Superlatieve sportiviteit: de nieuwe Audi S8 plus
- De krachtigste sportberline in het premiumsegment
Met de nieuwe S8 plus maakt Audi een krachtig statement. Met een vermogen van 445 kW (605 pk) en een topsnelheid van 305 km/u levert de nieuwe Audi S8 plus nog straffere prestaties. Met dit nieuwe topmodel versterkt het merk zijn positie in het premiumsegment van topklasseberlines.
“Wij hebben onze grote sportberline nogmaals aangescherpt”, verklaarde Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, binnen de raad van bestuur van AUDI AG verantwoordelijk voor technische ontwikkeling. “De nieuwe Audi S8 plus maakt qua vermogen een indrukwekkende sprong voorwaarts en belichaamt het summum van de sportiviteit in zijn segment. Vandaar de ‘plus’ in zijn modelbenaming.”
De lichtgewichtconstructie is een van de troeven van de grote sportberline met normale wielbasis. Zijn koetswerk is bijna volledig uit aluminium vervaardigd volgens het ASF-procedé (Audi Space Frame) en weegt slechts 231 kg. Een record in dit segment.
Voor de nieuwe S8 plus hebben de ingenieurs van Audi de 4.0 TFSI-motor nogmaals doorontwikkeld. De krachtig klinkende V8-biturbo ontwikkelt voortaan 445 kW (605 pk) en levert een maximumkoppel van 700 Nm, dat dankzij de overboostfunctie tijdelijk zelfs kan oplopen tot 750 Nm. Met 63 kW (85 pk) meer vermogen dan de S8 accelereert de grote sportberline in 3,8 s van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 305 km/u.
Die topprestaties zijn het resultaat van de gemeenschappelijke knowhow van Audi en quattro GmbH op het vlak van motorenontwikkeling. Zo beschikt de 4.0 TFSI over een specifiek motormanagement dat een hoger toerental en meer turbodruk mogelijk maakt, aangepaste uitlaatkleppen en turbo’s waarvan de interne geometrie werd geoptimaliseerd voor een hoger rendement.
De aandrijfkracht van de opgevoerde V8 wordt op het wegdek overgebracht via een automatische tiptronic-achtversnellingsbak en de quattro-vierwielaandrijving met sportdifferentieel. Opvallende kenmerken van het onderstel zijn onder meer de adaptieve pneumatische sportophanging en de dynamische stuurinrichting, die allebei speciaal zijn afgestemd op het potentieel van de S8 plus. De S8 plus zal standaard geleverd worden met speciaal voor dit model ontworpen 21-duimsvelgen, geschoeid met banden in de maat 275/35.
De optionele topsnelheid van 305 km/u (standaard elektronisch begrensd op 250 km/u) maakt deel uit van het Dynamic-pack, net zoals de koolstofvezel-keramische remmen met antracietgrijze remklauwen met ‘Audi ceramic’-opschrift en een door quattro GmbH aangepaste sportuitlaat. Deze laatste verleent de S8 plus een sportieve V8-sound zonder weerga.
De S8 plus maakt zijn statuut van meest sportieve topmodel van de reeks visueel duidelijk met verschillende designdetails. De spoilerrand op de kofferklep springt meteen in het oog. Dit in koetswerkkleur gelakte aerodynamische element is ook verkrijgbaar in carbon. De dwarslijsten in de zijdelingse luchtinlaten en onder aan de voorbumper zijn uitgevoerd in carbon. De in koetswerkkleur gelakte buitenspiegelbehuizingen zijn optioneel ook verkrijgbaar in glanzend zwart of in carbon. Het Singleframe-radiatorrooster en de dubbele lamellen zijn uitgevoerd in glanzend zwart, terwijl de honingraatstructuur van de zijdelingse luchtinlaten en het beschermingsrooster voor de radiator matzwart zijn. De sierlijsten rond de zijruiten en de achterruit zij in glanzend zwart afgewerkt. Tot de markante stijlkenmerken van de S8 plus behoren bovendien ook de verdonkerde achterlichtblokken en de glanzend zwarte diffusor, die voorzien is van een extra dwarslijst in carbon. Het sportuitlaatsysteem met dubbel circuit mondt links en rechts uit in twee dubbele zwartglanzende ovale uitlaatpijpen. Desgewenst kan de klant ook kiezen voor het Aluminium-pack van de S8.
Op het radiatorrooster en de achterkant van de auto prijkt een S8-logo, terwijl een V8 T-opschrift de voorvleugels siert. Het kleurengamma van de S8 werd exclusief voor de S8 plus uitgebreid met de matte Floretzilver.
Tot de opties behoren de koplampen met Matrix LED-technologie en dynamische richtingaanwijzers. Het uiterst nauwkeurige grootlicht is daarbij per unit opgedeeld in 25 kleine lichtdioden die elk apart ontstoken, gedoofd of gedimd kunnen worden naargelang van de behoeften. Dit resulteert in een uitmuntende verlichting van de weg zonder het risico om tegenliggers te verblinden.
Het interieur van de S8 plus verleidt met talloze sportieve details, authentieke materialen en een riant ruimteaanbod. Arrasrode stiksels contrasteren met het volledig zwarte lederen interieur. De comfortabele sportzetels zijn afgezoomd met een eveneens Arrasrode bies, die de klasse van de auto extra onderstreept. De dakhemel en hoedenplank zijn afgewerkt in zwart alcantara.
In het bovenste deel van de sierstrook die het interieur omsluit, is een dubbele rode contrastdraad ingewerkt, terwijl het onderste deel is uitgevoerd in geborsteld aluminium. De schakelpook van de tiptronic-automaat en de middenconsole zijn afgewerkt met glanzend zwarte pianolak. De instrumenten met een grijze wijzerplaat en witte wijzers die kortstondig uitslaan wanneer het contact wordt ingeschakeld, zijn net als het S8-opschrift op de wijzerplaat van de toerenteller kenmerkend voor het interieur van de S-modellen. De pedalen en de voetsteun zijn uitgevoerd in glanzend roestvrij staal. De Start-Stop-knop is met rood omrand en een S8-logo siert het driespakige stuurwiel.
De Audi S8 plus wordt in oktober gecommercialiseerd.