Nieuwe vorm van automobiele vrijheid: het studiemodel Audi prologue allroad
- Derde lid in de Audi prologue-familie, voor wegen van elk type
- Nieuw weergave- en bedieningsconcept voor digitale interactie
- Krachtig en efficiënt met plug-in hybridetechnologie van Audi
Op het Autosalon in Brussel wordt de Audi prologue allroad in Belgische première voorgesteld: hij combineert highend technologie en onbeperkt dagelijks gebruiksgemak met aantrekkelijke elegantie. Op ieder terrein, in elke situatie zorgt dit vijfdeursmodel met een hoger opgehangen koetswerk voor nieuwe accenten in de familie van Audi prologue-studiemodellen. Zijn bedieningsconcept maakt digitale interactie mogelijk tussen de bestuurder en zijn passagiers, de plug-in hybride aandrijving overtuigt met een systeemvermogen van 540 kW (734 pk) bij een gering verbruik.
Audi prologue, Audi prologue Avant en Audi prologue allroad: het nieuwe Audi-design is veelzijdig, rijk aan emoties en toekomstgericht.
Net als alle allroad-modellen van Audi doet ook de Audi prologue allroad geen toegevingen. Vijftien jaar geleden lanceerde Audi met de allroad quattro een nieuwe automobielklasse waarin comfort en dynamiek uit de topklasse hand in hand gaan met maximale flexibiliteit en overtuigende terreincapaciteiten. Met de Audi prologue allroad, die in april dit jaar werd voorgesteld op het salon van Shanghai, ontwierp Audi een studiemodel dat de typische allroad-elementen geheel nieuw interpreteert en zo een duidelijke vooruitblik biedt op de designtoekomst van het merk. Het design van de Audi prologue allroad benadrukt de elegante sportiviteit en het unieke karakter van het allroad-concept.
Krachtig en elegant silhouet
In zijaanzicht toont de 5,13 m lange Audi prologue allroad de nieuwe, dynamische interpretatie van de allroad-filosofie van Audi. De lange neus, de vroeg aflopende daklijn en extreem vlakke D-stijlen verlenen hem een atletisch profiel en beklemtonen op een nieuwe manier de elegantie en dynamiek van het allroad-concept.
De opmerkelijke bumpers en brede wielkasten maken al vanaf de eerste aanblik de allroundkwaliteiten van de Audi prologue allroad zichtbaar. De proporties zorgen voor een evenwichtige verdeling van de focus op voor- en achterwielen. In de ruime wielkasten huizen 22-duimswielen in een design met vijf spaken.
Het studiemodel, gelakt in discreet 'Dehua White', straalt tot in de details een progressieve elegantie uit. In de vensterlijsten onderaan zijn sensorvlakken geïntegreerd voor de ontgrendeling van de deuren, ook de afdekklepjes voor de laadaansluiting en de brandstoftank openen elektrisch. De dakrailing, de spiegelbehuizingen, de ruitomlijstingen en de voor- en achterzijde zijn afgewerkt met accenten in aluminium. Een verbreding in contrasterend grijs loopt rond de wielkasten en rond de volledige onderrand van het hoger opgehangen koetswerk. Ze drukt de kracht en robuustheid van de auto uit en zorgt ervoor dat hij nog breder oogt.
Progressieve neus
Een vlak en breed Singleframe-rooster, dat naadloos in de body van de auto geïntegreerd is, domineert de voorzijde. De dwarslijsten in geborsteld aluminium vormen met hun gesloten uitzicht een nieuwe variant op de Audi e-tron-look. De wigvormige koplampen van het studiemodel maken gebruik van Matrix-lasertechnologie, een innovatie waarmee Audi zijn voorsprong op het vlak van lichttechnologie verder uitbouwt. Het licht is opgebouwd uit talloze minuscule pixels, wat haast eindeloze mogelijkheden voor de lichtverdeling oplevert. Aan de boven- en zijrand van de luchtinlaten, die doorsneden worden door een 'blade' in de bumper, tekenen ledlichtgeleiders een nieuwe e-tron-lichtsignatuur.
Dynamische achterzijde
De brede achterzijde van de Audi prologue allroad helt zoals bij een jacht in de rijrichting en bezorgt het studiemodel al in stilstand een dynamische uitstraling. Een smalle lichtstrook verbindt de ledachterlichten met elkaar. De behuizing van de achterlichten is vervaardigd uit glas met een 3D-vormgeving, voor een plastisch, sculpturaal effect. De sportieve bumperschort is aan weerskanten voorzien van vlakke, horizontaal opgedeelde openingen waarin de uitlaatpijpen grafisch in het design geïntegreerd zijn. Dit detail symboliseert het aandrijvingsconcept van de Audi prologue allroad, een intelligent samenspel van verbrandings- en elektromotor.
Ruim en licht interieur
De rustige elegantie en buitengewone flexibiliteit van het interieur maken van de Audi prologue allroad de perfecte auto voor dagelijks gebruik en vrije tijd. De bestuurder en de passagiers ervaren het ruime interieur van het studiemodel als een luxueuze lounge. Gespierde lijnen en slanke geometrische blokken wekken een indruk van breedte, rust en lichtheid, de doorlopende middenconsole en de voorzetels lijken te zweven. Het instrumentenbord is strak horizontaal georiënteerd, het bovenste gedeelte ervan maakt deel uit van de 'wrap around' - de boog die het interieur en de kofferruimte omsluit. Een geperforeerd paneel dekt de brede ventilatiestrook af; indien de klimaatregeling intenser wordt ingesteld, schuift ze naar achteren.
Een blik op de toekomst: het instrumentenbord
De interieurarchitectuur van de Audi prologue allroad integreert een innoverend weergave- en bedieningsconcept. De voorzijde van het instrumentenbord is over de volle breedte als weergavevlak ontworpen, met drie geïntegreerde aanraakschermen. De displays voor de bestuurder links en rechts van het stuur zijn voorzien van een omlijsting in aluminium. Het display links van het stuur is bestemd voor de bediening van alle functies met betrekking tot de verlichting en de bijstandssystemen. Het scherm aan de rechterkant groepeert de bediening van de mediafuncties. Via een geïntegreerd breedbeeldaanraakscherm in het instrumentenbord kan de passagier voorin tal van infotainmentfuncties configureren. Het innovatieve display maakt digitale interactie mogelijk tussen de bestuurder en de passagier voorin. Met een swipe-beweging kan hij immers bepaalde informatie naar het rechterdisplay voor de bestuurder of de Audi virtual cockpit future achter het stuur 'vegen'.
In de middenconsole huist nog een vierde display, voor de bediening van de klimaatregeling en het infotainment of de manuele invoer van karakters. Het scherm is opgebouwd met een flinterdunne, buigzame OLED-folie (Organic Light Emitting Diodes) die extreem scherpe beelden in hoog contrast mogelijk maakt. Indien het niet gebruikt wordt, ligt het display plat in de middenconsole geïntegreerd, zodra de wagen gestart wordt, richt het zich op. Ook met de Audi virtual cockpit future, centraal in het gezichtsveld van de bestuurder, slaat het merk met de vier ringen nieuwe wegen in. Hogeresolutieschermen en drie semitransparante spiegels genereren een virtuele optische 'bühne' in drie niveaus. Door de informatie op verschillende niveaus te structureren is ze duidelijker georganiseerd en eenvoudiger te begrijpen.
Innovaties achterin
Achterin beschikken de passagiers in de Audi prologue allroad over aparte zetels en kunnen ze gebruikmaken van een extra OLED-display op de middenconsole. Daarmee kunnen ze de zetels, de klimaatregeling en het infotainment voor hun zone bedienen en gegevens uitwisselen met de bestuurder. Bij het starten van het audiosysteem komt uit de wielkastbekledingen achterin een 'soundspoiler' tevoorschijn, die de muziek in topkwaliteit homogeen over het interieur verdeelt. Twee extreem slanke en licht gebogen Audi-tablets, die aan de rugleuning van de voorzetels bevestigd kunnen worden, maken eveneens gebruik van OLED-technologie.
Al voor het begin van de rit biedt de Audi prologue allroad zijn inzittenden comfort van het hoogste niveau. De 'butler', een intelligente software, identificeert de inzittenden bij het instappen aan de hand van hun smartphone en stelt de zetels en de klimaatregeling volgens hun voorkeuren in. Voor de routeplanning en het afspelen van muziek doet het systeem suggesties op basis van de voorkeuren van de gebruiker. Mobiele telefoons worden via twee Easy Slot-systemen in de middentunnelconsole aan het voertuiginfotainment gekoppeld en via inductie opgeladen.
Nieuwe materialen en kleuren
Het Colour & Trim-concept voor het interieur van de Audi prologue allroad legt de nadruk op comfort en sportieve elegantie. Het bovenste gedeelte van het instrumentenbord is afgewerkt in de kleur 'Lifestyle Blue', het onderste gedeelte, de zetels en de vloertapijten in 'Sard Brown'. Inzetstukken in donker geaderd essenhout met open poriën sieren de wrap around, de deuren en de console van de middentunnel. Aluminiumelementen zorgen voor een krachtig contrast.
Voor verschillende delen van het instrumentenbord, de middenconsole en de zetels wordt het natuurlijk ogende 'Unikat'-leder gebruikt. De kunstig aangebrachte perforaties in de centrale zetelstroken herinneren aan de lijsten van het Singleframe-rooster. Van de deurpanelen over de armsteunen tot in de koffer loopt een riante strook in alcantara.
Krachtige efficiëntie
Sterk op de weg, superieur op licht terrein en altijd efficiënt: ook de techniek in de Audi prologue allroad garandeert een maximum aan automobiele vrijheid. De 4.0 TFSI-motor - een V8 met dubbele turbo - en de in de tiptronic-achtversnellingsbak geïntegreerde elektromotor leveren een systeemvermogen van 540 kW (734 pk) en 900 Nm systeemkoppel. De quattro-vierwielaandrijving brengt de kracht van de Audi prologue allroad in alle omstandigheden perfect op de ondergrond over.
Het studiemodel sprint in 3,5 s van 0 tot 100 km/u, maar verbruikt gemiddeld slechts 2,4 l/100 km (56 g CO2/km), gemeten volgens de NEDC-cyclus voor plug-in hybrides. De achterin gemonteerde lithium-ionaccu met een capaciteit van 14,1 kWh maakt een rijbereik van 54 km in puur elektrische modus mogelijk. Dankzij de AWC-technologie (Audi wireless charging), die het merk ontwikkelt voor de serieproductie, kan de Audi prologue allroad ook inductief worden opgeladen.
Het koetswerk van de Audi prologue allroad ligt 77 mm hoger dan bij de Audi prologue Avant, het onderstel maakt gebruik van ultramoderne techniek. De voor- en achtertrein zijn als lichte vijfarmige constructie ontworpen, de remschijven van 20 duim zijn uit gewichtbesparende koolstofvezel-keramiek vervaardigd. De adaptive air suspension sport - luchtvering met geregelde demping - biedt een waaier aan mogelijkheden, van extreem rijcomfort tot een sportief-straffe ophanging. De dynamische vierwielsturing combineert een dynamische stuurinrichting met variabele overbrengingsverhouding met een extra sturing voor de achterwielen en biedt zo een harmonieuze oplossing voor de schijnbare paradox tussen rijdynamiek en stabiliteit.