Extra vermogen: de nieuwe Audi RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance

Extra vermogen: de nieuwe Audi RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance

4.0 TFSI levert nu 445 kW (605 pk) en tot 750 Nm

 

  • Als een supersportwagen: van 0 tot 100 km/u in 3,7 s
  • Nieuwe modelbenaming ‘performance’ scherpt het sportieve profiel van het merk verder aan

Nog meer vermogen bij een uitstekende energie-efficiëntie: dat is waar de nieuwe modelbenaming 'performance' bij Audi voor staat. De Audi RS 6 Avant performance en de Audi RS 7 Sportback performance scherpen het sportieve profiel van het merk nog verder aan. Hun 4.0 TFSI-motor met 445 kW (605 pk) en tot 750 Nm koppel bezorgt beide wagens bijna het acceleratiepotentieel van een supersportwagen (0 tot 100 km/u in 3,7 s). Het gemiddelde verbruik blijft ten opzichte van de 'gewone' versies echter ongewijzigd bij respectievelijk 9,6 l/100 km en 9,5 l/100 km (respectievelijk 223 g en 221 g CO2/km. Dat zijn topwaarden in het segment.

De nieuwe Audi RS 6 Avant performance en de nieuwe Audi RS 7 Sportback performance bieden meer motorvermogen dan ooit. De 4.0 TFSI levert voortaan 445 kW (605 pk) en een maximumkoppel van 700 Nm. Een bijzonderheid van deze krachtbron is de 'overboost'-functie, die de bestuurder kortstondig tot 750 Nm ter beschikking stelt. Beide RS-topmodellen sprinten als een supersportwagen in amper 3,7 s van 0 tot 100 km/u, een verbetering met 0,2 s tegenover de respectievelijke RS-basismodellen. Voor de acceleratie van 0 tot 200 km/u hebben ze slechts 12,1 s nodig, of 1,4 s minder dan de RS-basismodellen. Met de optionele Dynamic-packs kan de topsnelheid van 250 tot respectievelijk 280 en 305 km/u worden verhoogd. Ondanks de vermogenstoename met 33 kW (45 pk) neemt de krachtig klinkende V8-biturbomotor (gemeten volgens de ECE-cyclus) genoegen met gemiddeld respectievelijk 9,6 en 9,5 l/100/km (respectievelijk 223 g en 221 g CO2/km.

Het is de technologische knowhow van Audi en quattro GmbH die deze topwaarden op het vlak van vermogen en energetische efficiëntie mogelijk maakt. Hun ingenieurskunst en jarenlange ervaring met de RS-topmodellen liggen aan de basis van de verdere optimalisatie van de 4.0 TFSI – van de specifieke motorsturing met toerental- en laaddrukverhoging tot het Audi cylinder on demand-systeem (COD), dat bij deellast vier van de acht cilinders stillegt.

De achttraps tiptronic-versnellingsbak, standaard zowel op de RS 6 Avant performance als op de RS 7 Sportback performance, kreeg een extreem sportieve afstelling. De bestuurder kan kiezen tussen de automatische modi D en S of zelf schakelen, via de tipfunctie van de schakelpook of met de schakelpeddels achter het met leder beklede RS-multifunctiesportstuur. In manuele modus geeft een schakelindicator in de boordcomputer of het optionele head-up display de toerentalgrens aan.

De permanente vierwielaandrijving quattro brengt de kracht betrouwbaar op de weg over en verdeelt het koppel in functie van de behoefte flexibel over de voor- en achterwielen via het middendifferentieel. In de basisconfiguratie wordt 40% van de aandrijfkracht naar de voorwielen en 60% naar de achterwielen gestuurd. De individuele herverdeling van het koppel over de vier wielen ondersteunt de werking van het middendifferentieel indien nodig. Optioneel breidt Audi de quattro-aandrijflijn uit met een sportdifferentieel op de achteras, dat de aandrijfkracht in snel genomen bochten actief verdeelt tussen het wiel aan de binnenzijde van de bocht en het wiel aan buitenzijde.

De standaard pneumatische ophanging RS adaptive air suspension met dynamische afstelling legt het koetswerk van de RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance 20 mm dichter bij de weg. De geïntegreerde demperregeling past zich automatisch aan de toestand van de weg, de rijstijl en de modus van de Audi drive select aan. Als alternatief biedt Audi ook het straffer afgestelde RS-sportonderstel plus met Dynamic Ride control (DRC) aan. Een andere optie is de dynamische stuurinrichting, die over een traploos variabele overbrengingsverhouding beschikt.

Via het Audi drive select-systeem kan de bestuurder de werking van belangrijke componenten regelen, zoals de stuurinrichting, het motor- en geluidsmanagement, de tiptronic-versnellingsbak en het optionele sportdifferentieel. Een nieuwigheid voor de performance-modellen: net als bij de nieuwe supersportwagen Audi R8 kan de bestuurder via een speciale toets in het met leder beklede RS-multifunctiesportstuur wisselen tussen de modi 'auto', 'comfort', 'dynamic' en 'individual' zonder de blik van de weg te nemen.

Standaard staan de nieuwe RS performance-modellen op exclusieve wielen van 21 duim in gegoten aluminium – op de RS 6 Avant performance geschoeid met banden in de maat 285/30, op de RS 7 Sportback performance met banden in maat 275/30. De vier intern geventileerde schijfremmen zijn voorzien van het gewichtsbesparende 'wave'-design met een gegolfde buitenomtrek, optioneel biedt Audi ook keramische remmen aan. De elektronische stabiliteitscontrole ESC heeft een sportmodus en is volledig uitschakelbaar.

Opmerkelijke designdetails versterken de krachtige uitstraling van beide nieuwe RS performance-modellen. Daartoe behoren onder meer de sportief gelijnde bumpers met riante luchtinlaten vooraan en een sterk geprofileerde diffusor achteraan, de RS-typische honingraatroosters in glanzend zwart en de bredere drempels. Specifiek voor het exterieurdesign van de RS performance-modellen zijn de aanbouwelementen en de centrale luchtinlaat met quattro-opschrift, afgewerkt in matte titaniumlook. Als optie biedt Audi de nieuwe exclusieve koetswerkkleur Ascari blue metallic aan.

Het sportief-elegante interieur van de RS 6 Avant performance en de RS 7 Sportback performance is standaard voorzien van RS-sportzetels met uitgesproken flanken en geïntegreerde hoofdsteun. Naar wens kunnen ze via het RS performance-designpack worden afgewerkt in zwart en blauw. De nieuwe zetelbekleding in een combinatie van alcantara en leder is dan doorstikt in honingraatmotief, met passende contraststiksels aan de armsteunen, bedieningselementen en voetmatjes. Deze interieurcombinatie wordt aangevuld met kniepads in alcantara en decoratieve elementen in een hoogwaardig en exclusief carbonmateriaal waar een blauwe draad doorheen geweven is. De ronde instrumenten hebben zwarte wijzerplaten, een witte schaalverdeling en rode wijzers.

De nieuwe Audi RS 6 Avant performance en Audi RS 7 Sportback performance worden in ons land gecommercialiseerd in november van dit jaar, voor een prijs van respectievelijk 120.680 euro incl. btw en 124.365 euro incl. btw. De eerste exemplaren kunnen begin 2016 worden geleverd.

Contacteer ons
Thomas De Meûter Head of PR Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx Audi PR Officer, D'Ieteren - Audi Import
Thomas De Meûter Head of PR Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx Audi PR Officer, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten.

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.  Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.audi.be.

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

© 2021 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf   



Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg