Groen licht dankzij slimme Audi-technologie

  • Audi eerste fabrikant ter wereld die productiemodellen connecteert met verkeerslichten
  • Optimaal gebruik maken van groene golf
  • Europese uitrol ‘Audi Traffic Light Information’ begint in Ingolstadt

Na een succesvolle lancering in de Verenigde Staten introduceert Audi Traffic Light Information nu in Europa. Audi rust vanaf juli een aantal nieuwe modellen uit met deze spraakmakende technologie. Door data slim te verwerken weet de auto wanneer verkeerslichten op groen springen. Dankzij die informatie kan de auto de bestuurder helpen bij het anticiperen op een groen licht, wat het rijden in steden meer ontspannen en efficiënt maakt. Ingolstadt – de thuisbasis van het merk – wordt de Europese proeftuin voor deze V2I-technologie (Vehicle to Infrastructure). Andere Europese steden volgen later. Audi is de eerste fabrikant ter wereld die zijn seriemodellen via een netwerk verbindt met verkeerslichten in steden.

Audi introduceerde de zogeheten Time-to-Green-technologie in 2016 in de Verenigde Staten. Dit geavanceerde systeem telt bij het naderen van of het stilstaan aan een rood licht via de Audi virtual cockpit of het head-updisplay af naar het moment dat het licht op groen springt. In de VS ondersteunen al meer dan 5.000 kruispunten met verkeerslichten deze technologie. Audi biedt er sinds februari dit jaar een extra feature: Green Light Optimized Speed Advisory, kortweg GLOSA. Het doel van deze innovatie is vooral om het rijden op de ‘groene golf’ mogelijk te maken. Het systeem informeert hiertoe de bestuurder over de ideale snelheid die hij moet aanhouden om het volgende verkeerslicht bij groen te bereiken.

Audi gaat nu zowel Time-to-Green als GLOSA inzetten voor de Europese pilot in Ingolstadt. De technologie is vanaf juli van dit jaar beschikbaar voor de Audi A4, A6, A7, A8, Q3, Q7, Q8 en e-tron en is dan gekoppeld aan het Audi connect Navigation & Infotainment en het optionele ‘camera-based traffic sign recognition’.

 “Deze geavanceerde V2I-technologie wordt in Europa twee jaar later beschikbaar gesteld dan in de VS omdat de uitdagingen om V2I goed te laten werken hier veel groter zijn”, legt Andre Hainzlmaier, hoofd ontwikkeling van de afdeling Apps, Connected Services en Smart City bij Audi uit. “In Europa heeft de verkeersinfrastructuur zich veel meer lokaal en decentraal ontwikkeld dan in Noord-Amerika, met een grote verscheidenheid aan verkeerstechnologieën als gevolg. Hoe snel andere Europese steden kunnen worden verbonden met V2I, hangt vooral af van een intensieve samenwerking. Een succesvolle uitrol van deze technologie is alleen mogelijk als de infrastructuur wordt gestandaardiseerd en de verkeerslichten gedigitaliseerd.”

Stadsverkeer zal op de lange termijn kunnen profiteren van de technologie van Audi. Wanneer auto's geanonimiseerde gegevens naar de infrastructuur sturen, kunnen verkeerssignalen flexibeler werken. Elke bestuurder kent de volgende situatie: 's avonds wacht je voor een rood licht terwijl er in de verste verte geen andere auto te zien is. Verkeerslichten die zijn aangesloten op een netwerk zouden dan kunnen reageren op basis van de vraag.

"Stop-and-go-verkeer in steden is vervelend,” vervolgt Andre Hainzlmaier. “De groene golf wordt door bestuurders hoog gewaardeerd, maar daar zijn er nog veel te weinig van. Met Traffic Light Information rijd je efficiënter en meer ontspannen omdat je 250 meter voor een verkeerslicht al weet dat het op groen staat of springt. In de toekomst kunnen geanonimiseerde data van onze auto's helpen om verkeerslichten nog beter op elkaar af te stemmen en verkeersstroom te optimaliseren.”

De nieuwe Audi technologie kan op termijn ook worden gebruikt door andere automerken. In de toekomst zullen V2I-technologieën zoals Traffic Light Information ook autonoom rijden mogelijk maken.

A19-21N - Traffic lights (2p).pdf

PDF - 121 Kb

A19-21N - Traffic lights.docx

DOCX - 70 Kb

A19-21F - Traffic lights (3p).pdf

PDF - 130 Kb

A19-21F - Traffic lights.docx

DOCX - 71 Kb

Sofie Luyckx

PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import

David Kervyn

PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten.

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.  Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.audi.be.

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

© 2021 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf   



Neem contact op met

Industriepark Guldendelle Arthur De Coninckstraat 3 3070 Kortenberg

www.audi.be