Rally-icoon Carlos Sainz: “Het is een geweldige ervaring om deel uit te maken van het edition Dakar-project”

De Audi Q8 e-tron edition Dakar* put inspiratie uit een opmerkelijke bron: aan de buitenkant doen het verhoogde onderstel en de optionele stickers van het speciale model, dat in beperkte aantallen in heel Europa beschikbaar is, denken aan de RS Q e-tron. Die laatste werd voor de Dakar Rally ontworpen met een elektrisch aandrijvingssysteem en een energieomzetter. Bij het evalueren van de offroadcapaciteiten van de Q8 e-tron edition Dakar geldt Carlos Sainz Senior, tweevoudig wereldkampioen rally en drievoudig Dakar-winnaar, als een van de grootste experts. Hij is ook een succesvol fabrieksrijder in de Dakar Rally met de RS Q e-tron. Fermín Soneira Santos, hoofd van de elektrische modellen uit het A- tot C-segment, is al even gekwalificeerd. Samen testten ze de offroadeditie.

Wat vinden jullie allebei fascinerend aan elektrische auto’s voor offroadgebruik?

Carlos Sainz: Allereerst is het voor mij een groot voorrecht om deelgenoot te zijn aan de evolutie van de autosport. Gedurende zijn hele engagement in de sport heeft Audi consequent grenzen verlegd met zijn nieuwe technologieën. Een paar jaar geleden zou ik niet geloofd hebben dat een elektrisch aangedreven voertuig kon concurreren in de rallysport. Ik ben gefascineerd dat ik in de Dakar nu klassementsproeven kan winnen met de RS Q e-tron en hopelijk vooraan in het pak kan finishen. Ik ben onder de indruk van de algemene voordelen van elektrische aandrijfsystemen, zoals de mogelijkheid om in elke rijsituatie de juiste aandrijving te gebruiken zonder te hoeven schakelen. Natuurlijk heeft ook de duurzaamheid van het elektrische aandrijvingssysteem bij offroadgebruik me overtuigd. Het is een geweldige ervaring om deel uit te maken van dit project en om de technologie vooruit te helpen.

Fermín Soneira Santos: Voor mij is het fascinerend om met een elektrische auto te rijden. Het gaat niet alleen om de prettige eigenschappen, maar ook om de emoties die een auto als ons elektrische topmodel, de Audi e-tron GT quattro*, elke dag weer oproept. Als het gaat over de terreincapaciteiten van een elektrische auto, dan hebben we het over het koppel, het speciaal aangepaste onderstel en het aandrijvingssysteem. In de Q8 e-tron edition Dakar* zullen onze klanten kunnen ervaren waartoe een elektrische aandrijflijn in staat is in offroadomstandigheden. Dat model biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid en prestaties buiten de gebaande paden.

Welke extra functies moet een model hebben om de naam Dakar te verdienen?

Fermín Soneira Santos: Dit project is natuurlijk geïnspireerd door de RS Q e-tron en onze deelname aan de Dakar Rally samen met Carlos. Beide voertuigen staan voor duurzaam offroad rijden. We wilden een aantal van de capaciteiten van de RS Q e-tron overbrengen naar een productiemodel. Eerst en vooral hebben we het dan over bodemvrijheid. Vergeleken met de Q8 e-tron* hebben we het onderstel 65 millimeter hoger gezet. De edition Dakar wordt ook geleverd met speciale allroadbanden. De auto heeft een vermogen van 300 kW en levert een koppel van 664 Nm. Naast de uitgebreide standaarduitrusting is er ook een optionele speciale wrap. Zo is het van bij de eerste aanblik duidelijk dat de edition Dakar is geïnspireerd op de styling van de RS Q e-tron.

Hoe stoer is de Q8 e-tron edition Dakar* in vergelijking met het standaardmodel?

Fermín Soneira Santos: Dankzij zijn grotere bodemvrijheid kan de Q8 e-tron edition Dakar* gaan waar gewone productievoertuigen dat niet kunnen. Die extra 65 millimeter kan worden gebruikt tot een snelheid van 80 km/u. Op snelwegen laat het koetswerk zich automatisch weer zakken. Natuurlijk draagt het loopvlakprofiel van de banden ook bij tot de offroadcapaciteiten van de auto. Het zorgt niet alleen voor een betere grip op losse oppervlakken, zoals grind en sneeuw, maar absorbeert ook een deel van de krachten die op het onderstel inwerken. We hebben ook de ophangingselementen versterkt.

Carlos, over welke vaardigheden moet een rallyrijder beschikken om een topresultaat in de Dakar te verzekeren?

Carlos Sainz: De Dakar is een van de zwaarste wedstrijden in waarschijnlijk het moeilijkste terrein dat een rallyrijder zich kan voorstellen. Bovendien duurt de rally twee weken, wat uniek is in de sport, met lange klassementsproeven. Daarom moet je heel goed voorbereid zijn, zowel fysiek als technisch. Naast uithoudingsvermogen draait de rally vooral om teamwork. Alle ervaring die we hebben opgedaan in de Dakar, was cruciaal voor de ontwikkeling van de Q8 e-tron edition Dakar*. Het speciale model is perfect voor mensen die ook buiten de gebaande paden elektrisch willen rijden.

Welke extra voordelen kunnen Audi-klanten verwachten als ze met de Q8 e-tron edition Dakar rijden*?

Fermín Soneira Santos: De Q8 e-tron edition Dakar* belichaamt het typische Audi-DNA, gekenmerkt door een harmonie van degelijkheid, controle en connectiviteit. Hij steunt volledig op het samenspel van verschillende componenten zoals het onderstel, de stuurinrichting en de aandrijflijn evenals de rem- en bedieningssystemen. De Q8 e-tron edition Dakar* is een premiummodel uit het C-segment. Bestuurders voelen de kwaliteit van de materialen in het interieur, net zoals ze het rijcomfort en de akoestiek gewaarworden. En het is een quattro, wat bijzonder belangrijk is voor een offroadvoertuig.

Welke synergieën zijn er tussen Audi’s engagement in de rallysport en zijn productievoertuigen?

Fermín Soneira Santos: Onze samenwerking met Audi Sport maakt integraal deel uit van de ontwikkeling van productiewagens, waarbij we gebruikmaken van de opgedane expertise. Bovendien testen onze collega’s de technologie die we voor productiewagens ontwikkelen in extreme weersomstandigheden. Onze onvoorwaardelijke, nauwe samenwerking is dus een win-winsituatie voor alle betrokken partijen. Beide afdelingen genieten een open samenwerking, die zowel Audi Sport als de productieontwikkeling ten goede komt.

Carlos, wat zijn de offroadeigenschappen van de RS Q e-tron?

Carlos Sainz: Eerst en vooral had ik nog nooit zo’n aandrijvingssysteem gebruikt zien worden in de rallysport. Deze baanbrekende ervaring was ongelooflijk opwindend. Het elektrische aandrijfconcept boezemt een gevoel van betrouwbaarheid in, van een responsief rijgevoel en – als allerbelangrijkste – van vertrouwen: stuk voor stuk essentiële kenmerken voor rallyrijders. De auto reageert zoals ik dat verwacht. Na twee jaar met de RS Q e-tron zijn we zeer goed voorbereid en kijken we vol vertrouwen uit naar de volgende Dakar.

Wat is het belangrijkste bij offroadrijden?

Carlos Sainz: Het is belangrijk om de ondergrond goed in te schatten. Vertrouwdheid met je voertuig en de beschikbare offroadfuncties, maar ook inzicht in je persoonlijke vaardigheden en beperkingen zijn essentieel.

Wat hebben de RS Q e-tron en de Q8 e-tron edition Dakar* gemeen?

Fermín Soneira Santos: Als het om de RS Q e-tron gaat, hebben we het over een auto die is ontworpen voor extreem gebruik en die wordt bestuurd door autosportprofessionals. De Q8 e-tron edition Dakar* daarentegen is een speciale editie die geschikt is voor de openbare weg en doorgaans niet wordt bestuurd door professionele coureurs. Toch delen beide Audi’s een avontuurlijke geest en een wil om grenzen te verkennen en te verleggen. De elektrische aandrijvingssystemen van beide modellen maken ze ideaal voor offroad rijden.

Welke rol spelen de banden van de Q8 e-tron edition Dakar*?

Carlos Sainz: Op de Q8 e-tron edition Dakar* moeten de banden zowel offroad als op gebaande paden werken. Naar mijn mening vullen de allroadbanden, die door Audi worden aangeboden naast de standaardbanden, het potentieel van dit speciale model perfect aan.

Terug naar de rally: is er volgens u een nieuw tijdperk van elektrische aandrijving aangebroken of zullen verbrandingsmotoren blijven domineren?

Carlos Sainz: We kunnen nu al concurreren met de verbrandingsmotoren. Ik heb goede hoop dat de nieuwe Dakar-reglementen onze concurrentiekracht nog zullen verbeteren en meer mogelijkheden zullen bieden om een algemene overwinning te behalen. Zo worden wij bijvoorbeeld bestraft voor kortstondige stroomoverschotten, bijvoorbeeld wanneer de wielen weinig of geen contact hebben met de ondergrond. Amper vier jaar geleden twijfelden de meeste experts – onder wie ikzelf – nog aan de levensvatbaarheid van elektrische aandrijvingssystemen in uithoudingsrally’s. Ons succes met de RS Q e-tron toont aan dat een constructeur die zich richt op duurzame aandrijftechnologieën, ook succesvol kan zijn in de autosport.

Hoe belangrijk zijn de successen die u in de rallysport hebt geboekt met de RS Q e-tron, voor het imago van het merk en de verkoop van elektrische productieauto’s?

Fermín Soneira Santos: Succes in de autosport is altijd belangrijk geweest voor Audi en dat zal ook zo blijven. De RS Q e-tron is het beste platform om zowel ons verleden als de toekomst van het merk te vertegenwoordigen. Met dezelfde pioniersgeest die we in de jaren 80 aan de dag legden met de introductie van de quattro in de rallysport, onderstreept de RS Q e-tron in de Dakar Audi’s engagement voor innovatie. Ongeacht het resultaat in 2024 hebben we nu alweer autogeschiedenis geschreven.

Is de Q8 e-tron edition Dakar* de eerste in een reeks speciale elektrische offroadedities?

Fermín Soneira Santos: Onze dealers zijn enorm enthousiast over dit model. Ik hoop van harte dat de Q8 e-tron edition Dakar* een succes wordt. Als dat zo is, zal het waarschijnlijk niet de laatste in zijn soort zijn.

*onder voorbehoud van wijzigingen. Definitieve waarden zullen beschikbaar zijn bij de officiële start van de communicatie op 3 januari 2024.

Korte biografieën

Carlos Sainz werd in 1962 geboren in Madrid, Spanje. Hij is tweevoudig wereldkampioen rally (1990 en 1992) en eindigde 97 keer op het podium in het wereldkampioenschap rally (WRC). Sainz heeft de Dakar Rally drie keer gewonnen: in 2010, 2018 en 2020. Sainz reed de Dakar Rally van 2022 en 2023 voor Audi in the RS Q e-tron. In 2022 eindigde de Spanjaard op de twaalfde plaats in de autoklasse. In 2023 viel hij uit na een ongeluk tijdens de negende van 14 etappes. In 2024 maakt de vader van Formule 1-rijder Carlos Sainz Junior opnieuw zijn opwachting in de Dakar in de verder ontwikkelde RS Q e- tron.

Fermín Soneira Santos werd in 1972 geboren in Gijón, Spanje. Hij studeerde aan de Universiteit van Oviedo, Spanje, en de Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen in Osnabrück, Duitsland, waar hij in 1998 afstudeerde met een master in Mechanical & Automotive Engineering. Daarna begon hij zijn carrière bij Audi AG in de onderstelontwikkeling. In 2002 stapte hij over naar SEAT, waar hij de volgende twaalf jaar verschillende technische ontwikkelingsfuncties bekleedde. In 2014 keerde hij terug naar Audi AG, waar hij de productstrategie en merkpositionering voor de modellen van de luxeklasse onder zijn hoede nam. Sinds september 2020 is hij verantwoordelijk voor de elektrische modellenreeksen van het A- tot C-segment.

Olivier Van Hoorebeke

PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren Automotive

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten.

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.  Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.audi.be.

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

© 2021 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf   



Neem contact op met

Industriepark Guldendelle Arthur De Coninckstraat 3 3070 Kortenberg

www.audi.be