Positieve resultaten en nieuw omzetrecord voor Audi

  • € 4,8 miljard winst, winstmarge van 8,3%
  • Audi investeert dit jaar meer dan € 3 miljard
  • Ruim twintig nieuwe en vernieuwde modelvarianten van Audi in 2016
AUDI AG heeft op 3 maart de financiële resultaten voor 2015 bekendgemaakt. Het merk met de vier ringen verkocht afgelopen jaar een recordaantal van 1.803.246 wagens (+3,6%) en realiseerde een recordomzet van € 58,4 miljard (+8,6%). De winst bedroeg € 4,8 miljard (€ 5,1 miljard vóór aftrek van bijzondere posten), wat een winstmarge van 8,3% betekent. Daarmee bleef Audi binnen het gestelde doel van 8 tot 10%, ondanks de uitdagende omstandigheden waarvoor het merk zich gesteld zag.

Ondanks de grote investeringen voor de uitbreiding van de internationale productie en in nieuwe modellen en technologieën, bleef de winst van Audi over 2015 op hetzelfde hoge niveau als het jaar ervoor. Dit jaar blijft Audi vasthouden aan het hoge tempo waarin het innoveert, en investeert het merk in 2016 meer dan 3 miljard euro. Met de Audi Q2, die op het internationale autosalon van Genève zijn wereldprimeur beleefde, debuteert Audi in 2016 in een nieuw marktsegment en krijgt het succes van de Q-familie een vervolg. Bovendien opent het merk met de vier ringen dit jaar een nieuwe fabriek in Mexico voor de productie van de Audi Q5. Tegelijk werkt Audi aan tal van ontwikkelingen op het gebied van elektrificatie en digitalisering, waarvoor alleen in Duitsland al zo’n 1.200 specialisten worden aangetrokken.

Investeren in de mobiliteit van morgen

Tijdens de jaarlijkse persconferentie op het hoofdkantoor van Audi in het Duitse Ingolstadt verklaarde Rupert Stadler, voorzitter van de raad van bestuur van AUDI AG: “We hebben een jaar vol uitdagingen succesvol afgesloten en werken hard aan onze toekomst. In 2016 investeren we ruim 3 miljard euro in de mobiliteit van morgen. Bovendien introduceren we dit jaar meer dan twintig nieuwe of vernieuwde modelvarianten, waarmee we nieuwe klanten naar ons merk hopen te trekken en onze wereldwijde groei ook dit jaar willen voortzetten.”

In 2016 verwacht AUDI AG opnieuw een lichte verkooptoename. Naast de groei in volume zullen ook de verdere optimalisatie in processen en kosten een positieve invloed hebben op de financiële prestaties van de onderneming. Hoge kosten voor toekomstige baten – zoals ontwikkelingskosten voor revolutionaire technologieën en de vernieuwing en uitbreiding van het modelaanbod – zullen initieel een negatief effect op de resultaten hebben. Een vergelijkbare trend zal zich naar verwachting voordoen als gevolg van het grote aantal productvernieuwingen en marktintroducties en de uitbreiding van het productienetwerk. Desondanks verwacht AUDI AG ook in het financiële jaar 2016 een winstmarge op de verkopen tussen de 8% en 10%.

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Officer Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Officer Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg