Hoe het interieur van de Q6 e‑tron Audi’s nieuwe designfilosofie vertaalt naar de serieproductie

Hoe het interieur van de Q6 e‑tron Audi’s nieuwe designfilosofie vertaalt naar de serieproductie

  • Mensgericht: de wensen en behoeften van de inzittenden vormen de basis voor het ontwerp van de ruimte, de architectuur en de functies
  • Digitaal theater: het gesculpteerde, vrijstaande gebogen scherm, het display voor de passagier vooraan en het head-up display met augmented reality vormen samen de digitale cockpit van het nieuwe model
  • Materiaalgedreven design: de driedimensionale toepassingen geven een royale indruk van ruimte, lichtheid, comfort en behaaglijkheid

Ontworpen van binnen naar buiten toe: het interieur van de nieuwe Audi Q6 e-tron is meer dan ooit afgestemd op de behoeften van de gebruiker en werd op die basis getekend. Zo plaatst het driedimensionale, contrastrijke design bepaalde elementen bewust op de voor- of achtergrond om een driedimensionale ruimtelijke architectuur te creëren, met een esthetiek en ergonomie die perfect afgestemd zijn op de inzittenden. De Audi Q6 e-tron is de eerste modelreeks ontwikkeld op basis van het nieuwe PPE-platform (Premium Platform Electric) en de nieuwe elektronische E3-architectuur. Beide fungeerden als basis om het interieurdesign en de functionaliteit opnieuw uit te vinden. Technologie, esthetiek en duurzaamheid zijn perfect in evenwicht in de Audi Q6 e-tron.

“De allesomvattende digitalisering, het centrale belang van duurzaamheid en persoonlijke vrijheid, en de nieuwe definities van quality time en luxe laten er geen twijfel over bestaan: we leven in het meest opwindende tijdperk uit de autogeschiedenis. Dit is dan ook precies het juiste moment om moedige en creatieve geesten innovatieve vragen te stellen en de platgetreden paden te verlaten om elders intelligente antwoorden te vinden”, aldus Marc Lichte, Head of Audi Design. “Een van die vragen vormt het vertrekpunt van ons nieuwe designproces: wat willen onze klanten in en met hun wagen ervaren? Hun behoeften en verlangens geven op unieke wijze vorm aan de ruimte, de architectuur en de functies. Door het interieur op te vatten als het centrum van het leven en de ervaringen van onze klanten, verwerpen we het status quo en ontwerpen we de wagen systematisch van binnen naar buiten toe. Met de Q6 e‑tron krijgt onze visie concreet vorm in het heden.”

Interieur: design verenigd

Het interieur onderscheidt zich door heldere structuren en benadrukt de behaaglijke sfeer. De zogeheten Softwrap strekt zich uit van de deuren, doorheen de hele cockpit tot de middenconsole, en creëert zo een homogeen en verwelkomend gevoel van ruimte. De kleuren en hoogwaardige materialen, waarvan er sommige gemaakt zijn van gerecycleerde materialen, komen ook terug in de zetels.

Dat brengt alle interieurcomponenten samen alsof ze ontworpen werden als één enkele ruimte en het geeft de inzittenden het gevoel dat ze in een knusse cocon zitten. De gebruikte materialen werden geselecteerd met het oog op functionaliteit en bakenen de verschillende zones van het auto-interieur af door middel van hun design. Zones die het comfort benadrukken, onderscheiden zich door hun ruim bemeten oppervlakken en zachte materialen. Anderzijds werden de nauwkeurig ontworpen bedieningszones doelbewust afgewerkt in kwalitatieve zwarte hoogglans om de nodige helderheid te verzekeren bij de interactie met de auto.

Het doel was de materialen een veel krachtigere uitstraling te geven door hun dichtheid en kwaliteit te verhogen. De interieurbekleding wordt nu een functioneel designelement. Deze filosofie geeft niet alleen een indruk van ruimte, maar zorgt ook voor meer helderheid, comfort en gezelligheid. De laaggeplaatste, slanke horizontale verluchtingsroosters dragen bij tot de globale sfeer. Een reeks bedieningselementen met ‘black panel’-look werd in de handgreep van de bestuurdersdeur geïntegreerd en vormt een naadloos geheel met het moderne interieur. Het paneel bevat de voornaamste functies, zoals de spiegel-, zetel- en deurfuncties, alsook de licht- en zichtbaarheidsinstellingen.

Duurzame esthetiek: Dinamica- en Elastic Melange-stof

Sommige materialen van de zogeheten Softwrap worden duurzaam geproduceerd. Zo gebruikt de Softwrap in de S line-variant de gerecycleerde stof Elastic Melange, vervaardigd uit 100% gerecycleerd polyester. Ook de sportzetels met contrasterende stiknaden zijn als optie verkrijgbaar in Elastic Melange. De stof Argument, die als optie kan worden besteld voor de standaardzetels en de hemelbekleding, is eveneens van hetzelfde materiaal gemaakt. In de modellen S line en S zijn de sportzetels plus als optie ook verkrijgbaar in Dinamica-microvezel (eveneens een gerecycleerde stof) of fijn Nappa-leder met diamantvormige stiknaden. De oppervlakken op het instrumentenbord zijn standaard uitgevoerd in de fijne lakafwerking volcano grey en zijn in bepaalde gevallen gemaakt van hernieuwbare grondstoffen. Als alternatief zijn ze ook verkrijgbaar in hout: sweetgum natural in de kleur light brown of birch linear natural in de kleur stone grey. Ook mat geborsteld aluminium in anthracite behoort tot de mogelijkheden. In de modellen S line en S krijgen klanten de keuze tussen mat geborsteld aluminium in anthracite, carbon met microkeperstructuur of een hoogtechnologisch weefsel in anthracite. Die laatste keuze bestaat uit een innovatieve, hoogtechnologisch uitziende polyesterstof met een haptische structuur en een nieuwe look gemaakt van gerecycleerde materialen. De vloermatten van de Audi Q6 e-tron zijn gemaakt van Econyl. Bij de productie van dit materiaal worden oude visnetten, tapijten en industrieel afval geüpcycled.

PPE: ruimte en dagelijks gebruiksgemak

De Audi Q6 e-tron belichaamt Audi’s DNA en biedt het ideale evenwicht tussen indrukwekkende rij- en oplaadprestaties en technische innovatie. Dankzij het nieuwe PPE-platform, dat specifiek voor elektrische wagens werd ontwikkeld, kan hij prat gaan op een ruim interieur dat even groots aanvoelt als het is zich tegelijkertijd perfect leent voor dagelijks gebruik. Zo bevat het interieur tal van opbergvakken en laden. De middenconsole is bovendien uitgerust met twee bekerhouders, alsook een draadloos oplaadoppervlak en twee oplaadaansluitingen voor smartphones. En zoals het een elektrische auto betaamt, heeft hij geen middentunnel, waardoor hij extra beenruimte biedt, de instap voor de achterpassagiers vergemakkelijkt en een erg comfortabele middelste plaats verzekert.

De kofferruimte kan 526 liter aan bagage bevatten, of zelfs 1.529 liter wanneer de achterbank wordt neergeklapt. Dat kan in drie afzonderlijke delen (40:20:40). Tot slot zit er onder de motorkap nog eens 64 liter opbergruimte, in de zogeheten frunk. Dat volstaat om de mobiele laadkabel (mode 3) of kleinere reistassen op te bergen.

Digitaal theater met vrijstaand gebogen scherm

Boven de zogeheten Softwrap wordt het interieur gedomineerd door het ‘digitale theater’, met het panoramische Audi MMI-scherm en het MMI-scherm voor de passagier vooraan. De duidelijk gegroepeerde schermen zijn perfect geïntegreerd in het designconcept en geven het interieur een ruim en luchtig gevoel. Het fijne, vrijstaande panoramische Audi MMI-scherm onderscheidt zich door een gebogen design en OLED-technologie en omvat het panoramische MMI-scherm van 11,9 duim met de Audi virtual cockpit en het 14,5 duim grote MMI-aanraakscherm. De zone binnen handbereik van de bestuurder werd ontworpen als een boog, wat wordt weerspiegeld in het gebogen scherm. Bovendien verwijst de vorm van het gebogen scherm naar die van het Singleframe, dat het merkgezicht van Audi typeert. Door de bijzondere sfeerverlichting lijkt het gebogen scherm in het donker te zweven.

Voor de passagier vooraan wordt het digitale theater systematisch en individueel aangevuld met het 10,9 duim grote MMI-scherm vooraan, dat eveneens naadloos in het dashboarddesign geïntegreerd werd. Dankzij de actieve privacymodus met sluitertechnologie kan de passagier ongestoord films kijken zonder de bestuurder af te leiden. Tegelijkertijd stelt het de passagier in staat om de bestuurder te helpen, bijvoorbeeld met de navigatie. In de basisversie heeft het infotainmentscherm voor de passagier een hoogglanzend zwart oppervlak.

Het optionele head-up display (HUD) met verhoogde realiteit (augmented reality, AR) van de Q6 e‑tron betekent een belangrijke stap voorwaarts voor de weergavetechnologie van Audi. Het gebruikt een groot, gekanteld weergaveoppervlak op de voorruit voor de bestuurder en toont relevante gegevens zoals de snelheid, verkeersborden en rijhulp- en navigatiepictogrammen. Het weergaveoppervlak is naar voren gekanteld voor een verbeterde AR-ervaring. De focus van het menselijk oog beweegt op natuurlijke wijze mee. Dit proces en de grote afstand tot het virtuele beeld creëren de indruk dat de weergegeven items tot 200 meter voor de auto zweven en rechtstreeks interageren met de omgeving. De bestuurder kan de schermen snel interpreteren zonder afgeleid te worden of in de war te geraken. Ze bieden een uitstekende ondersteuning, met name in omstandigheden met een beperkte zichtbaarheid. Vanuit het perspectief van de bestuurder beslaat het gezichtsveld voor AR-inhoud een diagonaal van ongeveer 88 duim.

Interactielicht voor interieuranimaties

Het interactielicht (IAL) ten slotte verenigt een brede waaier aan communicatiefuncties en helpt de auto om met zijn inzittenden te communiceren. Het omhult het interieur en de cockpit met een ruim bemeten boog. De ledstrip van deze boog heeft een helderheid tot 1.200 cd. Het IAL heeft drie basisfuncties. In de eerste plaats geeft het interieuranimaties weer, zoals de welkomstfunctie en de weergaven bij het ontgrendelen en vergrendelen van de auto. Het IAL gaat ook over in de contourverlichting, dus wanneer het eerste niet actief is, neemt het dezelfde kleur aan als het tweede.

Ook komt het IAL de veiligheid ten goede. Zo visualiseert het de dynamische richtingaanwijzers. Het IAL blijft echter een bijkomende weergave en komt niet in de plaats van de weergave in de virtual cockpit.

Tot slot visualiseert het andere gegevens, zoals het batterijniveau en de voortgang van het oplaadproces, weergegeven als een pulserend licht. Het interactielicht maakt deel uit van het ambient light package plus.

Audi’s zelflerende spraakassistent en geïntegreerde app store

Het nieuwe elektronicaplatform laat Audi-klanten meer dan ooit de digitalisering in de auto ervaren. Als eerste auto ontwikkeld op basis van de nieuwe E3-architectuur is de Audi Q6 e‑tron uitgerust met een volledig geconnecteerd, digitaal interieur. Diverse functies zijn nu op intelligente wijze met elkaar verbonden en creëren zo een nieuwe interieurervaring en innovatieve voorzieningen.

Tegelijkertijd introduceert Audi een volledig nieuw, uniform infotainmentplatform in de Audi Q6 e-tron, ontwikkeld in samenwerking met softwareproducent CARIAD. Dat platform steunt op Android Automotive. Dankzij voortdurende software-updates blijven alle systemen van de auto steeds up-to-date.

