Opvallend topmodel onder de compacte SUV's: de nieuwe Audi SQ2

Opvallend topmodel onder de compacte SUV's: de nieuwe Audi SQ2

  • Nieuw S-model met een vermogen van 221 kW (300 pk); van 0 tot 100 km/u in 4,8 seconden
  • Opvallend koetswerkontwerp, talrijke sportieve interieuraccenten
  • Koetswerk 20 millimeter verlaagd, 18- en 19-duimswielen
Opvallend design gecombineerd met extreem veel rijplezier: Audi stelt voor het eerst de SQ2 voor. Het nieuwe topmodel van de Q2-familie onderscheidt zich in het compacte SUV-segment. De SQ2 heeft immers een vermogen van 221 kW (300 pk), genoeg om in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten, en een topsnelheid te halen van 250 km/u. Dankzij de quattro-vierwielaandrijving en de S-sportophanging wordt de kracht soepel op de weg overgebracht. Ook op het vlak van ergonomie, infotainment en rijhulpsystemen staat de Audi SQ2 bovenaan zijn klasse.

Het hart van elk Audi S-model is de motor en de 2.0 TFSI in de SQ2 (gecombineerd brandstofverbruik van 7,2 – 7,0* l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot van 163 – 159* g/km) is in topvorm. Hij levert 221 kW (300 pk) en een constant koppel van 400 Nm tussen 2.000 en 5.200 t/min. De motor, ontwikkeld door Audi-ingenieurs en gebouwd in Győr, overtreft al zijn rivalen binnen dit segment. Hetzelfde geldt voor de prestaties van de sport-SUV: de sprint van 0 naar 100 km/u duurt 4,8 seconden en de topsnelheid is 250 km/u.

De viercilinder TFSI in de Audi SQ2 is een krachtige 1.984 cc-motor. Hij heeft een directe gasrespons en trekt moeiteloos door tot aan de rode zone die begint bij 6.500 t/min. In de Dynamic-modus van het Audi drive select-systeem reageert hij nog vinniger, met korte stoten tussengas wanneer de S tronic-versnellingsbak schakelt. De motor produceert een bijzonder indrukwekkend geluid wanneer er dynamisch wordt gereden. De 2.0 liter TFSI-motor weegt niet meer dan 150 kilogram, wat niet alleen het totale gewicht van de Audi SQ2 ten goede komt, maar ook de gewichtsverdeling over de assen.

Talrijke hoogtechnologische kenmerken scherpen het profiel van de krachtige viercilinder aan. De inlaat- en uitlaatnokkenassen zijn variabel voor een optimale vulling van de cilinders en afvoer van de uitlaatgassen. Wat de uitlaat betreft, past het Audi valvelift system (AVS) de klepopening in twee stappen aan op basis van de vraag. Dat vermindert de spoelverliezen in de verbrandingskamer en zorgt voor een optimale doorstroming van het uitlaatgas naar de turbolader, met name bij een laag toerental. Dat levert als voordelen een vinnige gasrespons en een nog hoger koppel op. De turbolader, die wordt aangestuurd door een snel en nauwkeurig elektrisch overdrukventiel, ontwikkelt zijn maximale boost van 1,4 bar (relatief) op een zeer dynamische manier. Dit motormanagementsysteem verbetert de efficiëntie en verlaagt het brandstofverbruik tijdens het gebruik onder deellast.

Efficiëntie is ook een belangrijk aandachtspunt voor deze 2.0 TFSI. Twee elektrisch aangedreven kantelkleppen, samengevoegd tot één module, regelen de koelvloeistofstromen. Het uitlaatspruitstuk dat in de cilinderkop is geïntegreerd, is eveneens een belangrijk onderdeel van het thermomanagementsysteem. Het helpt de motor snel op te warmen.

Gerichte maatregelen die in heel wat verschillende onderdelen werden geïmplementeerd, verhogen de kracht en verminderen de interne wrijving. De geregelde oliepomp heeft weinig aandrijfenergie nodig. Onder deellast schakelt het motormanagementsysteem de rechtstreekse benzine-injectie FSI, uit. In plaats daarvan wordt er indirect brandstof in het inlaatspruitstuk geïnjecteerd, waardoor de uitstoot van partikels wordt verminderd. Bovendien zorgt een partikelfilter voor een schonere uitstoot.

Grip, stabiliteit en rijgedrag: de overbrenging

Een S tronic met zeven versnellingen en een ruime spreiding van 8,7 tussen de eerste en laatste versnelling brengt het vermogen van de 2.0 TFSI over. De bestuurder kan de bliksemsnelle dubbele koppeling in de automatische modus D of S het werk laten doen of zelf schakelen. Als het Audi drive select-systeem in de Efficiency-modus wordt gezet, wordt de koppeling ‘ontkoppelt’ wanneer u de voet van het gaspedaal licht zodat de compacte sport-SUV kan freewheelen. Vanaf een restsnelheid van 7 km/u schakelt de motor al over naar de stop-startfunctie.

De dubbele koppeling van de S tronic met zeven versnellingen ligt in een oliebad. Een kleine, mechanisch aangedreven tandwielpomp voorziet ze van olie. Bij een verhoogde vraag wordt een tweede, elektrisch aangedreven pomp geactiveerd. Deze efficiënte olietoevoer en de lage wrijving van de afzonderlijke componenten resulteren in een hoog rendement.

Zoals bij elk Audi S-model is de quattro-vierwielaandrijving standaard in de SQ2. Die combineert een hoge mate van grip met een fascinerend rijgedrag. Het centrale element is een hydraulisch bediende, meerplatenkoppeling. Die verdeelt het koppel continu over de assen. Als de voorwielen grip verliezen, kan de meerplatenkoppeling tot 100 procent van de aandrijfkracht binnen enkele milliseconden naar de achteras overbrengen.

De elektronische sturing van de quattro-aandrijving zorgt voor het ultieme rijplezier en veiligheid. Bij sportief rijden kan het koppel naar de achteras worden geleid, zodra de bestuurder aan het stuur draait. Tijdens het versnellen duwt het koppel de snelle SUV letterlijk de bocht om. Het quattro-managementsysteem maakt het mogelijk om precies in te draaien op het lastwisselpunt en biedt maximale controle en betrouwbaarheid bij het slippen op een wegdek met weinig grip. Bij snel rijden werkt de quattro-aandrijving nauw samen met de individuele koppelverdeling per wiel, die het rijgedrag met kleine remingrepen op de wielen aan de binnenkant van de bocht onder verminderde belasting soepeler maakt.

20 millimeter lager: de S-sportophanging

De S-sportophanging van de Audi SQ2 is perfect in harmonie met de dynamische aandrijflijn. De opstelling is sportiever dan het systeem waarop het is gebaseerd, met een koetswerk dat 20 millimeter lager is gelegd. De krachtimpuls van de standaard progressieve besturing is uniek voor dit S-model. De stuurinrichting is speciaal afgestemd zodat de stuurverhouding directer wordt naarmate het stuur verder wordt gedraaid. Dat vermindert de benodigde stuurhoek en zorgt voor een sportief rijgevoel. De wendbaarheid wordt verbeterd bij het manoeuvreren in stadsverkeer en in scherpe bochten.

Typisch S-model: het koetswerkontwerp

De uitgangsbasis voor de Audi Q2 is al een SUV met een zeer uitgesproken karakter. De wigvormige architectuur en de precieze koetswerklijn, de strakke cockpit, de veelhoekige inkeping op de flank en de blade op de C-stijl geven de auto een onmiskenbaar uiterlijk. Audi heeft het koetswerkontwerp voor het S-model verder verfijnd. Zo weerspiegelt de voorkant alleen al welke unieke positie het voertuig inneemt. Acht opstaande dubbele spijlen verdelen het grote, achthoekige Singleframe-radiatorrooster. Een frontsplitter verbindt de buitenste randen van de twee dominante luchtinlaten om de volledige breedte van de stoere voorkant van de SQ2 te benadrukken. De standaard ledkoplampen en ledachterlichten met dynamische richtingaanwijzers geven een karakteristieke, pijlvormige lichtbundel.

Opvallende details zorgen ook voor accenten op de flanken en aan de achterkant. De sierlijsten in het onderste gedeelte van de deuren zijn duidelijk afgelijnd; de buitenspiegelbehuizingen hebben een glanzende afwerking met aluminium-look. Een lange dakrandspoiler zorgt voor voldoende neerwaartse kracht; het diffusorinzetstuk herbergt vier uitlaatpijpen. Voor de buitenkant bestaat het standaard kleurenpalet uit Ibis White en de optionele kleuren Ara Blue, Daytona Grey, Floret Silvers, Glacier White, Mythos Black, Quantum Grey en Tango Red.

Audi biedt de keuze tussen twee pakketten voor de SQ2 als alternatief voor de standaard buitenkant. Bij het zwarte stylingpakket zijn het Singleframe, de luchtinlaatroosters en de diffuser in glanzend zwart afgewerkt. Het SQ2-koetswerkpakket komt ook met een zwarte styling van de spiegelbehuizingen, de blade op de C-stijl en de afwerking van de uitlaatpijp. De dakrandspoiler heeft een speciale contour en op de deuren prijken quattro-logo's.

Met een weerstandscoëfficiënt van 0,34 glijdt de Audi SQ2 vlot door de wind. Het geluidsniveau aan boord blijft laag dankzij het voor trillingen geoptimaliseerde koetswerk en de hoge competentie van Audi op het gebied van aero-akoestiek. Een structuur van warmgewalst staal, die extreme weerstand combineert met een laag gewicht, vormt de sterke ruggengraat van de passagierscel en is verantwoordelijk voor de stugheid van het gehele koetswerk.

De standaard Audi drive select-systeem laat de bestuurder kiezen tussen de profielen Auto, Comfort, Dynamic, Efficiency en Individual. Het gebruikt die profielen om het karakter van de stuurinrichting, de S tronic met zeven versnellingen en de aanvullende systemen te beheren. Met een knop kan de bestuurder de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) op off-roadmodus instellen. Hold Assist is beschikbaar als optie.

Binnen het assortiment wielen van Audi en Audi Sport kunt u kiezen uit tien ontwerpen en maten. Lichtmetalen velgen van 18 duim met 235/45-banden zijn standaard; velgen van 19 duim met 235/40-banden zijn als optie verkrijgbaar (standaard bij het SQ2-koetswerkpakket). De grote schijfremmen hebben een diameter van 340 millimeter vooraan en 310 millimeter achteraan. Ze zijn bijzonder duurzaam en hun remklauwen - optioneel rood geverfd in plaats van zwart - zijn voorzien van een S-logo.

Dynamische accenten: het interieur

De compacte Audi SQ2 heeft een koetswerklengte van 4.210 millimeter en een wielbasis van 2.594 millimeter, en bijgevolg een ruim interieur. De bagageruimte heeft een volume van 355 tot 1.000 liter, afhankelijk van de opstelling van de twee- of driedelige rugleuning. Tot de standaarduitrusting behoren sportzetels, een middenarmsteun, automatische airconditioning, een multifunctioneel sportstuur - optioneel met schakellepels voor de S tronic - en het bestuurdersinformatiesysteem met kleurendisplay.

De optionele virtual cockpit van Audi vervangt het bestuurdersinformatiesysteem. De bestuurder bedient het volledig digitale dashboard via knoppen op het stuur. Het 12,3-duimsscherm biedt drie verschillende weergaven, waaronder eentje waarbij de toerenteller centraal wordt weergegeven. De belangrijkste informatie is ook zichtbaar in een head-updisplay dat op de optielijst staat.

Het interieurontwerp neemt de vooruitstrevende, strakke lijnen van het exterieur over en gebruikt kleuren en materialen om sportieve accenten te leggen. De dakbekleding, deurstijlen en zetelbekleding zijn standaard zwart. De decoratieve inleg op het dashboard is in mat geborsteld aluminium. De afwerking van de pedalen en de voetsteun zijn van roestvrij staal; op de verlichte drempels vooraan prijken S-logo's. De wijzerplaten zijn grijs en de naalden wit. Het MMI-scherm en het display in het dashboard of de virtual cockpit van Audi tonen S-specifieke startschermen wanneer het contact wordt ingeschakeld.

