Het ‘25th Hour’-project: verlies geen tijd meer in de wagen!
Vrijdag 28 juli 2017 — Volgens schattingen brengen bestuurders gemiddeld 50 minuten per dag door achter het stuur van hun wagen. Binnen enkele jaren zal het klassieke stuur verdwijnen en daarom denkt Audi vandaag al aan een zinvolle tijdsbesteding voor de passagiers van zijn toekomstige autonome wagens.
Een 25ste uur: dat is wat we nodig hebben om te voorkomen dat we elke dag 50 minuten achter het stuur verspillen. Audi is zich hiervan bewust en wil ervoor zorgen dat de inzittenden hun tijd kunnen invullen zoals ze dat zelf wensen. Daarom werkt het merk samen met wetenschapsexperten van het Fraunhofer-instituut te Stuttgart in Duitsland. Het is de bedoeling om de tijdsbesteding opnieuw te bepalen met het ‘25th Hour’-project.
3 types
In een eerste stap wil men het gedrag van automobilisten observeren – ongeacht of die nu in Hamburg, Tokio of San Francisco leven – aan de hand van twee vragen: hoe gebruiken ze vandaag het infotainmentsysteem in hun wagen en hoe zullen ze hun vrije tijd in de toekomst invullen? De resultaten werden geanalyseerd door verschillende experts, zoals psychologen, antropologen en mobiliteitsexperten.
De onderzoekteams willen drie types tijdsbesteding onderscheiden: quality time (tijd die men doorbrengt met de kinderen of door te bellen met familie of vrienden), productieve tijd (werken) en rust (lezen, surfen op het internet of naar een film kijken). Audi laat in dit onderzoek naar het optimaliseren van deze tijdsbesteding niets aan het toeval over en doet beroep op de service en de experten van het Fraunhofer-instituut.
Simulator voor autonoom rijden
Gedurende het onderzoek gebeurt alles in hetzelfde ‘laboratorium’: een futuristische simulator voor autonoom rijden. Het interieur kan naar wens worden aangepast: al dan niet getinte ruiten, achtergrondgeluiden, veranderende kleuren… 30 personen – ‘millenials’, geboren na 1980 – namen achtereenvolgens plaats in de simulator en moesten er taken in uitvoeren die enige concentratie vergden. De onderzoekers stelden vast dat met het juiste licht, verdonkerde ruiten en wanneer er geen informatie op de schermen in de wagen te zien was, de passagiers ontspannen waren. In die omstandigheden konden ze snel antwoorden op de gestelde vragen. Daarentegen wordt het brein van de passagier duidelijk veel meer belast in een meer realistische rijomgeving met een minder ontspannen sfeer en heel veel prikkels.
“Om in de toekomst een ideale premium rijervaring te bieden, moet men een goed evenwicht vinden. De gebruiker moet op het ideale moment de juiste informatie krijgen”, stelt Melanie Goldmann, verantwoordelijke voor communicatiecultuur en trends. Het interieur van een autonome Audi dient volledig personaliseerbaar te zijn om bij het profiel van elke gebruiker aan te sluiten.