Veilig en comfortabel: de nieuwe Audi connect-diensten

Veilig en comfortabel: de nieuwe Audi connect-diensten

 

  • Hoogste veiligheidsstandaarden voor dataoverdracht en authenticatie
  • myCarManager: bediening van functies op afstand via smartphone-app
  • myService: noodoproep, online pechoproep en online Audi service-aanvraag

Audi breidt zijn waaier aan onlinediensten verder uit. Met het nieuwe aanbod myCarManager en myService kan de klant speciale functies via smartphone van op afstand bedienen of bijvoorbeeld online een afspraak maken voor een onderhoud. De nieuwe diensten verhogen het comfort en de veiligheid en zijn meteen beschikbaar voor de Audi Q7 en de nieuwe A4-modelreeks.

De actuele versie van de smartphone-app 'Audi MMI connect' omvat nu ook diensten met betrekking tot de auto, zoals myCarManager. Eigenaars van de nieuwe Q7 of A4 kunnen daarmee via hun smartphone de deuren vergrendelen of ontgrendelen, de optionele standverwarming bedienen en een rapport over de huidige status van hun wagen raadplegen. Ook de actuele parkeerpositie en -tijd kunnen worden opgeroepen. De app kan voortaan ook via een smartwatch van Apple bediend worden.

Een gedetailleerde blik op de verschillende functies maakt meteen hun vele voordelen duidelijk: via het statusrapport kan de klant uiteenlopende informatie over zijn wagen op de smartphone raadplegen, zoals bijvoorbeeld informatie over de status van ruiten en deuren, kilometerstand, brandstoftankinhoud en rijbereik, informatie over onderhoudsbeurten en het vulpeil van de motorolie of waarschuwingsmeldingen. In de stad is bijvoorbeeld de functie voor het opvragen van de parkeerpositie nuttig. Daarmee kan de bestuurder zich rechtstreeks naar zijn auto laten loodsen. Hij ziet ook hoe lang de wagen al geparkeerd is. Het menu-onderdeel 'Standverwarming' maakt het mogelijk om de optionele standverwarming via afstandsbediening te starten of te stoppen, de intensiteit in twee stappen te regelen en twee timers te programmeren.

Audi hecht voor de nieuwe diensten het grootste belang aan de veiligheid van de dataoverdracht. De communicatie verloopt nooit rechtstreeks tussen de smartphone en de auto, maar steeds via een beveiligde Audi-server. Afhankelijk van het type commando verloopt de reactie via verschillende wegen. Bij het statusrapport bijvoorbeeld stuurt de auto de meest recente gegevens naar de Audi-server, vanwaar de klant ze op ieder moment met zijn smartphone kan opvragen. De gegevens worden daarbij versleuteld volgens de actuele TLS 1.2-standaard. Ook voor de vergrendeling en ontgrendeling van de deuren gelden strenge veiligheidsregels, met een extra authenticatie tussen Audi-server en auto voor de actie wordt uitgevoerd. Dat wil zeggen dat de auto niet reageert op een bevel van een andere, niet-geautoriseerde server.

Voor de afstandsbediende acties moet op de smartphone een extra PIN-code worden ingevoerd. De klant bepaalt die PIN-code zelf via de myAudi-portal. Daar kan hij bovendien rechten doorgeven aan maximaal vijf personen en tot vijf verschillende wagens via één account beheren.

Behalve myCarManager zijn ook de diensten onder myService nieuw: ze omvatten de noodoproep, online pechoproep en online Audi service-aanvraag. De noodoproep werkt automatisch bij een ongeval, indien een van de beschermingssystemen zoals een airbag geactiveerd wordt. De auto brengt een spraak- en dataverbinding met de Audi-noodcentrale tot stand en stuurt belangrijke gegevens door, zoals de gps-positie, de rijrichting en het aantal inzittenden. Via de spraakverbinding probeert een speciaal opgeleide medewerker aan de bestuurder en de inzittenden in hun taal extra details te vragen, om meteen de optimale hulpmaatregelen op te starten. Indien de bij het ongeval betrokken personen niet aanspreekbaar zijn, dan neemt de medewerker meteen contact op met de noodcentrale van de hulpdiensten, die vervolgens onmiddellijk een ambulance naar de plaats van het ongeval stuurt. Via een toets in de dakconsole kunnen de bestuurder of de passagier voorin de noodoproep ook manueel activeren. De gebruikte sturingseenheid kan ook bij een stroomonderbreking in de wagen de spraakverbinding met het Audi Service Center tot stand brengen. Ook bij de pechoproep worden de positie en relevante voertuiggegevens aan de Audi Service-centrale meegedeeld.

Bij de dienst 'online Audi service-aanvraag' stuurt de auto twee weken voor een geplande onderhoudsafspraak relevante gegevens naar de betreffende servicepartner, die de klant vooraf in de myAudi-portal zelf bepaald heeft. De werkplaats kan vervolgens met de klant contact opnemen over de geplande afspraak.

De Service-diensten zijn in de meeste Europese landen vanaf de levering tien jaar lang gratis bruikbaar. Het optionele pack 'Audi connect Emergency call & Service' is meteen beschikbaar voor de nieuwe Audi Q7 en A4, voor de eenmalige kost van 296 euro.

De nieuwe versie van de Audi MMI connect-app is gratis te downloaden via de online myAudi-portal of de app stores van Apple en Google.

De data- en spraakverbinding voor de servicediensten verloopt via een aparte mobieletelefoniemodule met geïntegreerde SIM-kaart, die onafhankelijk van de module voor de telefonie van de klant werkt. De kosten voor deze data- en spraakverbindingen zijn in de pakketprijs inbegrepen. Verder omvat het pack ook twee toetsen in de dakmodule, voor de noodoproep en de pechoproep.

Contacteer ons
Thomas De Meûter Head of PR Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx Audi PR Officer, D'Ieteren - Audi Import
Thomas De Meûter Head of PR Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx Audi PR Officer, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg