Elektromobiliteit krijgt vorm: de Audi e-tron Sportback concept

Elektromobiliteit krijgt vorm: de Audi e-tron Sportback concept

Tweede elektrische Audi in productie vanaf 2019

Dinsdag 18 april 2017

  • Emotief en krachtig Audi coupédesign
  • Verhelderend: e-tron-verlichting communiceert met de omgeving
Designstudie en technologisch hoogstandje, elektrische en tegelijk krachtige auto in coupédesign: op het salon Auto Shanghai stelt Audi dit voorjaar een veelzijdige conceptcar voor. De vierdeurs GT Audi e-tron Sportback concept beschikt over een elektrische aandrijving van 320 kW. Zijn vormgeving combineert klassieke Audi-elementen met een waaier aan baanbrekende details: een spannende architectuur, consequent op maat gemaakt van de technologie en het concept van de elektrische aandrijving. 

De Audi e-tron Sportback betekent een belangrijke mijlpaal voor Audi op de weg naar elektrische mobiliteit. Rupert Stadler, voorzitter van de raad van bestuur van AUDI AG, bevestigt: “Onze Audi e-tron verschijnt in 2018 aan de start en wordt de eerste elektrische wagen in zijn competitieve omgeving die echt geschikt is voor dagelijks gebruik. Met een autonomie van meer dan 500 km en een ongeziene elektrische rijervaring maken we van deze sportieve SUV dé must-have van het komende decennium. Kort nadien, in 2019, volgt de productieversie van de Audi e-tron Sportback – een coupé rijk aan emoties die met zijn spannende design meteen herkenbaar is als elektrische wagen.”

In zijn opmerkelijk lichte interieur biedt de Audi e-tron Sportback concept een mix van functionele klaarheid en minimale bedieningselementen als leidend vormprincipe. Verschillende touchscreens onder het centrale scherm, op de middenconsole en in de deurpanelen leveren informatie en interageren met de boordsystemen. Horizontale vlakken aan het instrumentenbord en de schijnbaar zwevende middenconsole creëren een gevoel van openheid voor de inzittenden in de vier aparte zetels.

De verlichtingstechnologie van de conceptauto is een innovatie die zowel ‘s nachts als overdag zichtbaar is. Digitaal gestuurde Matrix-ledlichten voor- en achteraan staan garant voor een uitzonderlijke lichtopbrengst. Minuscule Digital Matrix-schijnwerpers markeren letterlijk de weg voor het voertuig en maken het licht tot een veelzijdig dynamisch communicatiekanaal tegenover de omgeving. Het merk met de vier ringen was het eerste ter wereld dat full-ledkoplampen gebruikte en droeg in grote mate bij aan de doorbraak van Matrix-ledtechnologie, laserverlichting en OLED-technologie. Het technologische studiemodel voor Shanghai toont nu voor het eerst een hele reeks complexe functies die een nieuwe kijk bieden op zichtbaarheid en interactie met de omgeving.

Smalle lichtstrips aan weerskanten onder de motorkap – de dagrijlichten – vormen de ogen in het gezicht van het studiemodel. De combinatie van leds met een oppervlak bekleed met microspiegels, gekoppeld aan geavanceerde sturingstechnologie, genereert een ruime waaier aan mogelijkheden op het vlak van lichtanimaties en -signaturen. Wanneer de e-tron Sportback start en ook wanneer de deuren geopend worden, maakt het systeem gebruik van schakelbare segmenten om een dynamisch visueel welkomstsignaal te creëren.

Onder de dagrijlichten, links en rechts van het Singleframe, bevinden zich twee grote lichtvelden met elk een compositie van ca. 250 leds. Die bieden tal van boeiende grafische mogelijkheden of kunnen specifieke communicatiesignalen genereren, ook onderweg.

Voor zijn aandrijving gebruikt de e-tron Sportback een configuratie die ook in de toekomstige volledig elektrische productiemodellen van Audi terug te vinden zal zijn. Een elektrische motor op de vooras en twee op de achteras drijven alle vier de wielen aan en maken de uiterst performante coupé tot een typische Audi quattro. Een vermogen van 320 kW – in boostmodus is zelfs 370 kW mogelijk – zorgt voor een gepast prestatiepotentieel; de sprint van 0 tot 100 km/u vergt slechts 4,5 s. De accucapaciteit van 95 kWh maakt een autonomie van meer dan 500 km (NEDC) mogelijk.

Net zoals bij de eerder voorgestelde e-tron quattro concept bevindt de vloeistofgekoelde lithium-ionaccu zich ook bij dit studiemodel tussen de assen onder het passagierscompartiment. Die positie garandeert een laag zwaartepunt en een evenwichtige asbelasting in 52/48-verhouding (voor/achter). Daardoor biedt de sportieve SUV een uitstekende rijdynamiek en rijveiligheid vergeleken met andere voertuigen in zijn segment. De accu kan worden opgeladen via het Combined Charging System met een dubbele aansluiting voor zowel wisselstroom (AC) als gelijkstroom (DC).

Dr. Dietmar Voggenreiter, binnen de raad van bestuur van AUDI AG verantwoordelijk voor marketing en verkoop, begrijpt het bijzondere belang van elektrische mobiliteit voor de Chinese markt: “We hebben er bewust voor gekozen om de Audi e-tron Sportback voor het eerst in Shanghai te tonen, omdat China wereldwijd de grootste markt voor elektrische auto’s is. Dat geldt zowel voor de infrastructuur en de financiële ondersteuning als voor de verkoop. Het land telt ongeveer 150.000 laadstations, en tegen eind 2017 zouden er daar nog eens 100.000 bijkomen. We zijn goed voorbereid op die snelle groei. In de komende vijf jaar zullen we in China vijf e-tron-modellen lanceren, inclusief volledig elektrische voertuigen met een rijbereik van meer dan 500 km, zoals de Audi e-tron Sportback.”

Vooraan heeft het studiemodel het vertrouwde achthoekige Singleframe met opmerkelijk brede en horizontale lijnen – doordat de elektromotor een pak minder lucht nodig heeft, werd de grote opening overbodig. Het expressief vormgegeven vlak in koetswerkkleur is voorzien van een structuurpatroon waarop het logo met de vier ringen prijkt – net als bij het klassieke Singleframe.

De randen van het centrale vlak lopen lichtjes terug, waardoor de lucht langs boven kan doorstromen. Ook de luchtinlaat is omlijst met een achthoekig zwart gelakt frame, dat haast de volledige breedte van de voorzijde domineert.

Tussen de laag aflopende motorkap, de voorbumper en de wielkasten verleent het deze Audi samen met de lichtblokken een onmiskenbaar gezicht.

De designers van Audi hanteren ook een nieuwe aanpak voor de luchtdoorstroming langs de motorkap. Over de vooraan laag aflopende motorkap verbindt een ‘brug’ parallel aan de voorzijde de twee wielbogen en doet zo tegelijk dienst als luchtafleider. De voorzijde krijgt zo een meer dynamisch karakter dan de zware structuur van een auto met een voorin gemonteerde verbrandingsmotor.

In zijaanzicht bezorgen de uitgesproken wielkasten met een scherpe horizontale bovenrand het studiemodel de typische quattro-look. Ze illustreren niet alleen duidelijk de grote spoorbreedte en het dynamische potentieel van de e-tron Sportback, maar bezorgen hem ook het typische DNA van het merk. Grote 23-duimswielen in een technisch design met 6 spaken beklemtonen de zelfverzekerde uitstraling van deze ruim bemeten coupé. Met een lengte van 4,90 m, een breedte van 1,98 m, een hoogte van 1,53 m en een wielbasis van 2,93 m positioneert de e-tron Sportback zich in het C-segment, dicht bij de Audi A7.

Kleine camera’s vervangen de gebruikelijke buitenspiegels. Behalve een verbeterde aerodynamica en geringere windgeluiden biedt die technologie nog andere voordelen. De dode hoek van klassieke buitenspiegels wordt virtueel geëlimineerd, net zoals het slechte zicht schuin naar voren. De camerabeelden worden weergegeven op aparte displays in de deuren. Met deze technologie blikt Audi concreet vooruit op de productieversie.

Op het autosalon van Frankfurt in 2015 onthulde Audi de e-tron quattro concept, de voorloper van de allereerste volledig elektrisch aangedreven auto van het merk. Deze radicaal nieuw ontworpen SUV biedt een rijbereik tot 500 km met de typische ruimte en het comfort van een volwaardige Audi. Tegelijk levert hij de rijprestaties van een ultraperformante sportwagen, met een sprint van 0 tot 100 km/u in slechts 4,6 s. De productieversie van deze baanbrekende elektrische SUV zal in 2018 op de markt verschijnen. In 2019 volgt de productieversie van de Audi e-tron Sportback concept.