Groen licht dankzij slimme Audi-technologie

Groen licht dankzij slimme Audi-technologie

  • Audi eerste fabrikant ter wereld die productiemodellen connecteert met verkeerslichten
  • Optimaal gebruik maken van groene golf
  • Europese uitrol ‘Audi Traffic Light Information’ begint in Ingolstadt
Na een succesvolle lancering in de Verenigde Staten introduceert Audi Traffic Light Information nu in Europa. Audi rust vanaf juli een aantal nieuwe modellen uit met deze spraakmakende technologie. Door data slim te verwerken weet de auto wanneer verkeerslichten op groen springen. Dankzij die informatie kan de auto de bestuurder helpen bij het anticiperen op een groen licht, wat het rijden in steden meer ontspannen en efficiënt maakt. Ingolstadt – de thuisbasis van het merk – wordt de Europese proeftuin voor deze V2I-technologie (Vehicle to Infrastructure). Andere Europese steden volgen later. Audi is de eerste fabrikant ter wereld die zijn seriemodellen via een netwerk verbindt met verkeerslichten in steden.

Audi introduceerde de zogeheten Time-to-Green-technologie in 2016 in de Verenigde Staten. Dit geavanceerde systeem telt bij het naderen van of het stilstaan aan een rood licht via de Audi virtual cockpit of het head-updisplay af naar het moment dat het licht op groen springt. In de VS ondersteunen al meer dan 5.000 kruispunten met verkeerslichten deze technologie. Audi biedt er sinds februari dit jaar een extra feature: Green Light Optimized Speed Advisory, kortweg GLOSA. Het doel van deze innovatie is vooral om het rijden op de ‘groene golf’ mogelijk te maken. Het systeem informeert hiertoe de bestuurder over de ideale snelheid die hij moet aanhouden om het volgende verkeerslicht bij groen te bereiken.

Audi gaat nu zowel Time-to-Green als GLOSA inzetten voor de Europese pilot in Ingolstadt. De technologie is vanaf juli van dit jaar beschikbaar voor de Audi A4, A6, A7, A8, Q3, Q7, Q8 en e-tron en is dan gekoppeld aan het Audi connect Navigation & Infotainment en het optionele ‘camera-based traffic sign recognition’.

 “Deze geavanceerde V2I-technologie wordt in Europa twee jaar later beschikbaar gesteld dan in de VS omdat de uitdagingen om V2I goed te laten werken hier veel groter zijn”, legt Andre Hainzlmaier, hoofd ontwikkeling van de afdeling Apps, Connected Services en Smart City bij Audi uit. “In Europa heeft de verkeersinfrastructuur zich veel meer lokaal en decentraal ontwikkeld dan in Noord-Amerika, met een grote verscheidenheid aan verkeerstechnologieën als gevolg. Hoe snel andere Europese steden kunnen worden verbonden met V2I, hangt vooral af van een intensieve samenwerking. Een succesvolle uitrol van deze technologie is alleen mogelijk als de infrastructuur wordt gestandaardiseerd en de verkeerslichten gedigitaliseerd.”

Stadsverkeer zal op de lange termijn kunnen profiteren van de technologie van Audi. Wanneer auto's geanonimiseerde gegevens naar de infrastructuur sturen, kunnen verkeerssignalen flexibeler werken. Elke bestuurder kent de volgende situatie: 's avonds wacht je voor een rood licht terwijl er in de verste verte geen andere auto te zien is. Verkeerslichten die zijn aangesloten op een netwerk zouden dan kunnen reageren op basis van de vraag.

"Stop-and-go-verkeer in steden is vervelend,” vervolgt Andre Hainzlmaier. “De groene golf wordt door bestuurders hoog gewaardeerd, maar daar zijn er nog veel te weinig van. Met Traffic Light Information rijd je efficiënter en meer ontspannen omdat je 250 meter voor een verkeerslicht al weet dat het op groen staat of springt. In de toekomst kunnen geanonimiseerde data van onze auto's helpen om verkeerslichten nog beter op elkaar af te stemmen en verkeersstroom te optimaliseren.”

De nieuwe Audi technologie kan op termijn ook worden gebruikt door andere automerken. In de toekomst zullen V2I-technologieën zoals Traffic Light Information ook autonoom rijden mogelijk maken.

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg