en 500 Nm koppel dat tussen 1.750 en 3.250 opm beschikbaar is. Dat volstaat om in 6,7 seconden van 0 tot 100 km/u te spurten en de topsnelheid piekt bij 250 km/u. Het NEDC-verbruik van deze A6 allroad quattro 45 TDI wordt afgeleid van de WLTP-waarden en bedraagt 5.9 – 5.8 liter diesel per 100 kilometer, wat neerkomt op een CO2-emissie van 156 -152 gram per kilometer. In de A6 allroad quattro 50 TDI levert de V6-motor 210 kW (286 pk) en 620 Nm koppel tussen 2.250 en 3.000 opm. Hij accelereert in 5,9 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250 km/u. Deze versie verbruikt 5.9 – 5.8 liter per 100 kilometer (156 - 152 gram CO2 per kilometer). De A6 allroad quattro 55 TDI heeft recht op de een 3.0 TDI motor die 257 kW (349 pk) en een koppel van 700 Nm tussen 2.500 en 3.100 opm levert. Deze topversie accelereert van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden en verbruikt 6.6 – 6.4 liter per 100 kilometer (172 – 168 gram CO2 per kilometer).
De drie TDI-motoren worden aan een 8-traps tiptronic automaat gekoppeld. De permanente quattro vierwielaandrijving is standaard en wordt aangevuld met een koppelregeling per wiel. Bij een dynamisch rijstijl wordt het onbelaste wiel langs de binnenkant van de bocht iets afgeremd nog voor het kan doorslippen. Zo wordt het aandrijfkoppel omgeleid naar de wielen met de meeste tractie. Optioneel wordt achteraan een sportdifferentieel voorzien dat de aandrijfkracht in gelijk welke verhouding over de achterwielen kan verdelen. Deze koppelomvormer biedt een ultieme boost op vlak van rijdynamisme en tractie.
De drie TDI-motoren worden standaard geleverd met Audi's mild hybride technologie (MHEV = Mild Hybrid Electric Vehicle) die niet alleen het rijcomfort verhoogt maar ook het brandstofverbruik in reële rijomstandigheden drukt. Door deze technologie verbruikt de motor tot 0,4 liter per 100 kilometer minder en het systeem werkt met een boordspanning van 48 Volt.
De riemaangedreven starter/alternator is het hart van dit systeem en regenereert tot 8 kW stroom tijdens remmen. Deze elektriciteit wordt vervolgens in een afzonderlijke lithium-ion batterij met een capaciteit van 10 Ah opgeslagen. De nieuwe Audi A6 allroad quattro kan bij de meest uiteenlopende snelheden ‘freewheelen’ met uitgeschakelde motor. Het start-stopsysteem werkt al vanaf 22 km/u.
Het onderstel van de A6 allroad quattro combineert een sportief karakter met een zeer hoog comfort en verbeterde offroad capaciteiten. Naast de adaptieve luchtvering met gecontroleerde demping biedt het ook nog andere voordelen. Audi voorziet standaard een progressieve besturing die directer wordt naarmate de stuurhoek vergroot. Parasietreacties en schokken worden weg gefilterd uit de besturing maar de bestuurder krijgt toch duidelijke feedback over de weg. De optionele dynamische vierwielbesturing verbetert de wendbaarheid en de stabiliteit. Bij snelheden tot 60 km/u draaien de achterwielen tot vijf graden in de tegenovergestelde richting van de voorwielen, waardoor de draaicirkel kleiner wordt en het stuur nog spontaner reageert. Bij hogere snelheden draaien de achterwielen tot twee graden in dezelfde richting als de voorwielen, waardoor de wagen in rechte lijn en bij het wisselen van rijstrook stabieler aanvoelt.
Het ECP (elektronisch chassis platform) regelt niet alleen de schokdempers en de rijhoogte, maar ook de dynamische vierwielbesturing en het optionele sportdifferentieel. In het Audi Drive Select systeem kan de bestuurder de werking van deze actieve systemen en componenten in zes modi (dynamisch, automatisch, comfort, efficiëntie, allroad en lift) aanpassen. De Audi A6 allroad quattro wordt standaard uitgerust met 18-inch velgen, voorzien van 225/55 banden. De grootste optionele velgen uit het Audi Sport-gamma hebben een diameter van 21 inch.
De standaardstoelen kunnen worden uitgerust met stoelverwarming en ventilatie, maar Audi levert ook sportstoelen. Deze exclusieve contourstoelen zijn individueel elektrisch verstelbaar en kunnen worden aangevuld met een massagefunctie. Audi voorziet nog meer accessoires die het comfort verder verhogen zoals het air quality pack dat subtiele geuren verspreidt in het interieur en een ionisator bevat. Het panoramische glazen schuifdak brengt licht en frisse lucht in de auto. Als het donker is zorgt het contour ambient lighting pack voor sfeerverlichting die het interieur een bijzondere look geeft.
De nieuwe Audi A6 allroad quattro is 4,95 meter lang, 1,90 meter breed en 1,50 meter hoog. De wielbasis van 2,93 meter vormt de basis voor een royale interieurruimte. De zitplaatsen zijn zowel voor- als achteraan breed genoeg ter hoogte van de ellebogen en achteraan is er voldoende knieruimte. Net als de A6 Avant biedt de allroad quattro een bagageruimte van 565 liter tot 1.680 liter met de neergeklapte achterbank. De rugleuning van de achterbank wordt standaard in de verhouding 40:20:40 opgedeeld. De elektrische achterklep in combinatie de automatische bagageruimteafdekking behoort tot de basisuitrusting. Zelfs het railsysteem, de spanband, het bagagenet en twee haakjes voor winkeltassen worden standaard meegeleverd. De optionele set om de lading te beveiligen, bestaat uit een telescopische stang en een riem waarmee men de bagageruimte in afzonderlijke compartimenten kan opdelen. De trekhaak kan men elektrisch ontgrendelen. Het interieur is overigens bijzonder stil dankzij de stijve aluminium hybride structuur en de verfijnde aëro-akoestiek.
Digital native – infotainment, connectiviteit en rijhulpsystemen
De A6 allroad quattro heeft hetzelfde uitgebreide infotainment aanbod als de A6 en A7 zustermodellen. Het volledig digitale besturingssysteem, bestaat uit een groot scherm bovenaan (10,1 inch bij de topversie) waarop het infotainment wordt bediend. Het 8,6-inch display eronder wordt gebruikt voor de klimaatregeling, de comfortfuncties en tekstinvoer. De intuïtieve stembediening maakt zowel gebruik van de informatie die hij in de wagen verzamelt als kennis uit de cloud om de input juist te interpreteren. De nieuwe A6 allroad quattro is optioneel ook leverbaar met de Audi virtual cockpit. Dit 12,3-inch display wordt bediend met de multifunctionele knoppen op het stuur. Het wordt aangevuld met het eveneens optionele MMI-navigatie plus systeem inclusief LTE-module en Wi-Fi-hotspot. Dit navigatiesysteem leert op basis van eerdere ritten en stelt suggesties voor aan de bestuurder bij het kiezen van een route. De route wordt online berekend aan de hand van de kaartdata in de wagen maar ook via de online server van dienstverlener HERE. Tot slot voorziet Audi optioneel ook een head-up display.
De Audi connect online diensten zijn opgesplitst in twee pakketten - navigatie & infotainment en noodoproep & service. De myAudi app verbindt de smartphone van de gebruiker perfect met het MMI-systeem. Met de Audi connect key kan de bestuurder de auto openen, vergrendelen en de motor starten met behulp van een Android smartphone via near field communication (NFC). Het optionele Bang & Olufsen Advanced Sound System met 19 luidsprekers en een subwoofer, levert ook 3D-geluid achteraan. Tot zeven chauffeurs kunnen ongeveer 400 functies opslaan in maximaal zeven individuele profielen. De rijhulpsystemen van de nieuwe Audi A6 allroad quattro bieden nog meer comfort en veiligheid. Ze zijn verdeeld in twee pakketten: Het Tour assist pack omvat functies zoals efficiency assist, adaptive cruise assist en emergency assist. Het City-pakket biedt de intersection assist en de exit warning. De centrale driver assitance controller (zFAS) brengt continu de omgeving van de wagen in kaart en levert de data voor al deze rijhulpsystemen.
Bij de lancering wordt een exclusieve “20 years allroad” edition voorzien
Naar aanleiding van de marktintroductie van de nieuwe A6 allroad quattro, lanceert Audi de "20 years allroad" edtion. Die krijgt een individueel aangepast koetswerk en interieur. Er zijn drie koetswerkkleuren beschikbaar: gaviaal groen, gletsjerwit en Soho-bruin. Het black styling pack wordt uitgebreid met een specifiek Audi-logo en aangepaste behuizingen voor de buitenspiegels. De exclusieve 19-duimsvelgen ronden het opvallende koetswerkdesign af. Ook het interieur krijgt opvallende accenten met de zwarte sportstoelen die met leer en Alcantara worden bekleed, aluminium inlegstukken en verlichte instaplijsten.
De nieuwe Audi A6 allroad quattro zal vanaf juli in Belgë te koop zijn. De catalogusprijs van de basis TDI in België zal 65.840 euro bedragen.