Nieuwe Audi R8 Spyder V10 in wereldpremière op de New York International Auto Show
V10-motor met 397 kW (540 pk), van 0 tot 100 km/u in 3,6 s
Woensdag 23 maart 2016
- Nieuw: Rijdynamieksysteem met Performance-modus
- Audi Space Frame met 50% hogere stijfheid
"Met zijn bliksemsnelle respons op elke beroering van het gaspedaal, zijn snel stijgende toerentallen en zijn ongeëvenaarde klank zorgt de atmosferische 5.2 FSI-motor in de nieuwe Audi R8 Spyder voor pure emoties", vertelt dr. ing. Stefan Knirsch, binnen de raad van bestuur verantwoordelijk voor technische ontwikkeling. "Vergeleken met de R8 Coupé zal de motorklank in de open versie van deze supersportwagen voortaan nog intensiever te beleven zijn."
Typisch Audi: de lichte stoffen kap
De R8 Spyder heeft een licht stoffen dak, dat uitloopt in twee vinnen. Die spannen de stof aan en sluiten net als het grote deksel van het kapcompartiment perfect aan bij het atletische design van de supersportwagen. Een elektrohydraulische aandrijving opent en sluit de kap in 20 s, en dat tot een snelheid van 50 km/u. De in- en uitschuifbare achterruit is ondergebracht in de achterwand van de cockpit. Met alle ruiten gesloten streelt de rijwind met een minimum aan wervelingen langs het koetswerk.
Aluminium en carbon: het nieuwe Audi Space Frame
De open tweezitter weegt droog slechts 1.612 kg. Zijn sterke ruggengraat wordt gevormd door het nieuw ontwikkelde Audi Space Frame (ASF), dat volgens het multimaterialenprincipe is opgebouwd uit aluminium en carbon.
De aluminiumcomponenten hebben in de constructie een aandeel van 79,6%. Zij vormen een raster, dat de ingenieurs in vergelijking met de R8 Coupé vooral ter hoogte van de drempels, de A-stijlen en het voorruitframe gericht versterkten. Innovatieve productiemethoden maakten een gewichtsverlaging tot 10% mogelijk voor de afzonderlijke componenten. Het resultaat: het uiterst rigide koetswerk zet slechts 208 kg op de weegschaal, terwijl de torsiestijfheid tegenover het vorige model met meer dan 50% toenam.
Krachtige motorsportgenen: de V10-motor
Voor de gepaste soundtrack in de nieuwe Audi R8 Spyder V10 zorgt de machtige middenmotor met dubbele (directe + indirecte) injectie. De atmosferische krachtbron met een cilinderinhoud van 5,2 liter hangt dynamisch aan het gas. Zijn ronkende klank – die door het optionele sportuitlaatsysteem nog versterkt wordt – staat garant voor kippenvel. Een vermogen van 397 kW (540 pk) en 540 Nm koppel bij 6.500 t/min. zorgen voor machtige prestaties: in 3,6 s van 0 tot 100 km/u, een topsnelheid van 318 km/u. Tegelijk doen efficiëntietechnologieën zoals de nieuwe vrijloopmodus, waarbij de R8 met ontkoppelde motor vrij rolt, het verbruik tegenvoer het vorige model met 10% dalen. De nieuwe R8 Spyder verbruikt gemiddeld 11,7 l/100 km, wat resulteert in een CO2-uitstoot van 277 g/km.
Stabiliteit en dynamiek: de quattro-aandrijving
Achter de V10 ligt een bliksemsnel schakelende S tronic-zevenversnellingsbak, die de bestuurder elektrisch – by wire – bedient. De versnellingsbak met dubbele koppeling leidt de aandrijfkracht naar de nieuw ontwikkelde quattro-aandrijving met elektrohydraulisch bediende lamellenkoppeling aan de vooras.De vierwielkoppeling, watergekoeld voor een maximale performance, verdeelt het koppel volledig variabel in functie van de rijomstandigheden – in extreme gevallen wordt het voor 100% naar de voor- of achterwielen gestuurd. De intelligente regeling ervan is geïntegreerd in het Audi drive select-systeem, dat vier modi biedt – van bijzonder dynamisch tot comfortgericht. In combinatie met het optionele R8 Performance-pack wordt het uitgebreid met drie extra modi, nl. 'dry', 'wet' en 'snow'. Die zorgen voor een nog preciezere en stabielere handling, perfect afgestemd op de wegsituatie.
Focus op de bestuurder: de bediening
Bij de bediening ligt de focus volledig op de bestuurder. Via de multifunctionele en zogenaamde satelliettoetsen kan hij alle belangrijke functies bedienen zonder de handen van het stuur te nemen of de blik van de weg af te wenden. De volledig digitale Audi virtual cockpit met een scherm van 12,3 duim geeft alle informatie gedetailleerd en in 3D weer – naar wens is een specifieke Performance-weergave beschikbaar met informatie over de rijdynamiek.
Het intuïtief bedienbare MMI Navigatie plus-systeem met MMI touch en geïntegreerde microfoon in de veiligheidsgordel is standaard. Zo verloopt de natuurlijke spraakbediening of het telefoneren nog comfortabeler. Dankzij de MMI-zoekfunctie, die al na de invoer van enkele letters een aantal voorstellen doet, kan de meest uiteenlopende informatie snel gevonden worden.
Breed spectrum: infotainment en Audi connect
Met de Audi smartphone interface debuteert een nieuwe technologie in de R8 Spyder. Hiermee kan bepaalde inhoud van de smartphone direct via de Audi virtual cockpit worden weergegeven. Vanaf het midden van dit jaar is deze optie ook voor de R8 Coupé verkrijgbaar. Naar wens is ook de Audi phone box beschikbaar: die koppelt de mobiele telefoon aan de voertuigantenne en laadt hem via inductie op. Audi connect brengt de R8 Spyder via de LTE-standaard op de digitale snelweg en stelt tal van diensten ter beschikking – van online mediastreaming tot verkeersinformatie in real time . Een andere highlight is het Bang & Olufsen Sound System: Voor het eerst integreert Audi in beide zetels telkens twee hoofdsteunluidsprekers die een uitzonderlijke klankervaring garanderen, ook indien open gereden wordt.
Zonder compromissen: afwerking en uitrusting
De afwerking van de nieuwe Audi R8 Spyder, die in een manufactuurfabriek nabij Neckarsulm haast volledig met de hand wordt gebouwd, beantwoordt aan de hoogste kwaliteitseisen. De bestuurder en passagier nemen plaats in sportzetels of kuipzetels met een sterk aansluitende pasvorm, voor meer zijdelingse steun. Buiten de riante standaarduitrusting kunnen klanten het interieur en exterieur bijna onbegrensd verder individualiseren. Aanbouwelementen van het koetswerk, zoals de voorspoiler, de diffusor en de nieuwe sideblades, zijn ook in carbon leverbaar. Ledkoplampen met nieuw ontwikkelde lasertechnologie bieden de bestuurder maximale zichtbaarheid met een groot bereik en zorgen zo voor extra veiligheid in het donker.