Fascinerende klankbeleving: Audi brengt 3D-sound in de auto

Fascinerende klankbeleving: Audi brengt 3D-sound in de auto

A15/04N

Fascinerende klankbeleving: Audi brengt 3D-sound in de auto

- Audiobeleving met derde dimensie bepaalt nieuwe normen

- Vanaf 2015 leverbaar in combinatie met audiosystemen van Bang & Olufsen en Bose

- 3D-effect door slimme software en speciale speakers

Audi introduceert een driedimensionale audio-ervaring met pure studiokwaliteit in zijn auto's. Bij de 3D Sound, die binnenkort debuteert in de seriemodellen van het merk, beleeft de luisteraar ook ruimtelijke hoogte. De toevoeging van de derde dimensie maakt de geluidsbeleving nog helderder en levendiger. Daarmee zet Audi een nieuwe maatstaf op het vlak van muziekgenot in de auto.

Op het gebied van geluidkwaliteit bepaalt het merk met de vier ringen al sinds vele jaren normen. De jongste technologie, 3D Sound genaamd, debuteert in 2015 in de nieuwe Audi Q7. 3D-sound wordt leverbaar als component van het Advanced Sound System van Bang & Olufsen en van het Bose Surround Sound-systeem. Het hart van deze technologie is een complex algoritme dat het signaal voor elke luidspreker uitermate precies én snel berekent. Het werd door Audi in samenwerking met het Fraunhofer Institut für Integrierte Schaltungen (IIS) in Erlangen (Beieren) ontwikkeld voor het Bang & Olufsen-systeem.

Bij de eerste stap in het proces splitst de software de gegevens van de muziekbron op in de zogenaamde spatiale componenten, op basis van de ruimtelijke informatie die in de data vervat zit. Een voorbeeld: als een artiest op een podium zingt, wordt het geluid via vloer, plafond en wanden weerkaatst. Via de vloer duurt dat enkele milliseconden, maar via een wand op 40 meter afstand al 200 milliseconden. Op basis van die reflecties kan het algoritme voor iedere opnameruimte een mathematisch model berekenen, ongeacht of het geluidssignaal in mono, stereo of 5.1 Surround Sound werd opgenomen. Ook het dataformaat van de muziek en de muziekbron (online streaming, FM-radio of CD) is niet van belang.

Tijdens de tweede fase worden de geluidsdelen weer zo samengevoegd dat het klankbeeld in de auto overeenstemt met dat in de oorspronkelijke opnameruimte. Dat vereist intensieve berekeningen. Bij het Bang & Olufsen Advanced Sound System stuurt een digitale signaalprocessor 11 kanalen met in totaal 23 luidsprekers zodanig aan dat het geluid op elke zitplaats even nauwkeurig en harmonieus klinkt. Vier speakers in de A-stijlen, gevoed via aparte kanalen, zorgen voor ruimtelijke hoogte, de derde dimensie. Nieuw ontwikkelde luidsprekers zoals bijvoorbeeld een grotere subwoofer (250 mm i.p.v. 200 mm) en een nieuwe versterker (1.920 W) staan garant voor luistergenot op topniveau. Ook het Bose Surround Sound-systeem met 20 speakers beschikt over vier hoger geplaatste luidsprekers die de derde dimensie tot stand brengen.

Met de 3D Sound realiseert Audi een nieuwe mijlpaal op hifigebied, in lijn met de traditie van het merk. Al in 2005 debuteerde de A8 met het Bang & Olufsen Advanced Sound System. In 2012 maakt de Deense hifispecialist ook de stap naar de klasse van compacte wagens, in de Audi A3 van de derde generatie. De nieuwe Audi TT, die in 2014 werd voorgesteld, zette een belangrijke stap richting 3D-sound met de introductie van Symphoria-technologie, waarbij speciale software audiosignalen verwerkt en reproduceert. Ook die werd in samenwerking met het Fraunhofer Institut ontwikkeld.

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg