Het ‘25th Hour’-project: verlies geen tijd meer in de wagen!

Het ‘25th Hour’-project: verlies geen tijd meer in de wagen!

Volgens schattingen brengen bestuurders gemiddeld 50 minuten per dag door achter het stuur van hun wagen. Binnen enkele jaren zal het klassieke stuur verdwijnen en daarom denkt Audi vandaag al aan een zinvolle tijdsbesteding voor de passagiers van zijn toekomstige autonome wagens.

Een 25ste uur: dat is wat we nodig hebben om te voorkomen dat we elke dag 50 minuten achter het stuur verspillen. Audi is zich hiervan bewust en wil ervoor zorgen dat de inzittenden hun tijd kunnen invullen zoals ze dat zelf wensen. Daarom werkt het merk samen met wetenschapsexperten van het Fraunhofer-instituut te Stuttgart in Duitsland. Het is de bedoeling om de tijdsbesteding opnieuw te bepalen met het ‘25th Hour’-project.

3 types

In een eerste stap wil men het gedrag van automobilisten observeren – ongeacht of die nu in Hamburg, Tokio of San Francisco leven – aan de hand van twee vragen: hoe gebruiken ze vandaag het infotainmentsysteem in hun wagen en hoe zullen ze hun vrije tijd in de toekomst invullen? De resultaten werden geanalyseerd door verschillende experts, zoals psychologen, antropologen en mobiliteitsexperten.

De onderzoekteams willen drie types tijdsbesteding onderscheiden: quality time (tijd die men doorbrengt met de kinderen of door te bellen met familie of vrienden), productieve tijd (werken) en rust (lezen, surfen op het internet of naar een film kijken). Audi laat in dit onderzoek naar het optimaliseren van deze tijdsbesteding niets aan het toeval over en doet beroep op de service en de experten van het Fraunhofer-instituut.

Simulator voor autonoom rijden

Gedurende het onderzoek gebeurt alles in hetzelfde ‘laboratorium’: een futuristische simulator voor autonoom rijden. Het interieur kan naar wens worden aangepast: al dan niet getinte ruiten, achtergrondgeluiden, veranderende kleuren… 30 personen – ‘millenials’,  geboren na 1980 – namen achtereenvolgens plaats in de simulator en moesten er taken in uitvoeren die enige concentratie vergden. De onderzoekers stelden vast dat met het juiste licht, verdonkerde ruiten en wanneer er geen informatie op de schermen in de wagen te zien was, de passagiers ontspannen waren. In die omstandigheden konden ze snel antwoorden op de gestelde vragen. Daarentegen wordt het brein van de passagier duidelijk veel meer belast in een meer realistische rijomgeving met een minder ontspannen sfeer en heel veel prikkels.

“Om in de toekomst een ideale premium rijervaring te bieden, moet men een goed evenwicht vinden. De gebruiker moet op het ideale moment de juiste informatie krijgen”, stelt Melanie Goldmann, verantwoordelijke voor communicatiecultuur en trends. Het interieur van een autonome Audi dient volledig personaliseerbaar te zijn om bij het profiel van elke gebruiker aan te sluiten.

Contacteer ons
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg