Van fles naar stof: zetelbekleding in PET

Van fles naar stof: zetelbekleding in PET

Nieuwe Audi A3 met duurzaam interieurconcept

  • Tot 45 PET-flessen van 1,5 liter gebruikt per zetelsysteem
  • Talrijke andere componenten gemaakt in secundaire grondstoffen

 De mode-industrie produceert juwelen, kleren en tassen uit PET-flessen. Daarnaast wordt ook steeds meer meubilair gemaakt uit afvalstoffen zoals papiersnippers, plasticflessen en houtschilfers. Audi introduceert nu voor het eerst een zetelbekleding uit gerecycleerd materiaal voor de nieuwe A3.

Duurzaamheid is een centrale pijler in de bedrijfsstrategie van Audi. Dat geldt zowel voor de technologie als voor de productieprocessen. In de vierde generatie van de Audi A3 worden voor het eerst zetelbekledingen gebruikt gemaakt uit secundaire grondstoffen. Tot 89 procent van het gebruikte textiel bestaat uit gerecycleerde PET-flessen, die via een complexe procedure tot garen worden omgevormd. Dat leidt tot een stof die op het vlak van uitzicht en aanvoelen dezelfde kwaliteitsnormen garandeert als een conventionele stoffen bekleding.

 Van iets oud iets nieuw maken

Wanneer de wegwerpflessen in de recyclagefabriek aankomen, worden ze gesorteerd op kleur, formaat en kwaliteit. Vreemde entiteiten zoals dopjes worden gescheiden. Vervolgens vermorzelt een molen de flessen tot snippers, die worden gewassen, gedroogd en gesmolten. Spuitmonden vormen die massa om tot doorlopende kunststof slingers. Eens ze gedroogd zijn hakt een machine ze in kleine stukken. Dat resulteert in een granulaat, ook gekend als recyclaat, dat wordt geëxtrudeerd tot draden. Die worden om spoelen gewikkeld en dan gebruikt in de laatste fase om materialen te produceren.

Meer dan 100 PET-flessen in één enkele A3

Alles samen worden per zetelsysteem tot 45 PET-flessen van 1,5 liter gebruikt. Daarnaast zijn ook nog eens 62 PET-flessen gerecycleerd in het tapijt van de nieuwe Audi A3. Ook andere componenten van het interieur worden steeds meer in secundaire grondstoffen gemaakt, zoals isolatiemateriaal, absorberende elementen, de zijpaneelbekleding van de kofferruimte, de laadvloer en de matten. Het doel is duidelijk: het percentage gerecycleerde materialen in de Audi-vloot zal de komende jaren gevoelig toenemen. En tijdens dat proces zal het premiummerk zijn klanten producten blijven aanbieden met het hoge kwaliteitsniveau dat zij gewoon zijn.

 Vandaag is nog niet de hele zetelbekleding in gerecycleerd materiaal gemaakt.

“De onderlaag van gewoven materiaal, die met een lijm is verbonden met het bovenmateriaal, vormt de uitdaging. We werken eraan om die te kunnen vervangen door recycleerbaar polyester. Het is onze bedoeling om de zetelbekleding volledig in ongemengde materialen te maken zodat ze weer kan worden gerecycleerd. We zijn niet ver meer van dat punt verwijderd", vertelt Ute Grönheim, die bij Audi verantwoordelijk is voor materiaalontwikkeling in de textielafdeling. “

Op lange termijn zal alle zetelbekleding van alle modellen uit gerecycleerd materiaal gemaakt zijn.

Drie gerecycleerde bekledingen verkrijgbaar

Er zijn drie verschillende materiaalontwerpen voor de Audi A3 beschikbaar, met tot 89 procent gerecycleerd materiaal. Een daarvan is het staalgrijze Torsion voor de designselectie, waar contrasterende gele stiknaden voor visuele highlights zorgen. Daarnaast is het materiaal Puls verkrijgbaar. In de S line heeft dat een zwarte en zilveren kleurencombinatie en wordt het geaccentueerd door contrasterende grijze stiknaden. Later zal het ook beschikbaar zijn in zwart en rood met contrasterende stiknaden. In de uitrustingslijn in kwestie vormen deze ontwerpen het basisaanbod en kunnen ze worden gecombineerd met zijkussens in kunstleder.

Story image

Audi A3: 89 percent van de stof "Torsion" bestaat uit gerecycleerde PET- flessen

 

Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Het persbericht in PDF kan u hier downloaden A20-06N - A3 seat upholstery (2p).pdf - 61 KB Het persbericht in Word kan u hier downloaden A20-06N - A3 seat upholstery.docx - 70 KB Télécharger le communiqué de presse en format PDF A20-06F - A3 seat upholstery (2p).pdf - 108 KB Télécharger le communiqué de presse en format WORD A20-06F - A3 seat upholstery.docx - 71 KB

 

 

 

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg