Opwindend design en grootste rijbereik in de modelfamilie: de nieuwe Audi Q6 Sportback e-tron
- Briljant: volledig elektrische Sportback met een suggestief, dynamisch exterieur en een ruim interieur
- Efficiënt: aerodynamisch koetswerkdesign maakt een rijbereik tot 656 kilometer mogelijk
- Aantrekkelijk: instapversie met een 83kWh-batterij als extra optie voor de elektrische modelfamilie in het premium middensegment
Audi breidt zijn gamma van elektrische modellen uit met de Q6 Sportback e-tron*, een van de populairste koetswerkdesigns bij klanten. Audi’s typische krachtige en iconische SUV-design van de Q6 SUV e-tron* wordt hier aangevuld met de essentie van de kenmerken van een Sportback. De bijna perfecte proporties komen nog duidelijker naar voren. Het resultaat is een progressiever en sportiever silhouet dat vooral designgerichte klanten zal aanspreken. De Q6 Sportback e-tron*, die wordt gekenmerkt door de vertrouwde troeven van het PPE-platform op het gebied van prestaties, rijbereik, efficiëntie en opladen, is andermaal een voorbeeld van de schaalbaarheid van het Premium Platform Electric. Dankzij zijn dynamische achterkant en de daaruit voortvloeiende aerodynamische voordelen is de Q6 Sportback e-tron performance* de actieradiuskampioen binnen de Q6-reeks, met een rijbereik tot 656 kilometer.
Audi onthult de Q6 Sportback e-tron* voor het eerst aan het wereldwijde publiek op de Paris Motor Show 2024.
“Het nieuwe model demonstreert de veelzijdigheid van onze nieuwe generatie elektrische voertuigen”, zei Gernot Döllner, CEO van AUDI AG. “De Sportback-variant is de volgende stap in de uitbreiding van ons elektrische modellengamma. De Audi Q6 Sportback e-tron* combineert de troeven van onze nieuwe elektrische modellen – efficiëntie, rijbereik en prestaties – met het suggestieve, functionele design van zijn specifieke koetswerk.”
De dynamisch ogende Sportback combineert de ruimtelijkheid van een SUV met de elegantie van een coupé. De sportieve en expressieve EV heeft een bagageruimte van 511 liter en een optionele voorkoffer van 64 liter. Als de achterbank wordt neergeklapt, neemt de bagageruimte toe tot 1.373 liter. De lange wielbasis van 2.899 millimeter maakt veel ruimte vrij in het interieur, zelfs achterin, en de Q6 Sportback e-tron* kan uitpakken met 25 liter nuttige opbergruimte. Het hoge sleepvermogen van maximaal 2.400 kilogram in de Q6 Sportback e-tron quattro* (2.000 kilogram in andere aandrijvingsvarianten) staat voor compromisloze geschiktheid voor dagelijks gebruik.
Vanaf de marktlancering van de elektrische Q6 Sportback en zijn SUV-evenknie zal een andere batterijvariant met tien modules en een brutocapaciteit van 83 kWh (netto: 75,8 kWh) beschikbaar zijn. Dat betekent dat de Q6 Sportback e-tron* naast de vierwielaangedreven variant en de S-versie ook beschikbaar is met tweewielaandrijving, waarmee het volledige aanbod van krachtige elektromotoren in de Q6 e-tron-familie wordt afgedekt.
Dankzij het aerodynamische koetswerkdesign met een Cx-waarde van 0,26 (0,28 voor de SUV-variant) en een grote batterij met een brutocapaciteit van 100 kWh (netto 94,9 kWh) heeft de 4.771 millimeter lange, 1.965 millimeter brede (zonder spiegels) en 1.665 millimeter hoge Q6 Sportback e-tron performance* (37 mm lager dan de SUV-variant) een rijbereik tot 656 kilometer. Daarmee heeft de Sportback de grootste actieradius in de Q6 e-tron-reeks.
Het suggestieve exterieurdesign accentueert het sportieve karakter
De aflopende daklijn van de Sportback, die doet denken aan de iconische Audi TT Coupé van de eerste generatie, versterkt zijn sportieve esthetiek. Met zijn sierlijke en vloeiende silhouet heeft het voertuig iets van een gestroomlijnde waterdruppel. Het designteam heeft de hele dakboog vanaf de A-stijl herdacht, met als resultaat dat de Sportback 37 millimeter lager is dan de SUV-variant. Door die aanpassing krijgen de klassieke SUV-proporties een vleugje dynamiek en elegantie aangemeten dat uniek is voor de Sportback-vorm. Daardoor straalt de Q6 Sportback e-tron* een onmiskenbare sportiviteit uit, zelfs wanneer hij stilstaat.
De glaspartij ligt aanzienlijk lager en strakker uitgestrekt over het krachtige koetswerk van het voertuig. Zijn zachte vormen contrasteren doelbewust met de lijnen en randen van het koetswerk, waardoor een dynamisch samenspel van schaduwen ontstaat. De schuine achterruit eindigt in een rand waarin het derde remlicht is verwerkt. Een opvallende lijn loopt van achteren over de achterlichten naar de achterdeuren en accentueert de bovenkant van de quattro-blisters en de brede schouders boven de wielkasten. Het design van de achterste zijruiten vertoont een dynamische opwaartse knik. Dat kleine detail, een onderscheidend kenmerk dat alle Audi Sportbacks gemeen hebben, geeft het voertuig nog meer voorwaartse dynamiek en wordt verder geaccentueerd door de omringende sierlijsten in aluminium-look.
Het rechtopstaande front domineert het volledig gesloten, driedimensionale Singleframe. Een masker in Selenite Silver of hoogglanzend zwart omsluit de zijdelingse luchtinlaten. Dankzij hun hoge plaatsing geven de digitale dagrijlichten de Q6 Sportback e-tron* zijn opvallende en unieke uitstraling.
De achterkant, die dynamischer toeloopt dan die van de SUV, verzoent sportieve elegantie met kracht. De overeenkomsten met de e-tron GT-familie zijn onmiskenbaar. Met zijn doorlopende lichtstrip verleent de strakke, weidse achterarchitectuur de Sportback de helderheid en het evenwicht dat typisch is voor Audi.
Een interieur dat zorgvuldig is afgestemd op de inzittenden
Het interieur van de Q6 Sportback e-tron* is systematischer dan ooit gericht op de behoeften van zijn inzittenden. Al in de vroege stadia van het interieurontwerp is zorgvuldig nagedacht over de materiaaleigenschappen. Samen met het Audi MMI-panoramadisplay en het MMI-passagiersdisplay vormen ze een visueel opvallende Digital Stage. Het contrastrijke interieurdesign plaatst elementen opzettelijk op de voor- of achtergrond, wat resulteert in een driedimensionale ruimtelijke architectuur die esthetiek en ergonomie in balans brengt, afgestemd op de inzittenden.
De interieursfeer is nadrukkelijk intiem. Het dynamische interactielicht biedt een brede waaier aan communicatiefuncties die de interactie tussen het voertuig en de inzittenden vergemakkelijken. Het omhult het interieur en de cockpit in een royale boog. Een zachte bekleding strekt zich via de hele cockpit uit van de deuren tot aan de middenconsole en creëert een samenhangend en uitnodigend gevoel van ruimte. Zijn kleuren en hoogwaardige materialen, zoals Argument-stof en Dinamica-microvezel, waarvan sommige gemaakt zijn van gerecycleerde materialen, worden ook gebruikt in de stoelen. In de S line-variant bestaat de zachte bekleding uit de stof Elastic Melange, gemaakt van gerecycleerd materiaal. De dakhemel, stijlen en zonnekleppen zijn bekleed met Draft, een andere stof die gemaakt is van 100 procent gerecycleerd polyester. Audi gelooft ook in duurzaamheid als het gaat om de sierelementen. Klanten die bijvoorbeeld de S line-variant of het S-model kopen, kunnen kiezen voor de technische stof Anthracite, gemaakt van gerecycleerde materialen. Als alternatief is het natuurlijke Birch Wood Linear Stone Grey verkrijgbaar, dat is geoptimaliseerd om minder afval te produceren tijdens zijn productie.
Een volledig gamma van aandrijvings- en batterijvarianten beschikbaar bij marktlancering
Er zijn twee batterijformaten en twee aandrijvingsvarianten beschikbaar voor de Q6 Sportback e-tron*. Met zijn hoogspanningsbatterij van 83 kWh (netto: 75,8 kWh) kan zelfs de instapversie van de elektrische Sportback bogen op vertrouwenwekkende rijprestaties. De achterwielaangedreven Q6 Sportback e-tron (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 17,7-15,6; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-klasse: A) heeft een vermogen van 185 kW (252 pk) en accelereert in de Launch Control-modus in 7,0 seconden van 0 naar 100 km/u.
De elektromotor van de achterwielaangedreven Audi Q6 Sportback e-tron performance (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18,3-16,1; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-klasse: A) met zijn batterij van 100 kWh (netto: 94,9 kWh) heeft een vermogen van 225 kW (306 pk) en gaat in de Launch Control-modus in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Met zijn systeemvermogen van 285 kW (387 pk) heeft de Q6 Sportback e-tron quattro (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18,9-16,6; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-klasse: A) slechts 5,9 seconden nodig om naar 100 km/u te sprinten.
De krachtigste versie, de SQ6 Sportback e-tron (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18,0-17,2; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-klasse: A), kan dankzij zijn twee elektromotoren (op de voor- en achteras) uitpakken met een systeemvermogen van 360 kW (489 pk) en heeft in de Launch Control-modus amper 4,3 seconden nodig om de 100 km/u te halen.
Zijn grote batterij geeft de achterwielaangedreven Q6 Sportback e-tron performance* een rijbereik tot 656 kilometer. Met een 83kWh-batterij heeft hij een actieradius tot 545 kilometer. De vierwielaangedreven versie kan tot 636 kilometer ver rijden, terwijl de SQ6 Sportback e-tron* met vierwielaandrijving kan rekenen op een autonomie van 607 kilometer.
Alle varianten van de Q6 Sportback hebben een begrensde topsnelheid van 210 km/u. De SQ6 Sportback e-tron (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18,0-17,2; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-klasse: A) houdt het pas voor bekeken bij 230 km/u.
Geavanceerd thermomanagement van de HV-batterij en een elektrisch systeem van 800 volt staan garant voor indrukwekkende oplaadprestaties. De Audi Q6 Sportback e-tron performance* heeft bijvoorbeeld aan een snellaadstation met een maximaal laadvermogen van 270 kW en onder ideale omstandigheden slechts tien minuten nodig om een rijbereik tot 265 kilometer bij te laden. De hoogspanningsbatterij heeft slechts 22 minuten nodig om van 10 tot 80 procent op te laden. Het S-model kan eveneens opladen met vermogens tot 270 kW, terwijl de achterwielaangedreven varianten aan een snellaadstation kunnen bijladen met maximaal 260 kW (met de 100kWh-batterij) of 225 kW (met de 83kWh-batterij).
Rijdynamiek die past bij het sportieve karakter van de Sportback
Het progressieve en sportieve design van de Q6 Sportback e-tron* sluit perfect aan bij zijn rijdynamiek. Audi heeft de meeste ophangingssystemen en -onderdelen voor de Q6 e-tron-reeks opnieuw ontwikkeld. De herziene vooras beïnvloedt de rijdynamiek van de elektrische Sportback aanzienlijk. Net als bij de SUV zijn de langsdraagarmen van de Sportback vóór de trekstangen in de rijrichting geplaatst. De geoptimaliseerde kinematica van de as zorgt voor een merkbare toename van de rijdynamiek en verbetert tegelijkertijd de stuurrespons, niet het minst dankzij het subframe dat het stuur stevig op zijn plaats houdt. Dat maakt het voertuig veel levendiger.
Het ontwerp van de stuurinrichting en haar bediening via nieuwe softwaremodules, in combinatie met de nieuwe vooras, geven de klant continu via het stuurwiel aanzienlijk meer feedback over de momentane rijomstandigheden en de staat van het wegdek, waardoor de levendigheid van de Sportback nog extra toeneemt. Met zijn op de achteras gerichte afstelling zorgt de aandrijving voor een hoogst variabele spreiding van de vierwielaandrijving in haar geheel: een zoveelste kenmerk dat de rijdynamiek van de Q6 Sportback e-tron* verbetert. De verschillende formaten van de elektromotoren op de voor- en achteras in de vierwielaangedreven variant maken een achterwaarts gerichte koppelverdeling mogelijk, zelfs bij volledige belasting.
Het nieuwe passieve dempingssysteem FSD (Frequency Selective Damping) zorgt ervoor dat de Audi Q6 Sportback e-tron* als het ware tegen het wegdek plakt. In bepaalde rijomstandigheden is meer demping nodig om meer rijcomfort te bieden. Zo past het systeem zich bij het rijden over kasseien tijdens dynamische rijmanoeuvres dienovereenkomstig aan om de koetswerkbewegingen van het voertuig onder controle te houden. De adaptieve luchtvering met gecontroleerde demping compenseert de belasting via de niveauregeling om een gelijkmatige rijhoogte te behouden, zelfs onder verschillende belastingomstandigheden.
Vijf sterren in Euro NCAP en ‘Best in Class’ voor kinderbeveiliging
De Q6 e-tron kreeg de topscore van vijf sterren van de gerenommeerde Europese consumentenorganisatie Euro NCAP (European New Car Assessment Program). Het voertuig werd beoordeeld en behaalde uitstekende resultaten in de categorieën ‘bescherming van volwassen inzittenden’, ‘bescherming van kinderen in de auto’, ‘kwetsbare weggebruikers’ en ‘veiligheidshulpsystemen’. De auto behaalde een bijna-perfecte score van 91 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden, wat aangeeft dat hij optimale bescherming biedt. Voor het eerst werd een Audi-model beoordeeld op zijn ‘postcrash’-veiligheidsvoorzieningen (inclusief reddingsgegevensbladen voor eerstehulpverleners en eCall), waarbij de Q6 e-tron een uitmuntende beoordeling kreeg.
Met een score van 92 procent voor bescherming van kinderen in de auto is de Audi Q6 e-tron-modelfamilie momenteel de beste in haar klasse van alle voertuigen die werden getest in 2023 en 2024. Functies die de wettelijke vereisten overtreffen, dragen bij tot dat uitstekende resultaat. Zo is de Q6 e-tron een van de weinige modellen in zijn segment die drie i-Size-stoelen biedt: twee achterin en één voorin naast de bestuurder. i-Size is een Europese veiligheidsnorm die in 2013 werd geïntroduceerd om volledige compatibiliteit tussen het kinderzitje en de auto zelf te garanderen. De passagiersstoel voorin in de Q6 e-tron heeft een slimme voertuigvoorziening die automatisch de passagiersairbag deactiveert wanneer er een naar achteren gericht kinderzitje wordt gebruikt. De beveiligingssystemen werden verder verbeterd voor gebruik met kinderstoeltjes om kinderen van alle leeftijden optimaal te beschermen.
Geavanceerde verlichtingstechnologie
De actieve digitale lichtsignatuur staat voor een uniek design en een typische Audi-esthetiek. De digitale oledachterlichten van de tweede generatie hebben zes oledpanelen met 360 segmenten die gebruikmaken van een speciaal ontwikkeld algoritme om elke tien milliseconden een nieuw beeld te genereren, wat de lichten een levendige en slimme uitstraling geeft. Aan de voorkant wordt de actieve digitale lichtsignatuur gegenereerd via de interactie van het algoritme met twaalf dimbare segmenten. Aan de achterkant worden alle digitale oledsegmenten gebruikt. De afzonderlijke lichtsegmenten werken zo op elkaar in dat het totaalbeeld van de lichtsignatuur niet varieert in lichtintensiteit.
De tweede generatie van digitale oledtechnologie geeft vorm aan de look van de nieuwe Audi-modellen en vergroot hun functiebereik vele malen. Dat verbetert ook de verkeersveiligheid, zoals wordt aangetoond door het communicatielicht in de digitale oledachterlichten 2.0. Die functie waarschuwt andere weggebruikers voor ongevallen en voertuigen met pech. In kritieke verkeerssituaties vertoont het een specifieke, statische achterlichtsignatuur met geïntegreerde waarschuwingssymbolen naast de gewone achterlichtgraphics. De Audi Sportback Q6 e-tron* zet ook nieuwe maatstaven op het gebied van personalisatie: met tot acht digitale lichtsignaturen (afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau) die beschikbaar zijn voor de nieuw ontworpen dagrijverlichting in de ledmatrixkoplampen en digitale oledachterlichten 2.0, kunnen bestuurders de look van hun Sportback personaliseren. Dat kan via de MMI of de myAudi-app.
De Digital Stage: het nieuwe weergave- en bedieningsconcept
Net als hun SUV-evenknie, beschikken de de Q6 Sportback e-tron*, de A6 e-tron, A5 en Q5 over een nieuw weergave- en bedieningsconcept. Boven de zachte bekleding domineert de Digital Stage met het Audi MMI-panoramadisplay en het MMI-passagiersdisplay het interieur. Het slanke, vrijstaande Audi MMI-panoramadisplay wordt gekenmerkt door een gebogen design en oledtechnologie. Het bestaat uit een Audi virtual cockpit van 11,9 duim en een 14,5 duim groot MMI-aanraakscherm. De Digital Stage wordt aangevuld met een optioneel MMI-passagiersdisplay van 10,9 duim met actieve privacymodus.
Het optionele head-updisplay met augmented reality (AR HuD) betekent een grote stap voorwaarts in displaytechnologie bij Audi. Dat innovatieve display projecteert een groot, gekanteld beeldvlak op de voorruit en voorziet de bestuurder van essentiële informatie zoals snelheid, verkeersborden, rijhulp en navigatiesymbolen. Het beeldvlak is naar voren gekanteld om de AR-ervaring te versterken door zich aan te passen aan de natuurlijke focus van het menselijke oog. Die kanteling, in combinatie met de grote virtuele afstand van het beeld, wekt de indruk dat de getoonde elementen tot 200 meter verderop zweven en direct interageren met de omgeving. Vanuit het oogpunt van de bestuurder beslaat het gezichtsveld voor AR-content een diagonaal van ongeveer 88 duim.
Daarnaast heeft Audi de mogelijkheden van zijn spraakbediening aanzienlijk uitgebreid. De bestuurder kan veel voertuigfuncties bedienen met behulp van Audi’s zelflerende spraakassistent, de Audi Assistant. De digitale assistent met AI-ondersteuning is diep in het voertuig geïntegreerd en wordt voorgesteld door een avatar. De nieuwe spraakassistent herkent meer dan 800 spraakopdrachten. Nadat hij is uitgebreid met de chatbot ChatGPT, weet de Audi Assistant automatisch of hij een voertuigfunctie moet uitvoeren, een bestemming moet zoeken of bijvoorbeeld een weersvoorspelling moet geven. Het Audi-systeem stuurt alleen vragen door naar ChatGPT als het geen antwoord kan geven op algemene kennisvragen. Inzittenden genieten van een naadloze ervaring omdat alle functies zijn geïntegreerd in de Audi Assistant. Bovendien heeft ChatGPT nooit toegang tot voertuiggegevens. Alle vragen en antwoorden worden gewist in het belang van de gegevensbescherming. De basis voor deze functie is de Cerence Chat Pro-oplossing van softwarespecialist Cerence, waarin talrijke bronnen zijn geïntegreerd, waaronder ChatGPT.
Het nieuwe infotainmentsysteem maakt voor het eerst gebruik van Android Automotive OS. Het wordt geleverd met de nieuwste Audi connect-diensten, zoals de verbeterde e-tron-routeplanner. Populaire apps, zoals YouTube, zijn beschikbaar via de store voor apps van derden die rechtstreeks in de MMI is ingebed, zodat er geen smartphone nodig is. Nieuwe apps die regelmatig beschikbaar zullen komen, maximaliseren de digitale functionaliteit in de Q6 Sportback e-tron*.
Het Bang & Olufsen Premium Sound System staat garant voor een sublieme 3D-geluidservaring. Een hoogst efficiënte versterker in het hart van het systeem stuurt 20 luidsprekers aan met een totaal vermogen van 830 watt. Vier luidsprekers zijn geïntegreerd in de hoofdsteunen van de voorstoelen, waardoor Audi voor het eerst zogenaamde geluidszones kan introduceren.
Marktlancering en prijzen
De Q6 Sportback e-tron* en de SQ6 Sportback e-tron* worden geproduceerd onder netto koolstofneutrale1 omstandigheden in Audi’s hoofdfabriek in Ingolstadt. Ze zullen rond de jaarwisseling van 2024-2025 te bestellen zijn, de prijzen voor de Belgische markt worden op dat moment gecommuniceerd.
_________________________________________
1 Audi verstaat onder netto-nuluitstoot van koolstof een situatie waarbij het bedrijf, nadat andere mogelijke reductiemaatregelen zijn uitgeput, de koolstofuitstoot van Audi-producten of -activiteiten en/of de koolstofuitstoot die momenteel niet kan worden vermeden in de toeleveringsketen, de fabricage en de recyclage van Audi-voertuigen, compenseert door middel van vrijwillige compensatieprojecten die wereldwijd worden uitgevoerd. In dat verband worden de koolstofemissies die tijdens de gebruiksfase van een voertuig worden gegenereerd, d.w.z. vanaf de levering aan de klant, niet in aanmerking genomen.
Stroomverbruiks- en uitstootwaarden van de bovengenoemde modellen:
Audi Q6 Sportback e-tron quattro
Gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18,9–16,6 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-klasse: A
Audi SQ6 Sportback e-tron
Gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18,0–17,2 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-klasse: A
Audi Q6 Sportback e-tron performance
Gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18,3–16,1 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-klasse: A
Audi Q6 Sportback (185 kW)
Gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 17,7–15,6 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-klasse: A
Audi Q6 SUV e-tron
Gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18,6–16,0 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-klasse: A
Audi Q6 SUV e-tron quattro
Gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 19,7–17,0 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-klasse: A
Audi SQ6 SUV e-tron
Gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18,5–17,5 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-klasse: A
Audi Q6 SUV e-tron performance
Gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 19,2–16,5 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-klasse: A
De in dit document vermelde uitrusting en gegevens worden vermeld onder voorbehoud van wijzigingen, fouten en weglatingen.
Olivier Van Hoorebeke