De zetels van de Audi SQ2 zijn standaard uitgevoerd in een combinatie van leer en stof. Een mix van leder en alcantara of fijn nappaleer is verkrijgbaar als optie. Accentstrepen, contrasterende stiksels in rood en grijs, plus S-logo's in reliëf maken het assortiment compleet. De fijne nappalederen bekleding is naast zwart ook verkrijgbaar in twee kleuren (zwart met rood) en met een ruitmotief. Er zijn twee opties voor de decoratieve inleg: een rode geanodiseerde lakafwerking en de verlichte versie Format light graphics (in combinatie met het tienkleurige sfeerverlichtingspakket). Andere opties zijn ventilatieroosters met rode binnenringen en het afgevlakt stuur met schakellepels.

Het SQ2-interieurpakket bundelt deze drie kenmerken: de ventilatieopeningen met rode ringen, de tweekleurige fijne nappalederen zetels en het sfeerverlichtingspakket met verlichte inleg. Er zijn ook specifieke vloermatten en een bijpassende sleutel, beide met SQ2-logo.

Connectiviteit ten top: MMI navigation plus en Audi connect

Net als in de gewone Audi Q2, biedt ook de SQ2 een breed scala aan infotainment. Bovenaan staat de MMI-navigatie plus met MMI touch. De menu's zijn duidelijk gestructureerd en de draaiknop op de middelste tunnelconsole is voorzien van een aanraakscherm dat ook het scrollen en zoomen met meerdere vingers mogelijk maakt. Spraakbesturing en MMI-zoekopdrachten zijn bovendien snel en betrouwbaar. Slechts een paar letters of woorden volstaan meestal om het gewenste resultaat te bereiken. De MMI-navigatie plus heeft een 8,3 duim groot display; de datatransmissiemodule ondersteunt de snelle draadloze LTE-standaard en bevat een wifi-hotspot voor de mobiele toestellen van passagiers.

MMI-navigatie plus bevat ook het Audi connect-pakket (optioneel met MMI-navigatie). Dankzij de simkaart die permanent in de auto is geïnstalleerd, kunt u via de Audi connect SIM aan boord van de auto gebruik maken van tal van online diensten, waaronder online verkeersinformatie, navigatie met Google Earth, reis- en parkeerinformatie en toegang tot Twitter en e-mail. De gratis myAudi-app verbindt de smartphone van de eigenaar met de auto. De app maakt functies zoals online mediastreaming en het overbrengen van de kalender naar het MMI-systeem mogelijk.

Het infotainmentgamma in de Audi SQ2 bevat elementen zoals de Audi smartphone-interface. Het zorgt voor de integratie van mobiele telefoons (iOS en Android) met hun Apple CarPlay- of Android Auto-omgevingen in het MMI-systeem. Het Bang & Olufsen Sound System beschikt over een versterker van 705 Watt die 14 luidsprekers aanstuurt. Geanodiseerde aluminium klemmen omkaderen de woofers. Ledlichtgeleiders stralen wit licht uit.

Technologieën uit de full-size klasse: de bestuurdersassistentiesystemen

De bestuurdersassistentiesystemen voor de Audi SQ2 komen uit de fullsizeklasse. Audi pre sense front is standaard en gebruikt radar om gevaarlijke situaties te herkennen die zich kunnen voordoen in geval van overstekende voetgangers of wanneer andere voertuigen zich voor de auto bevinden. Het systeem waarschuwt de bestuurder akoestisch en visueel en initieert zo nodig een noodstop. Dat kan helpen om de ernst van een ongeval te verminderen of het ongeval zelfs te voorkomen.

Het assistentiepakket bundelt de populairste optionele systemen, waaronder de adaptieve cruise control met stop&go-functie en de fileassistent, die naast de radarsensor ook gebruik maakt van de camera vooraan. Bij snelheden tot 65 km/u op goed onderhouden wegen kan het systeem helpen bij het sturen, versnellen en remmen.

Audi's actieve rijstrookassistentie helpt de bestuurder om op de rijbaan te blijven rijden. De optionele parkeerhulp kan de compacte sport SUV automatisch in parallelle of loodrechte parkeerplaatsen sturen. De assistent voor kruisend verkeer achteraan (Rear Cross-traffic Assist) is handig wanneer de bestuurder uit een loodrechte parkeerplek achteruit wil rijden. Een andere assistentiefunctie is Audi side assist. In combinatie met de radarsensor geeft het systeem een visuele waarschuwing in de betreffende buitenspiegel om de bestuurder te waarschuwen voor een mogelijk gevaar bij het wisselen van rijstrook.

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg