Krachtiger en efficiënter dan ooit: nieuwe Audi R18 viert wereldpremière in München
Nieuwe hybride racewagen voor de 24 Uren van Le Mans 2016
- Ongewijzigde pilotenselectie in het DTM
- Grote vraag naar nieuwe GT3-racewagen Audi R8 LMS
Audi verschijnt aan de start van het motorsportseizoen 2016 met de krachtigste en efficiëntste racewagen die het merk met de vier ringen ooit gebouwd heeft. De nieuwe Audi R18 beleefde afgelopen zaterdag zijn wereldpremière tijdens de Audi Sport Finale in het Audi Training Center in München. In het Duitse kampioenschap voor toerismewagens (DTM) kiest Audi met een ongewijzigde pilotenselectie voor continuïteit. In de GT-racerij staat de nieuwe Audi R8 LMS voor zijn eerste volledige raceseizoen. De startplaatsen in de Audi Sport TT Cup 2016 zijn felbegeerd, met 125 kandidaten voor 20 plaatsen.
Audi Sport heeft de Audi R18 voor het seizoen 2016 fundamenteel nieuw ontwikkeld. De LMP1-racewagen die aan de start verschijnt in de 24 Uren van Le Mans en het FIA-uithoudingskampioenschap WEC, beschikt over een innovatieve aerodynamica, staat symbool voor de volgende stap in lichtgewichtconstructie en heeft een gewijzigd hybridesysteem met lithium-ionbatterijen voor de energieopslag en een nog efficiëntere TDI-motor.
"Met onze nieuwe Audi R18 geven we een duidelijk signaal: Audi gaat weer voluit in de motorsport; in Le Mans doen we dat bewust met de TDI, de meest succesvolle technologie voor efficiënte auto's ter wereld", vertelt Audi Sport-directeur dr. Wolfgang Ullrich.
In het FIA-wereldkampioenschap uithouding 2016 (WEC), dat op 17 april begint in Silverstone (Groot-Brittannië), brengt Audi Sport Team Joest twee nieuwe Audi's R18 aan de start. Voor een maximale kostenefficiëntie zijn Audi en concerngenoot Porsche overeengekomen om bij het seizoenshoogtepunt van het WEC, de 24 uren van Le Mans, met elk slechts twee in plaats van tot dusver drie wagens aan de start te verschijnen.
In het DTM kiest Audi voor continuïteit: alle acht rijders die er in 2015 bij waren en Audi in totaal tien zeges in achttien races bezorgden, zijn ook nu weer van de partij. De enige wijziging: Adrien Tambay en Nico Müller wisselen van team. Audi Sport wil de twee jongste DTM-piloten van het merk zo een nieuwe impuls geven. De acht exemplaren van de Audi RS 5 DTM worden ongewijzigd ingezet door de Audi Sport Teams Abt Sportsline, Phoenix en Rosberg.
In de GT-racerij is de ontwikkeling van de nieuwe Audi R8 LMS afgerond, de leveringen aan klanten zijn intussen reeds begonnen. Wegens de grote vraag bekijkt Audi Sport customer racing de mogelijkheid om de voor het seizoen 2016 geplande productie uit te breiden. Oorspronkelijk waren 45 exemplaren voorzien.
Audi-klantenteams zullen de nieuwe Audi R8 LMS in het seizoen 2016 op vier continenten inzetten. Zo debuteert het nieuwe model in 2016 bijvoorbeeld ook in de Audi R8 LMS Cup in Azië. Hoogtepunten op de kalender voor Audi Sport customer racing zijn de 24-uursraces op de Duitse Nürburgring en in Spa-Francorchamps, de 12-uursrace in Bathurst (Australië) en de FIA GT World Cup in Macao.
Voor de Belgische programma’s blijft Audi Import het Belgian Audi Club Team WRT steunen, dat de Audi R8 LMS tijdens de 24 uren van de Nürburgring naar zijn eerste zege in de uithoudingsracerij bracht. Ongetwijfeld zal 2016 een jaar vol uitdagingen worden voor het team, met als hoogtepunt de Total 24 Hours of Spa, die het team in 2011 en 2014 al op zijn naam schreef. Laurens Vanthoor, de ervaren Limburgse piloot met een lange staat van dienst bij het Belgian Audi Club Team WRT, wordt beslist een van de grote namen tussen de verschillende piloten.
De Audi Sport TT Cup zal na een geslaagd eerste seizoen opnieuw verreden worden in het omkaderende programma van bepaalde DTM-races. Het aantal permanente starters wordt daarbij van achttien naar twintig verhoogd. De uiteindelijke selectie van de nieuwe lichting piloten gebeurt na een proef op 4 en 5 december in Vallelunga. In totaal meldden zich bij quattro GmbH 125 kandidaten uit 36 landen aan. In het seizoen 2015 liet onder meer ook onze landgenoot Alexis van de Poele zich opmerken, als enige Belg bij de 18 piloten die in alle manches aan de start verschenen.
"Wij zijn trots om het merk Audi ook in 2016 met een zo omvangrijk engagement in de motorsport te mogen vertegenwoordigen", zei dr. Wolfgang Ullrich. "De nieuwe Audi R18 maakt een grote stap voorwaarts, en we verwachten er in Le Mans en in het WEC zeer veel van. In het DTM hadden we in 2015 al de sterkste auto. Daarop willen we voortbouwen. En de grote vraag naar de nieuwe Audi R8 LMS doet ons evenveel plezier als de vele jonge talenten die interesse hebben in de Audi Sport TT Cup."