Euro NCAP: vijf sterren voor Audi A5 en Audi Q2
Topscore voor actieve en passieve veiligheid inclusief voetgangerbescherming
- Noodremhulp standaard voor de Audi Q2
- Meer veiligheid dankzij standaard pre sense city voor de Audi A5
De nieuwe Audi-modellen A5 en Q2 kregen bij de Euro NCAP-tests elk de maximumscore van vijf sterren en behoren daarmee tot de veiligste auto's in hun segment. Dat geldt zowel voor de veiligheid van volwassen inzittenden en kinderen, alsook voor de bescherming van voetgangers en de aanwezigheid van veiligheidssystemen.
Sinds 2016 maakt ook de noodremhulp deel uit van de beoordeling door Euro NCAP. Voor de Audi Q2 is de noodremhulp als onderdeel van Audi pre sense front standaard aanwezig. Het systeem controleert of er zich andere voertuigen of voetgangers in de baan van de wagen bevinden. Als er een aanrijding dreigt, waarschuwt het systeem de bestuurder en remt indien nodig automatisch af.
Ook de nieuwe modellen Audi A5 Coupé en A5 Sportback kregen van de testers de hoogste score van vijf sterren toegekend. Beide varianten bieden hoge veiligheid voor volwassen inzittenden en kinderen en een goede bescherming voor voetgangers.
De voor de A5 Coupé en A5 Sportback standaard Audi pre sense city helpt ongevallen te vermijden. Met een camera vooraan aan de voorruit, die meer dan 100 meter ver kan zien, scant het systeem bij snelheden tot 85 km/u de straat op de aanwezigheid van andere voertuigen en voetgangers. Als het systeem een dreigende botsing detecteert, waarschuwt het de bestuurder in verschillende fases en remt indien nodig automatisch af. Bij snelheden tot 40 km/u kunnen ongevallen binnen de systeemgrenzen volledig vermeden worden. Bij hogere snelheden (tot 85 km/u) wordt de snelheid van de aanrijding verminderd door verschillende waarschuwingen en een remingreep.
De A5 biedt bovendien een uitgebreide waaier aan bijstandssystemen, zoals de uitwijkassistent en de afdraaihulp. Terwijl de uitwijkassistent de bestuurder helpt om obstakels te ontwijken, houdt de afdraaihulp tegemoetkomend verkeer in de gaten bij het links afslaan aan geringe snelheid. In gevaarlijke situaties remt hij de auto tot stilstand af en verhindert zo een mogelijke aanrijding met tegemoetkomend verkeer.
Het in 1997 gelanceerde Euro NCAP (New Car Assessment Program) onderzoekt sinds de invoering van de crashtests nieuwe automodellen. Het consortium verstrengt voortdurend de criteria van de crashtests om reële ongevallen nog beter te kunnen simuleren.