Ervaar Vorsprung durch Technik: de nieuwe Audi Q6 e-tron
- De nieuwe Audi Q6 e-tron verlegt grenzen op het gebied van prestaties, rijbereik, opladen, rijdynamiek en design
- Audi-CEO Gernot Döllner: “Gebouwd op het nieuwe PPE-platform is de Audi Q6 e-tron de volgende technologische sprong in premium elektromobiliteit voor onze klanten”
- Het nieuwe model tilt de digitale ervaring bij Audi naar een nieuw niveau
De Audi Q6 e-tron is het eerste productiemodel op het PPE-platform (Premium Platform Electric) en markeert de volgende stap in de transformatie van het bedrijf tot leverancier van premium elektromobiliteit. Met zijn typische kenmerken staat de elektrische SUV voor Vorsprung durch Technik. Het model wordt niet alleen gekenmerkt door indrukwekkende rij- en oplaadprestaties, maar ook door verhoogde efficiëntie en een groot rijbereik. De Audi Q6 e-tron belichaamt Audi’s typische SUV-styling met een verder verfijnde e-tron-designtaal. De nieuwe designfilosofie in het interieur en de baanbrekende technologieën die in het nieuwe model hun debuut maken, luiden voor het merk met de vier ringen het volgende hoofdstuk in elektromobiliteit in en maken van Vorsprung durch Technik elke dag opnieuw een tastbare ervaring. Met het Q6 e-tron-gamma komt e-mobiliteit voor het eerst uit de fabriek in Ingolstadt. De Audi Q6 e-tron quattro (stroomverbruik (gecombineerd) in kWh/100 km: 19,4 -17,0 (WLTP); CO2-uitstoot (gecombineerd) in g/km: 0) en SQ6 e-tron (stroomverbruik (gecombineerd) in kWh/100 km: 18,4 -17,5 (WLTP); CO2-uitstoot (gecombineerd) in g/km: 0) zijn vanaf maart 2024 te bestellen voor een prijs vanaf 75.900 en 96.150 euro incl. BTW en zullen in de zomer van 2024 leverbaar zijn aan klanten.
Het PPE-platform, dat samen met Porsche werd ontwikkeld, en de elektronica-architectuur E³ 1.2 zijn belangrijke mijlpalen in de uitbreiding van Audi's wereldwijde aanbod van elektrisch aangedreven modellen. Ze markeren het begin van een uitgebreide versterking en verjonging van het modellenaanbod. De Q6 e-tron staaft Audi’s belofte om tegen 2027 elektrische voertuigen aan te bieden in alle kernsegmenten.
"Gebouwd op het nieuwe PPE-platform is de Audi Q6 e-tron de volgende technologische sprong in premium elektromobiliteit voor onze klanten”, zei Gernot Döllner, bestuursvoorzitter van Audi AG, tijdens de wereldpremière in de hoofdfabriek in Ingolstadt. “Het PPE laat zien hoe wij expertise binnen de Volkswagen-groep bundelen en zo elektromobiliteit schaalbaar maken. Dankzij het PPE kunnen we modellen met grote verkoopvolumes en hoge technische normen in verschillende segmenten lanceren en zo ons gamma verder elektrificeren”, voegde de Audi-CEO toe.
De flexibiliteit van het PPE helpt om de toekomstige modellen hun specifieke karakter en het typische Audi-DNA te geven, ondanks een gedeelde technische basis.
De Q6 e-tron verlegt grenzen op het gebied van e-performance, rijbereik en opladen. Hij belichaamt Audi’s typische SUV-styling met een verder verfijnde e-tron-designtaal en een hoog niveau van dagelijkse bruikbaarheid. Dankzij de nieuwe elektronica-architectuur E³ 1.2 vormt de Q6 e-tron-modelreeks de technologische speerpunt van het Audi-aanbod.
Indrukwekkende autonomie en oplaadprestaties
Krachtige, compacte en hoogst efficiënte elektromotoren evenals een nieuw ontwikkelde lithium-ionbatterij bestaande uit twaalf modules en 180 prismatische cellen met een totale brutocapaciteit van 100 kWh (94,9 netto) staan garant voor een rijbereik tot 625 km. Met een systeemvermogen van 285 kW (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 19,4-17,0 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0) verzekert de nieuwe Audi Q6 e-tron de sportieve prestaties waar Audi om bekendstaat, net zoals de SQ6 e-tron dat doet met een systeemvermogen tot 380 kW wanneer de extra functie is ingeschakeld (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18,4-17,5 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0). Samen verleggen ze grenzen op het gebied van prestaties, rijbereik, opladen, rijdynamiek en design. Bij de marktlancering zullen twee modelvarianten met vierwielaandrijving beschikbaar zijn, gevolgd door – afhankelijk van de markt – bijzonder efficiënte achterwielaangedreven modellen die zijn ontworpen met het oog op rijbereik en tevens zullen dienstdoen als instapversies van de Q6 e-tron-modelreeks. De Q6 e-tron quattro accelereert van 0-100 km/u in 5,9 seconden (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 19,4-17,0 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0). De SQ6 e-tron doet er slechts 4,3 seconden over (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18,4-17,5 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0). De topsnelheid van beide voertuigen bedraagt respectievelijk 210 en 230 km/u. Twee modellen met achterwielaandrijving volgen later – afhankelijk van de markt. Terwijl het ene model is ontworpen met het oog op efficiëntie en rijbereik, zal het andere model dienstdoen als instapversie van de Q6 e-tron-modelreeks.
Dankzij de 800V-technologie en een maximaal oplaadvermogen van 270 kW standaard zijn korte oplaadstops mogelijk met de Audi Q6 e-tron. In amper 10 minuten kan tot 255 km worden bijgeladen aan een geschikt laadstation (high power charging, HPC). De laadstatus (SoC) neemt toe van 10 tot 80 procent in ongeveer 21 minuten. Slim, krachtig en voorspellend thermisch beheer speelt een belangrijke rol in die indrukwekkende oplaadprestaties. Uitgerust met Plug & Charge autoriseert het voertuig zichzelf bij compatibele oplaadstations wanneer de oplaadkabel wordt aangesloten, waarna het oplaadproces wordt opgestart. Het opladen verloopt ook volledig automatisch. Aan een laadstation dat met 400V-technologie werkt, kan de Audi Q6 e-tron nu ook voor het eerst overgaan tot ‘bank charging’. De 800V-batterij wordt dan automatisch verdeeld in twee batterijen met dezelfde spanning, die vervolgens parallel kunnen worden opgeladen met maximaal 135 kW. Afhankelijk van de laadstatus worden beide helften van de batterij eerst op hetzelfde niveau gebracht en vervolgens gelijktijdig opgeladen. AC-laden met vermogens tot 11 kW is mogelijk aan standaard thuisladers.
Een belangrijk onderdeel om de efficiëntie en dus het rijbereik van de Audi Q6 e-tron te vergroten is het geavanceerde recuperatiesysteem. Ongeveer 95 procent van alle dagelijkse remmanoeuvres kan door dit systeem worden afgehandeld. De Audi Q6 e-tron recupereert tot 220 kW.
Typisch Audi SUV-design: het exterieur
De Audi Q6 e-tron is gepositioneerd in het middelgrote premiumsegment. Met een lengte van 4.771 millimeter, een breedte van 1.993 millimeter en een hoogte van 1.648 millimeter biedt de SUV een maximum aan ruimte, comfort en bruikbaarheid voor alledag. De wielbasis van 2.899 millimeter maakt veel beenruimte vrij op de tweede zitrij. Met dergelijke afmetingen biedt de Audi Q6 e-tron voldoende ruimte voor vijf inzittenden met hun bagage en biedt hij een hoge gebruikswaarde. Audi voldoet daarmee aan de eisen die klanten aan een SUV stellen.
De Audi Q6 e-tron kan uitpakken met perfecte proporties dankzij het PPE-platform. De combinatie van een lange wielbasis en zeer korte overhangen vormt het fundament voor het bekende krachtige, dynamische totaalpakket waarvan het exterieur van Audi’s Q-modellen blijk geeft. De Audi Q6 e-tron belichaamt ook de doorontwikkelde e-tron-specifieke designtaal.
Zijn opvallende SUV-look staat garant voor een indrukwekkende en sportieve uitstraling. In het koetswerk van de auto zijn zachte vormen in voortdurend samenspel met de vouwen en randen, waardoor de schaduwen zelfs bij stilstand dynamiek uitstralen. Het rechtopstaande front heeft een volledig gesloten Singleframe en een masker in Selenite Silver of glanzend zwart, dat het driedimensionaal gevormde Singleframe en de luchtinlaten opzij omgeeft. De hooggeplaatste digitale dagrijlichten verlenen de Q6 e-tron een zeer kenmerkende en specifieke uitstraling.
De raampartijen zijn laag en strak over het krachtige koetswerk gespannen. Ze lopen naar achteren enigszins taps toe en de lichtjes hellende D-stijlen lopen elegant over in de gespierde schouders van het koetswerk. De opening tussen de D-stijl en het dak geeft het voertuig een dynamischere uitstraling en laat het zitcompartiment meer uitgerekt en langer lijken. Een opvallende lijn die van de achterlichten naar de achterdeuren loopt, benadrukt het bovenste deel van de ‘quattro blisters’ – de contouren van het koetswerk waarop de lichtjes hellende D-stijlen rusten. De ‘blisters’ zijn een kernelement van Audi’s design-DNA. Volgens Audi moet dat centrale designprincipe “technologie zichtbaar maken”. De dynamisch en strak gelijnde achterkant creëert een mix van sportieve elegantie en mannelijke kracht. De strakke en brede architectuur met zijn doorlopende lichtstrip verleent de Q6 e-tron quattro de zuivere en zelfverzekerde uitstraling die typisch is voor Audi.
Wereldprimeur in verlichtingstechnologie
Met de Q6 e-tron begint Audi niet alleen aan een nieuw hoofdstuk in elektromobiliteit, maar ook in een belangrijk onderdeel van Audi’s DNA: lichttechnologie. Met ‘s werelds eerste actieve digitale lichtsignatuur luidt de elektrische SUV een nieuw tijdperk in dat wordt gekenmerkt door een design en esthetiek die uniek zijn voor Audi.
Een softwaremodule in een van de vijf domeincomputers van de Audi Q6 e-tron maakt deze vorm van lichtsignatuur mogelijk. In het geval van de digitale oledachterlichten van de tweede generatie genereren de zes oledpanelen met in totaal 360 segmenten elke tien milliseconden een nieuw beeld met behulp van een speciaal ontwikkeld algoritme. Dankzij de perfecte symbiose tussen het verlichtingsdesign en de nieuwe technologie lijkt het licht in de nieuwe Audi Q6 e-tron levendiger en slimmer dan ooit tevoren. De actieve digitale lichtsignatuur wijst ook de weg naar de toekomst van Audi’s verlichtingstechnologie.
Vooraan wordt de actieve digitale lichtsignatuur gecreëerd door de interactie van het algoritme met twaalf segmenten die op en neer dimmen. Achteraan worden daarvoor alle digitale oledsegmenten gebruikt. De afzonderlijke lichtsegmenten werken zo op elkaar in dat de totale lichtintensiteit van de lichtsignatuur niet varieert.
Met de tweede generatie van digitale oledachterlichten tilt de Audi Q6 e-tron verlichtingsdesign, functionaliteit en dus verkeersveiligheid naar een nieuw niveau. Voor het eerst kunnen de digitale oledachterlichten gericht communiceren met de omgeving van het voertuig (Car-to-X). Audi heeft ook de veiligheidsfuncties naar een nieuw niveau getild. Het nabijheidsdetectiesysteem dat al bekend is van andere Audi-modellen, is in de nieuwe Q6 e-tron uitgebreid met het communicatielicht. Dat waarschuwt andere weggebruikers bij ongeval en motorpech. Naast de gewone achterlichtgraphics vertoont het communicatielicht in kritieke rij- of verkeersomstandigheden een specifieke statische achterlichtsignatuur met geïntegreerde waarschuwingssymbolen in het digitale oledcombinatieachterlicht.
De technologie, die haar debuut maakt in de Q6 e-tron, verlegt ook grenzen op het gebied van personalisatie: met in totaal acht digitale lichtsignaturen in de hertekende dagrijlichten van de ledmatrixkoplampen en in de digitale oledachterlichten 2.0 kunnen eigenaren hun Q6 e-tron op een volledig nieuwe manier personaliseren.
Een nieuwe designfilosofie gaat in serieproductie met de Q6 e-tron
Het interieur van de Audi Q6 e-tron is meer dan ooit gericht op de behoeften van de gebruiker. Het driedimensionale en contrastrijke ontwerp van het interieur plaatst elementen bewust op de voor- of achtergrond en creëert zo een ruimtelijke architectuur die qua design en ergonomie perfect is afgestemd op de inzittenden. Het Audi MMI-panoramadisplay en het MMI-passagiersdisplay vormen visueel een helder digitaal podium. Het interieur benadrukt een huiselijke sfeer. De Softwrap strekt zich uit van de deuren over de hele cockpit tot aan de middenconsole en creëert zo een homogeen en omhullend gevoel van ruimte. Dezelfde kleuren en hoogwaardige materialen, waarvan sommige gerecycleerd zijn, zijn ook terug te vinden in de stoelen. De gebruikte materialen zijn geselecteerd vanuit een functioneel oogpunt en staan tegelijkertijd garant voor een duidelijk designverschil tussen de verschillende zones in het interieur. Op comfort gerichte zones zijn ontworpen met ruime oppervlakken en zachte materialen. De nauwkeurig vormgegeven bedieningszones in hoogwaardige zwarte hoogglans benadrukken daarentegen de helderheid van de interactie met het voertuig.
Dankzij het nieuwe PPE, dat speciaal voor e-mobiliteit is ontwikkeld, biedt het voertuig een royaal gevoel van ruimte en ruimtelijkheid en een hoge mate van dagelijkse bruikbaarheid. Het interieur biedt veel bergruimte en opbergvakken. Het verhoogde comfort van de middelste zitplaats achterin is typisch voor een elektrische auto met een lange wielbasis (2.899 millimeter) en zonder middentunnel. De koffer biedt 526 liter laadruimte. Als de achterbank wordt neergeklapt, kan de laadruimte toenemen tot 1.529 liter. De rugleuning kan ook worden neergeklapt in afzonderlijke delen (40:20:40). Nog eens 64 liter opbergruimte is beschikbaar in de voorste kofferruimte (of frunk) onder de voorklep, een handige plek om bijvoorbeeld kleinere reistassen op te bergen. Zo biedt de Audi Q6 e-tron voldoende ruimte voor vijf inzittenden en hun bagage. Met zijn hoge gebruikswaarde voldoet hij aan de eisen die klanten aan een Audi-SUV stellen.