Kopers van het eerste zuiver elektrische model gebouwd in Ingolstadt plukken in meerdere opzichten de vruchten van de doorgedreven connectiviteit. Zo kunnen gebruikers verschillende autofuncties bedienen met Audi’s zelflerende spraakassistent, en dat zowel online als offline. Deze assistent, die in alle lagen van de auto werd geïntegreerd, wordt voor het eerst belichaamd door een avatar in het dashboard (‘Audi Assistant Dashboard’) en het head-up display met verhoogde realiteit. De gebruiker activeert de spraakassistent met de woorden ‘Hey Audi’, of via diverse andere aanraakpunten of de myAudi-app. Op het vlak van multimodaliteit stelt Audi’s nieuwe weergave- en bedieningsconcept de bestuurder in staat om het dichtstbijzijnde oplaadstation te zoeken met een gesproken commando en het gewenste station (voorgesorteerd met AI) te selecteren via het aanraakscherm.

Gesproken commando’s worden ook als tekst weergegeven op het scherm (‘see what you speak’). De digitale assistent leert voortdurend uit het gedrag van de gebruiker om hem de best mogelijke ondersteuning te bieden. Die ondersteuning kan opgesplitst worden in drie categorieën: proactieve suggesties (waarbij contextuele informatie wordt gebruikt om proactief functies te activeren op basis van de situatie), kleine routines (terugkerende bedieningen die geautomatiseerd worden, zoals het gebruik van de zetelkoeling bij bepaalde buitentemperaturen), en intelligente lijsten (zoals oproeplijsten).

Dankzij de app store kunnen gebruikers veel van hun favoriete apps rechtstreeks gebruiken op het scherm van de wagen. Deze store, ontwikkeld in samenwerking met CARIAD en hun partner Harman Ignite, werd rechtstreeks in de auto geïntegreerd, zodat klanten via het MMI-aanraakscherm en een dataverbinding in de auto direct en intuïtief toegang krijgen tot populaire apps van derden. De geselecteerde apps worden rechtstreeks geïnstalleerd op het infotainmentsysteem van Audi, zonder dat er een smartphone aan te pas komt. Gebruikers kunnen hun apps ook bedienen met gesproken commando’s.

3D-geluidssysteem voor een maximale akoestische precisie

Het optionele Bang & Olufsen Premium Sound System met 3D-geluid laat de inzittenden van de Audi Q6 e‑tron genieten van een maximale akoestische precisie.

Een kleine luidspreker in elke A‑stijl reproduceert het hoogte-effect en de voorruit weerspiegelt de klank van de luidsprekers. Zo ervaren de inzittenden de muziek precies zoals die werd opgenomen, voor een natuurlijke en indrukwekkende klankervaring. Het hart van het Bang & Olufsen Premium Sound System is een uiterst efficiënte versterker. Hij stuurt 22 luidsprekers aan, met een totaal vermogen van 830 watt. Vier luidsprekers zijn geïntegreerd in de voorste hoofdsteunen, waardoor Audi voor het eerst in staat is zogeheten klankzones te creëren. De basluidsprekers in de voordeuren kregen een afzonderlijke behuizing die minder trillingen veroorzaakt in nabijgelegen onderdelen, waardoor de klank op uiterst accurate wijze wordt gereproduceerd. Dit verbetert de geluidskwaliteit en reduceert de verspreiding van geluid buiten de wagen. De loskoppeling van de luidspreker biedt ook een nauwkeurige, volumineuze bas. In het donker zetten verlichte letters het geluidssysteem in de verf.

Met zijn veelzijdige interieur, dat Audi beschouwt als “het centrum van het leven en de ervaringen van onze klanten”, vervult de Q6 e-tron de behoeften van zijn gebruiker door middel van design en technologie, op een manier die tot nog toe niet mogelijk was.

 

Download hier het persbericht in PDF- formaat.pdf 172 KB Download hier het persbericht in Word-formaat.docx 143 KB

 


 

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten.

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.  Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.audi.be.

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

© 2021 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf   



Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg