Krachtiger dan ooit: de nieuwe Audi TT RS Coupé en Audi TT RS Roadster
Dinsdag 26 april 2016 — -Verbluffend: nieuwe aluminium vijfcilinder met 294 kW (400 pk)
-Voor het eerst op een in serie geproduceerde Audi: OLED-achterlichten
-Zoals in een racewagen: bediening van talrijke functies via het RS-sportstuur
De ongeëvenaarde sound van een vijfcilinder, een indrukwekkend vermogen van 294 kW (400 pk) en betrouwbare tractie dankzij de permanente quattro-vierwielaandrijving. De nieuwe TT RS, de speerpunt van de TT-modelreeks, wordt onder het label van Audi Sport op de markt gebracht. Audi stelt de TT RS Coupé en TT RS Roadster voor op het autosalon van Peking. De verkoop in Europa start in de herfst van 2016.
"De nieuwe vijfcilindermotor uit aluminium ontwikkelt 400 pk, dat is 60 pk meer dan zijn voorganger", vertelt Dr. Ing. Stefan Knirsch, binnen de raad van bestuur van Audi verantwoordelijk voor technische ontwikkeling. "Samen met de quattro-vierwielaandrijving staat hij garant voor sportief rijplezier bij een maximale tractie. Voor het eerst maakt Audi op een serieproductiemodel gebruik van de Matrix OLED-achterlichten."
Indrukwekkende prestaties: de nieuwe vijfcilinder
Zes keer op rij verkoos een internationale jury van motorjournalisten de 2.5 TFSI tot 'Engine of the Year'. Audi ontwikkelde de vijfcilinder nu nog verder op alle vlakken, met maatregelen voor een lichter gewicht, minder interne wrijving en een verbeterde krachtontplooiing. Het resultaat: uit een ongewijzigde cilinderinhoud van 2.480 cm3 puurt de turbomotor ruim 17% meer vermogen. Met 294 kW (400 pk) is hij krachtiger dan ooit. Het maximumkoppel van 480 Nm is beschikbaar van 1.700 tot 5.850 t/min. en zorgt voor verbluffende acceleraties, begeleid door een onmiskenbare sound. De vlak naast elkaar liggende en ver van elkaar verwijderde cilinders ontsteken afwisselend, wat voor een heel apart ritme zorgt. De TT RS Coupé accelereert in 3,7 s van 0 tot 100 km/u, de Roadster in 3,9 s – dat zijn prestaties op het niveau van een supersportwagen. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, of optioneel op 280 km/u.
Maximale trekkracht en rijplezier: quattro-vierwielaandrijving
De kracht van de 2.5 TFSI-motor wordt via een bliksemsnel schakelende S tronic-zevenversnellingsbak naar de permanente vierwielaandrijving quattro gestuurd. Een lamellenkoppeling verdeelt de kracht volledig variabel tussen de beide assen. Een sterke grip en uitzonderlijk rijplezier zijn het resultaat. De selectieve koppelverdeling per wiel maakt de handling nog pittiger en veiliger. Via het Audi drive select-systeem kan de bestuurder de quattro-vierwielaandrijving, maar ook de stuurinrichting, de S tronic, de motorkarakteristiek en de uitlaatkleppen beïnvloeden. Hij heeft daarbij de keuze uit vier modi: comfort, auto, dynamic en individual.
Pure dynamiek: het onderstel
Behalve aan zijn lage gewicht dankt de Audi TT RS zijn uitstekende handling aan het sportief afgestelde onderstel. De directe besturing zorgt voor een nauw contact met de weg en maakt bochtige ritten tot een ware sensatie. Achter de 19-duimsvelgen – optioneel zijn gesmede lichtgewichtvelgen van 20 duim beschikbaar – schuilen vooraan intern geventileerde en geperforeerde stalen remschijven. Als optie zijn lichtere koolstofvezel-keramische schijven met een extreme fadingbestendigheid verkrijgbaar. Achteraan worden stalen monobloc-schijven gebruikt. Naar wens levert Audi ook het RS-sportonderstel inclusief adaptieve dempers met magnetic ride-technologie. Daarmee kan de dempingskarakteristiek elektronisch worden aangepast. De regeling is mee in het Audi drive select-systeem geïntegreerd.
Nieuw: Matrix OLED-achterlichten
Voor het eerst op een in serie gebouwde Audi zijn naar wens achterlichten met Matrix OLED-technologie (Organic light emitting diode) beschikbaar. Die staan garant voor een extreem homogeen en contrastrijk licht. Het licht kan traploos gedimd worden, werpt geen schaduwen en werkt zonder reflectoren – de OLED's in 3D-design zijn efficiënt en licht met een indrukwekkende look. Ieder achterlicht telt vier flinterdunne eenheden, die van binnen naar buiten kleiner worden, waarbij op de grootste een TT-opschrift en de vier ringen prijken. Standaard krijgt de TT RS ledachterlichten en ledkoplampen. Die laatste kunnen alternatief ook worden voorzien van intelligent aangestuurde Matrix leds.
Strak en atletisch: het exterieurdesign
Grote luchtinlaten, een Singleframe-rooster met nieuw vormgegeven honingraatrooster en quattro-opschrift, een vaste achterspoiler en twee grote, ovale uitlaatpijpen – de nieuwe TT RS Coupé en TT RS Roadster onderstrepen hun enorme prestatiepotentieel met een gespierde look. Aerodynamisch gevormde zijdrempels beklemtonen het dynamische design aan de flanken. Beide modellen zijn 4,19 m lang, 1,83 m breed en 1,34 m hoog.
Geïnspireerd op een racewagen: de cockpit
Het bedienings- en weergaveconcept van de nieuwe TT RS focust volledig op de bestuurder. Alle informatie verschijnt standaard op het 12,3-duimsscherm van de volledig digitale Audi virtual cockpit. De bestuurder heeft de keuze tussen drie weergavemodi, waaronder een met een speciaal RS-scherm, waarbij de toerenteller centraal geplaatst wordt en informatie over de bandenspanning, het koppel en de G‑krachten getoond wordt.
Aanvullend toont de Audi virtual cockpit een symbool bij het bereiken van de toerentallimiet. Het met leder beklede RS-sportstuur inclusief schakelpeddels heeft behalve multifunctionele toetsen voor het eerst in het RS-gamma twee bedieningssatellieten om de motor te starten en te stoppen en Audi drive select te bedienen. Zo blijven de handen steeds aan het stuur. Via de 'sound'-toets op de middenconsole kan de sturing van de uitlaatkleppen beïnvloed worden.
Optimaal vermaak: infotainment en Audi connect
Ook op het vlak van infotainment biedt Audi tal van highend technologieën. Topt de opties behoren de MMI Navigatie plus met MMI touch inclusief zoekfunctie via vrije tekstinvoer en natuurlijke spraakbediening en de onlinemodule Audi connect met WLAN-hotspot. Met de Audi phone box kunnen compatibele smartphones via inductie worden opgeladen en voor een optimale ontvangst aan de voertuigantenne gekoppeld worden. De nieuwe Audi smartphone interface geeft een selectie van apps vanaf de smartphone rechtstreeks via de Audi virtual cockpit weer. Een highlight voor muziekfanaten is het Bang & Olufsen Soundsystem.
Commercialisering
De nieuwe TT RS-modellen worden begin deze zomer gecommercialiseerd, de eerste leveringen zijn voorzien in november 2016. De prijzen voor de Coupé (in Duitsland) beginnen bij 66.400 euro, de Roadster zal beschikbaar zijn vanaf 69.200 euro.