E3 1 .2 – high-performance en toekomstgerichte elektronica-architectuur
Met de nieuw ontwikkelde elektronica-architectuur E³ 1.2 ervaren klanten de digitalisering in het voertuig directer dan ooit tevoren. De naam E³ staat voor end-to-end elektronica-architectuur. Tijdens de ontwikkeling was het belangrijkste doel om een toekomstbestendig, gestandaardiseerd kader te creëren. De functiegeoriënteerde architectuur is gebaseerd op een nieuwe domeincomputerstructuur met vijf krachtige computers (high-performance computerplatform, HCP), die alle voertuigfuncties aansturen – van infotainment en rijfuncties tot semiautonoom rijden in latere evolutiefasen. De krachtigste elektronica-architectuur tot nu toe in termen van rekenkracht is consequent afgestemd op de eisen van de klant. De ontwikkeling richtte zich onder meer op krachtige en veilige netwerken van domeincomputers, besturingseenheden, sensoren en actuatoren om complexere systemen te beheersen en modulariteit te behouden. Daarnaast wordt de E³ 1.2-architectuur gekenmerkt door een performante en naadloze backendverbinding voor Car-to-X-zwermdatatoepassingen en rekenintensieve functies buiten het voertuig. Het systeem debuteert in de Audi Q6 e-tron, is ontworpen voor toepassing in alle modellen en vormt de basis voor toekomstige innovaties.
Digital Stage: nieuw weergave- en bedieningsconcept
Audi’s Q6 e-tron-modelreeks heeft een volledig geconnecteerd en digitaal interieur op basis van de nieuwe elektronica-architectuur. De zogenaamde Digital Stage, die wordt gevormd door het MMI-panoramadisplay en het MMI-passagiersdisplay, is een kernelement in het interieur. De duidelijk gegroepeerde beeldschermen zijn perfect geïntegreerd in het designconcept en verlenen het interieur een royaal en luchtig gevoel van ruimte. Het slanke, vrijstaande Audi MMI-panoramadisplay heeft een gebogen design, maakt gebruik van oledtechnologie en bestaat uit de Audi virtual cockpit van 11,9 duim en het 14,5 duim grote MMI-aanraakscherm. Het bestuurdersgedeelte is gebogen en het beeldscherm is naar de bestuurder gericht. De contouren van het gebogen display doen ook denken aan het Singleframe dat typisch is voor Audi. Door de sfeerverlichting lijkt het gebogen display ‘s nachts te zweven en creëert het een passende setting. Speciaal voor de voorpassagier vult Audi de Digital Stage aan met het 10,9 duim grote MMI-passagiersdisplay met Active Privacy Mode, waardoor de bestuurder onderweg niet afgeleid kan worden. Zo kan de voorpassagier bijvoorbeeld films/videocontent streamen, helpen met navigeren of zelfs een oplaadstation vinden.
Met het optionele head-updisplay met augmented reality, nog een kernelement van de Digital Stage, zet Audi een grote stap voorwaarts in displaytechnologie. Het reflecteert een groot gekanteld beeldvlak over de voorruit in de richting van de bestuurder en toont relevante informatie zoals snelheid, verkeersborden, rijhulp en navigatiesymbolen. Het beeldvlak is naar voren gekanteld om de indruk van augmented reality te versterken. De focus van het menselijke oog beweegt mee. Dat proces en de grote virtuele afstand van het beeld wekken de indruk dat de getoonde elementen tot 200 meter verderop zweven. Zo wordt virtuele content naadloos geïntegreerd in de reële wereld. De informatie kan snel worden begrepen zonder irritatie of afleiding te wekken bij de bestuurder. Het gezichtsveld van de augmentedrealityfunctie komt overeen met een diagonaal van ongeveer 88 duim gezien vanaf de bestuurderspositie.
Audi’s zelflerende spraakassistent, de Audi Assistant, kan worden gebruikt om tal van voertuigfuncties te bedienen. De digitale assistent met Al-ondersteuning is diep in het voertuig geïntegreerd en wordt voor het eerst met een avatar weergegeven op het centrale aanraakscherm van de MMI en op het head-updisplay met augmented reality. De nieuwe spraakassistent begrijpt meer dan 800 spraakopdrachten. Hij kan bijvoorbeeld ook worden geactiveerd via verschillende aanraakpunten en via de myAudi-app. De spraakassistent leert continu op basis van gebruikersgedrag en biedt zo ondersteuning aan de bestuurder. Die ondersteuning kan worden onderverdeeld in drie categorieën: proactieve suggesties (contextinformatie wordt gebruikt om op basis van die gegevens proactief functies voor activering voor te stellen), slimme routines (herkent automatisch terugkerende bedieningssequenties, zoals het gebruik van de klimaatregeling in de stoelen vanaf bepaalde buitentemperaturen) en slimme lijsten (zoals oproeplijsten). De gesproken commando’s worden ook weergegeven op het display (see-what-you-speak-principe).
Infotainment – integreert de digitale wereld van de klant
Het nieuwe infotainmentsysteem maakt voor het eerst gebruik van Android Automotive OS als besturingssysteem. De content is altijd up-to-date dankzij updates over-the-air. De nieuwste Audi connect-diensten en de verbeterde e-tron-routeplanner, die standaard worden meegeleverd, zijn dus altijd up-to-date. Apps zoals YouTube zijn beschikbaar via de store voor apps van derden, die rechtstreeks in de MMI is geïntegreerd en waarvoor geen smartphone nodig is.
De store geeft klanten toegang tot een breed scala aan apps. Bij de lancering zijn apps beschikbaar van onder meer de volgende categorieën: muziek, video, gaming, navigatie, parkeren & opladen, productiviteit, weer en nieuwsdiensten. De store wordt voortdurend uitgebreid en het appaanbod is marktspecifiek.
Het hart van het optionele Bang & Olufsen Premium-audiosysteem is een uiterst efficiënte versterker, die 20 luidsprekers voedt met 830 watt vermogen. Vier daarvan zijn geïntegreerd in de hoofdsteunen van de voorstoelen, wat voor het eerst geluidszones mogelijk maakt in een Audi. Het dynamische interactielicht (IAL) biedt verschillende communicatiefuncties en ondersteunt zo de interactie van de auto met de inzittenden. Het omspant het interieur en de cockpit als een brede boog.
Nauwkeurig afgestelde rijdynamiek dankzij nieuwe besturing en koppelverdeling
De meeste systemen en onderdelen van het onderstel zijn nieuw ontwikkeld. Typisch voor Audi zijn de buitengewone en gemakkelijk controleerbare acceleratie en vertraging in alle rijsituaties. Er is een nauwkeurig gedefinieerde set-upfilosofie met betrekking tot het onderstel. De betrokken regelsystemen voor de ophanging zijn nauwkeurig op elkaar afgestemd. De rijdynamiek van de Q6 e-tron wordt aanzienlijk beïnvloed door de gedeeltelijk nieuw ontworpen vooras. Voor het eerst in een Audi-model zijn de geleidingsarmen vóór de wieldraagarmen geplaatst. Dat levert vooral ruimtelijke voordelen op voor de positionering van de hoogspanningsbatterij. De nieuw ontwikkelde onderdelen leiden tot verbeterde kinematische eigenschappen.
Het stuurhuis is nu bevestigd aan een hulpframe. De verfijnde kinematica van de as zorgt voor een merkbaar verbeterde rijdynamiek. De nieuwe vooras verbetert ook het stuurgedrag. Hierdoor voelt het voertuig aanzienlijk levendiger aan.
De naar achteren gerichte koppelverdeling als onderdeel van een uiterst variabel vierwielaandrijvingssysteem verbetert ook de dynamische rijeigenschappen van de Q6 e-tron. De verschillende afmetingen van de elektromotoren op de achter- en vooras maken een naar achteren gerichte koppelverdeling mogelijk, zelfs onder volle belasting. Om de naar achteren gerichte gewichtsverdeling aan te vullen en nog meer grip en rijdynamiek te verzekeren zijn de achterbanden van de Q6 e-tron breder dan de voorbanden.
Altijd klaar om te helpen – de rijhulpsystemen
Met betrekking tot de rijhulpsystemen van de nieuwe Q6 e-tron biedt Audi een breed scala aan functies die het rijden in alledaagse omstandigheden en de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers aanzienlijk verbeteren. Nieuw voor de Q6 e-tron is de adaptieve rijassistent Plus. Die helpt niet alleen bij het accelereren, het aanhouden van de snelheid, het bewaren van afstand en het aanhouden van de rijstrook, maar maakt ook gebruik van kaartgegevens met hoge resolutie en in de cloud verzamelde zwermdata van andere voertuigen om het rijgedrag van de Q6 e-tron te verbeteren. De SUV maakt gebruik van de radarsensoren, de frontcamera en ultrasone sensoren voor een eenvoudig te bedienen navigatie. Het voertuig gebruikt de verzamelde informatie om een virtuele route te creëren en volgt die getrouw en zo comfortabel mogelijk over het hele snelheidsbereik en in files.
Parkeerassistentie achteraan, cruisecontrol, Lane Departure Warning, Efficiency Assist, Active Front Assist en een afleidings- en slaperigheidswaarschuwingssysteem zijn allemaal standaard vanaf de lancering. Klanten kunnen kiezen voor nog meer rijhulpsystemen en een veiligheidspack als onderdeel van verschillende uitrustingspacks.
Materialen uit recyclageprocessen
Materialen die met behulp van recyclageprocessen zijn vervaardigd, beperken het gebruik van primaire grondstoffen bij de productie van de Q6 e-tron en dragen bij tot een gesloten en dus efficiënte en duurzame materiaalcyclus. Naast materialen gemaakt van gerecycleerd polyester zijn ook de kunststof onderdelen die typisch zijn voor elektrische modellen, zoals de voorkoffer (frunk) en de aangrenzende afdekkingen in het voorste gedeelte van de Q6 e-tron, gemaakt van gerecycleerd materiaal. Dat geldt ook voor de afdekkingen onder de voorruit en boven de HVAC-inlaat (voor verwarming, ventilatie en airconditioning).
Voor de productie van het staal dat nodig is voor het dakpaneel van alle Q6 e-tron-modellen, gebruikt Audi schrootstaal, waarvan een deel afkomstig is van wrakken van auto’s die voorheen door klanten werden gebruikt. Het aandeel schroot dat wordt gebruikt voor de staalproductie, bedraagt gemiddeld 15 procent (massabalans op basis van de huidige geplande productiecijfers). Dat onderdeel is een goed voorbeeld van hoe Audi in de toekomst meer gerecycleerde secundaire materialen in zijn producten wil gaan gebruiken.
Duurzaam en flexibel: productie van de Audi Q6 e-tron
De Q6 e-tron-familie, de eerste volledig elektrische modelreeks die in de fabriek in lngolstadt wordt geproduceerd, staat voor Audi’s streven naar duurzaamheid, van productie tot product. Het bedrijf is alle productielocaties geleidelijk aan het herinrichten voor de productie van volledig elektrische modellen in plaats van nieuwe fabrieken te bouwen. In lijn met de vroege beslissing om de verbrandingsmotor uit te faseren heeft Audi ook de transformatie van zijn werknemers intensief gestimuleerd en het personeel opgeleid voor de activiteiten van de toekomst, bijvoorbeeld in de nieuwe batterijassemblagefabriek in lngolstadt. Zo drijft het merk met de vier ringen de verticale integratie op en brengt het belangrijke vaardigheden naar de fabrieken. Tegelijkertijd creëert Audi nieuwe werkgelegenheid.
Om de Q6 e-tron-modelreeks duurzaam en efficiënt te produceren maakt Audi gebruik van bestaande structuren en systemen. Het merk integreert de modelreeks naadloos in bestaande assemblagelijnen, zoals de PPE-koetswerkafdeling. De koetswerken voor de PPE-modellen worden in de fabriek in lngolstadt geproduceerd in een gebouw met een oppervlakte van ongeveer 148.000 vierkante meter. De koetswerkonderdelen voor de Q6 e-tron-modelreeks worden gemaakt door 328 werknemers per shift en 1.150 robots met een automatiseringsgraad van 87 procent.