Sportieve spitstechnologie: de nieuwe Audi S4 en S4 Avant

Sportieve spitstechnologie: de nieuwe Audi S4 en S4 Avant

Woensdag 24 februari 2016 — 260 kW (354 pk), van 0 naar 100 km/h in 4,7 seconden – Audi presenteert op de IAA in Frankfurt am Main de nieuwe S4 en S4 Avant. De vaandeldragers van het A4-gamma nemen plaats aan de top van het segment met hun intelligente lichtgewichtkoetswerkbouw, krachtige motoren en een omvangrijk pakket nieuwe technologie. 

“Audi ontwikkelt al meer dan 20 jaar sportieve S-modellen“, zegt Professor Dr. Ulrich Hackenberg, het Audi-directielid verantwoordelijk voor technische ontwikkeling. “Onze succesformule is al van bij het begin dezelfde: een combinatie van soevereine quattro-prestaties, een geslaagd design en de allernieuwste techniek op het vlak van aandrijving, onderstel en infotainment. De nieuwe Audi S4 en S4 Avant zetten die sportieve traditie overtuigend voort.“

 

Licht en krachtig: de 3.0 TFSI

 

Het hart van de S-modellen is een nieuw ontwikkelde V6 met turbo en rechtstreekse benzine-inspuiting. De 3.0 TFSI levert 260 kW (354 pk), en zijn koppel van 500 Nm is beschikbaar tussen 1.300 en 4.500 t/m. Deze krachtbron overklast zijn voorganger zowel qua prestaties als qua koppel en verbruikt tegelijk aanzienlijk minder, terwijl hij ook een stuk lichter is.

 

De motor brengt de Audi S4 in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/h, en bij 250 km/h grijpt de elektronische snelheidsbegrenzer in. Ondanks de duidelijk betere prestaties laat de V6 zich opmerken door zijn efficiëntie: in de NEDC-cyclus heeft de S4 Berline minder dan 7,4 liter brandstof nodig per 100 kilometer (170 g CO2/km).

 

De nieuwe tiptronic-achttrapsautomaat doet zijn werk bijzonder efficiënt en schakelt snel, comfortabel en spontaan. Wanneer de rijomstandigheden het toelaten schakelt hij vanzelf naar vrijloop om zo brandstof te besparen.

 

De kracht van de 3.0 TFSI wordt zoals bij elk S-model van Audi door een permanente quattro-vierwielaandrijving op de weg gezet. Zijn zelfsperrend centraal differentieel leidt in normale aandrijvingsmodus 60 procent van het koppel naar de achteras en 40 procent naar voren. Naargelang van de aandrijvingssituatie kan hij echter tot 70 procent van het koppel naar de vooras of 85 procent naar de achteras sturen. De wiel-per-wiel-motorkoppelsturing met intelligente softwarefunctie vervolledigt de quattro-aandrijving. In dynamische bochten worden de wielen aan de binnenkant van de bocht minimaal afgeremd, voor ze kunnen doorslippen. Zo rijdt hij nog nauwkeuriger, stabieler en makkelijker. Een als optie verkrijgbaar sportdifferentieel zorgt voor een nog betere handelbaarheid door het actief verdelen van de krachten tussen de achterwielen.

 

Intelligente Dynamiek: het onderstel

 

De nieuwe Audi S4 en S4 Avant kunnen alle soorten bochten moeiteloos de baas, of ze nu op een circuit of in de bergen liggen. Tijdens vlotte snelwegritten overtuigen beide modellen door hun uitstekende rechtuitstabiliteit. Die prestaties dankt hij aan het nieuw ontwikkelde onderstel: de vijfarmige ophanging van de voor- en achteras scheidt de langs- en dwarskrachten van elkaar en zorgt zo voor een optimale handelbaarheid in alle rij-omstandigheden. De voor- en achterwielophanging hebben net als de elektromechanische stuurbekrachtiging een erg laag gewicht. Als optie is ook een snelheidsafhankelijke dynamische stuurinrichting verkrijgbaar.

 

Het standaard gemonteerde S-sportonderstel ligt 23 millimeter lager dan bij het basismodel. Dat is ook zo bij het optionele onderstel met actieve dempersturing. De zogenaamde CDC-dempers (CDC = Continuous Damping Control) worden samen met de sturing van de motor, het stuur, de tiptronic-automaat en het sportdifferentieel in het standaard gemonteerde Audi drive select-rijdynamieksturingssysteem geregeld. Door dat systeem kan de bestuurder verschillende rijkarakteristieken naar wens instellen.

 

De standaard achttienduimvelgen met vijf dubbele spaken in stervorm zijn geschoeid met 245/40-banden. Quattro GmbH biedt als alternatief ook negentienduimexemplaren aan. In de grote wielen zitten sterke, fadingbestendige remmen.

 

Sportief understatement: het design

 

Het voorkomen van de nieuwe S4-modellen is discreet. Aan de voorzijde onderstrepen het Singleframe-radiatorrooster en de nadrukkelijke horizontale lijnvoering de breedte van de auto. De bumpers en de luchtinlaten ogen bijzonder sportief. Veel aanbouwdelen zijn in fijn geschakeerde, matte grijstinten gelakt, en inzetstukken in chroom maken het plaatje compleet.

 

Op de vloeiend gelijnde flanken van de 4,74 meter lange S4 vallen de buitenspiegelbehuizingen in aluminiumafwerking op. Ook de duidelijk afgelijnd instaplijsten verlenen beide modellen een opmerkelijk uitzicht. Op de kofferklep zorgt een spoiler voor een efficiënte luchtstroom. De specifieke achterbumper van de S-modellen heeft een zwart honingraatmotief, een typische S-diffuser en vier uitlaatpijpen van de tweedelige uitlaat.

 

Het intelligent gebruik van meerdere soorten materialen maakt het koetswerk bijzonder stijf, veilig en bovendien licht. Dat is meteen de verklaring voor het lage leeggewicht van de auto’s: de Berline zet met zijn met standaard quattro-aandrijving 1.630 kilogram op de weegschaal, de Avant 1.675 kg.

 

Sportieve elegantie: het interieur

 

Vijf passagiers reizen in alle comfort in het ruime interieur. Ook op het vlak van de geluiddemping worden nieuwe standaarden gezet, en de afwerkingskwaliteit is van een bijzonder hoog niveau. De Audi S4 Avant biedt naargelang van de positie van de rugleuningen van de achterbank 505 tot 1.510 liter bagageruimte. De S4 Berline heeft een koffervolume van 480 liter. De homogene lijnvoering, met een brede strook die gevormd wordt door de ventilatieroosters in het dashboard en het paneel van de klimaatregeling, geeft het interieur een opmerkelijke indruk van breedte. In het donker accentueren ledlichtstrips de contouren van de deuren en de middenconsole.

 

De S-sportstoelen zijn uitgevoerd in een combinatie van Perlnappa-leer en Alcantara in de kleuren soul, rotorgrau en magmarot. Ze hebben instelbare wangen, geïntegreerde hoofdsteunen en een pneumatische massagefunctie. Typisch voor de S-modellen is ook de dominante zwarte kleur in het interieur. De inzetstukken zijn standaard uitgevoerd in mat, geborsteld aluminium. Details zoals de verlichte instaplijsten met S4-opschrift, stempels in de stoelen of het speciale S4-startscherm vervolledigen de hoogwaardige uitrusting.

 

Een van de technische innovaties in het interieur is de als optie verkrijgbare Audi virtual cockpit. Dit volledig digitale combi-instrument toont op zijn hoge resolutiescherm van 12,3 duim alle belangrijke informatie in gedetailleerde graphics. De bestuurder heeft de keuze uit drie weergavemodi, waarvan één specifiek ‘Sport’-scherm waar de toerenteller een centrale plaats krijgt.

 

Een tweede grote nieuwigheid voor de S4-modellen betreft de bediening van het MMI-systeem. De bedieningslogica is gebaseerd op die van de nieuwe smartphones, inclusief intelligente zoekfunctie.

 

Uitgebreid: infotainment en Audi connect

 

Het MMI biedt de bestuurder drie bedieningsmogelijkheden: met spraakbesturing, via het nieuwe multifunctionele stuur of door middel van de terminal op de middenconsole. Bij het top-infotainmentsysteem MMI Navigation plus met MMI touch en 8,3-duimmonitor bevat de draai- en drukknop een touchpad om te kunnen zoomen en scrollen of tekens in te geven. De rekenkracht van het MMI Navigation plus wordt verzekerd door het modulaire infotainmentsysteem (MIB) van de tweede generatie. Daarmee brengt Audi de nieuwste oplossingen uit de consumentenelektronica van vandaag naar de auto.

 

Samen met het MMI Navigation plus worden de nieuwe S4 en S4 Avant ook uitgerust met de hardware-bouwsteen Audi connect. Dat systeem maakt een snelle verbinding met het internet via de LTE-standaard (4G) mogelijk. Via de geïntegreerde WLAN-hotspot kunnen de passagiers met hun mobiele toestellen vrij surfen en mailen, terwijl de bestuurder op hetzelfde moment gebruik kan maken van de onlinediensten uit het aanbod van Audi connect. Een ervan is de Audi smartphone interface, die het mogelijk maakt om iOS- en Android-telefoons snel en gemakkelijk met de auto te verbinden.

 

De Audi phone box geeft de signalen van de smartphones van de passagiers door aan de buitenantenne van de auto. Tegelijk kunnen telefoons, voor zover ze die functie ondersteunen, via inductie worden opgeladen. Het Audi tablet doet dienst als flexibele entertainmentoplossing voor de inzittenden achterin. Hi-fi-fans kunnen het Bang & Olufsen Sound System met 3D-klank bestellen.

 

Efficiënte Hulp: de rijhulpsystemen

 

Beide S4-modellen bieden en brede waaier rijhulpsystemen aan. De ‘Predictive Efficiency Assistant’ bijvoorbeeld helpt de bestuurder zo zuinig mogelijk te rijden, met name door hem aan te zetten om te schakelen. De Audi active lane assist helpt hem dan weer om in zijn rijstrook te blijven. De adaptive cruise control met Stop&Go en fileassistent neemt tot 65 km/u het commando over en kan autonoom versnellen, vertragen en sturen, wat het rijden in accordeonfiles of veelvuldig vertragend verkeer heel wat comfortabeler maakt. De parkeerassistent, de rear cross traffic assistent achteraan, de exit warning, het Audi side assist, het Audi turn assist en het Audi pre sense dragen verder bij tot de veiligheid. Een cameragebaseerd verkeersbordenherkenningssysteem vervolledigt het aanbod.

 

Aantrekkelijk: de uitrusting

 

De standaarduitrusting is al erg volledig. Naast de reeds genoemde voorzieningen zijn beide koetswerkvarianten ook voorzien van ledkoplampen en ledachterlichten met dynamische richtingaanwijzers. De Avant heeft ook een elektrisch bediende achterklep en afdekking voor de laadruimte, naast dakrails uit geanodiseerd aluminium.

 

De optionele uitrusting onderstreept het hightechkarakter van de nieuwe S-modellen, getuige de ‘Matrix LED’-koplampen, het head-updisplay en de achterklep van de Audi S4 Avant die ontgrendelt door een voetbeweging onder de achterbumper.