Een feest voor de zintuigen: upgrade voor de Audi RS 3
- Sportief-emotioneel design: expressieve voorkant en opvallende diffusor, carbon details, RS-kuipstoelen en een stuur met afgeplatte boven- en onderkant
- Verbeterde rijdynamiek: nieuwe standaardbanden en nauwkeurigere afstelling van de onderstelregelsystemen voor optimaal bochtengedrag
- Snelste in zijn klasse: ronderecord op de Nürburgring-Nordschleife in 7:33,123 minuten
Audi Sport heeft de zintuigen van de RS 3* aangescherpt. Met de upgrade wordt het compacte topmodel, dat staat voor maximale prestaties, nog sportiever. Dat is van bij de eerste aanblik te zien: de krachtige lijnen aan de voorkant, de velgen in autosportdesign en de RS-kuipstoelen versterken de dynamiek visueel, wat akoestisch wordt onderstreept door het diepe gebrom van de vijfcilindermotor met zijn typische ontstekingsvolgorde. In combinatie met de geoptimaliseerde set-up van het onderstel en de nieuwe banden stuwt de 2.5 TFSI de RS 3* nog pittiger door de bochten. Het nieuwe ronderecord op de Nürburgring-Nordschleife bevestigt dat. De bestuurder voelt niet alleen de toegenomen rijdynamiek, maar ook de hoogwaardige materialen, die de hoogste kwaliteit uitstralen en de Audi RS 3* tot een ware belevenis voor de zintuigen maken.
ZIEN: sportief, opvallend design roept visueel prestaties op
Na zijn productupgrade heeft de Audi RS 3* een duidelijk sportievere look. Het dominante kenmerk van het assertieve frontdesign is het zeshoekige Singleframe met zijn opvallende rand. Het is platter en aanzienlijk breder dan voorheen en benadrukt de dynamiek van de compacte sportwagen met zijn volumineuze radiatorrooster met ruitpatroon. Hetzelfde geldt voor de twee functionele luchtinlaten opzij – geaccentueerd door verticale zwarte ‘blades’ – en de drie openingen boven de frontsplitter, die nu de volledige breedte van de auto overspant. Zo lijkt de RS 3* nog lager op zijn poten te staan, wat doet denken aan de Audi Sport quattro S1 Pikes Peak uit 1987. Met hun nieuw ontworpen dagrijverlichting accentueren de koplampen ook de prestaties van de auto. De digitale lichtsignatuur, die in de RS 3* knipoogt naar een geblokte vlag, bestaat uit 24 elementen. In combinatie met de ledmatrixkoplampen kan de bestuurder bovendien voor het eerst via het MMI-aanraakscherm kiezen uit drie extra dagrijlichtdesigns.
Ook de achterkant van de RS 3* vertoont verwijzingen naar de autosport en geeft blijk van een veel sterkere présence dan voorheen. Verticale zijreflectoren trekken het designthema van de luchtinlaten aan de voorkant door. De grote opengewerkte RS-specifieke diffusor heeft ook een rode reflector in het midden en aan de zijkanten de twee ovale sierpijpen van het RS-uitlaatsysteem, die nog groter ogen in hun zwarte omlijsting. Net als de koplampen vertonen ook de achterlichten nieuwe graphics: pijlen die met de coming home/leaving home-functie dynamisch van binnen naar buiten oplichten, geven vorm aan het progressieve achterlichtdesign.
Het expressieve exterieur wordt geaccentueerd door de RS-specifieke koetswerkkleuren Kyalami Green en Kemora Grey, de nieuwe metallic lakken Ascari Blue en Progressive Red en, voor het eerst, Daytona Grey in een matte afwerking. Het Singleframe en de diffusor hebben standaard een zwarte afwerking, met de keuze tussen hoogglans of mat. Voortbordurend op dat thema wordt de RS 3* standaard geleverd met matzwarte 19-duimsvelgen van gegoten aluminium in 5-Y-spaakdesign. De velgen in autosportdesign die we kennen van de RS 3 performance edition, met tien opvallende kruisspaken, zijn optioneel beschikbaar in mat donkergrijs of glanzend metallic zwart in tweekleurendesign. Nog meer individualiteit wordt beloofd door de visuele packs in carbon en zwarte hoogglans, die de luchtinlaten vooraan, de zijskirts en de ‘blade’ boven de diffusor sieren. Die worden aangevuld met buitenspiegelkappen in koetswerkkleur, zwart of carbon.
Sportief, donker interieur met boven- en onderaan afgeplat stuurwiel en RS-kuipstoelen
Ook in het interieur, dat wordt gedomineerd door donkere kleurtinten, is alles gericht op prestaties, met het nieuwe stuurwiel, RS-sport- of -kuipstoelen, carbon elementen en sportieve displays. Het boven- en onderaan afgeplatte stuurwiel heeft een aanzienlijk sportievere look en is standaard uitgevoerd in geperforeerd leder of optioneel in Dinamica met een 12-uurmarkering in accentkleur. Ongeacht de uitvoering ligt het goed in de hand wanneer je de RS 3* door scherpe bochten stuurt. Ondertussen bieden de optionele RS-kuipstoelen nog betere ondersteuning. Het middenpaneel met gestikt RS-honingraatmotief is gemaakt van Dinamica-microvezelstof, dat wordt gecombineerd met Pearl-nappaleder voor de stoelwangen. Onder de hoofdsteun prijkt een grote RS-badge op het zwarte, taps toelopende inzetstuk, dat net zoals de matte carbon achterkant van de rugleuning de sportiviteit van de RS 3* benadrukt.
Nieuwe lichtelementen, effectlak en carbon
De standaard contour- en sfeerverlichting verlicht de nieuwe designelementen: het opbergvak voor de platter vormgegeven shifter, de middenconsole met bekerhouders en de deuren. De zogenaamde oppervlakteverlichting, waarbij een lichtbron in het deurpaneel honderden gelaserde ruitvormen van verschillende grootte langs achter verlicht, zodat ze dynamisch oplichten bij het vergrendelen en ontgrendelen van de RS 3*, is ’s nachts een aantrekkelijke blikvanger. Dat onderstreept het sportief-emotionele design. De deurgrepen, de ventilatieopeningen, de sierbeugel van het stuur en de schakelpaddles zijn afgewerkt met antracietkleurige effectlak, die glinstert naargelang van de lichtomstandigheden. Naast de standaard tweedelige versie in Palladium Grey met carbon inzetstuk kan er als sierinzetsels ook gekozen worden voor een eendelige RS-specifieke sierstrip in mat carbon en een nieuwe variant in zwart Dinamica. Bovendien is het microvezelmateriaal als optie bestelbaar voor de middenarmsteun en de armleuningen in de deuren.
De designpacks in rood en groen voegen de nodige kleurtoetsen toe aan de veiligheidsgordels, de schouders van de stoelen en de ventilatieroosters. Bovendien zijn de contraststiksels op de stoelen, de middenarmsteun, de armleuningen in de deuren, het stuurwiel en de 12-uurmarkering uitgevoerd in de desbetreffende kleur. Hetzelfde geldt voor de vloermatten in zwart velours, die ook versierd zijn met RS-opschriften.
RS-displays met focus op prestaties
De 12,3 duim grote Audi virtual cockpit plus met Sport-, Performance- en Runway-weergave was al standaard. In de Runway-modus wordt het motortoerental in omgekeerde richting weergegeven, met de hoogste waarde op de voorgrond en het stationaire toerental op de achtergrond. Een nieuwe toevoeging hierbij is de Rev Counter, die prominent het aantal toeren per minuut weergeeft in het midden van het instrumentenbord. Daarnaast worden ook het vermogen, het koppel, de g-krachten, de acceleratie en de rondetijden weergegeven. In de handgeschakelde modus laat de RS-specifieke schakelindicator het toerental evolueren van groen via geel naar knipperend rood, in pure autosportstijl, om het ideale schakelmoment aan te geven. Bovendien wordt ook het temperatuurbereik van de koelvloeistof, de koppelsplitter, de remmen, de motorolie en de transmissieolie in kleur getoond op het aanraakscherm van 10,1 duim in het instrumentenpaneel. Optioneel kan ook de bandenspanning worden weergegeven. Bovendien beschikt de RS 3* nu over een appstore met tal van applicaties die direct op het voertuigdisplay kunnen worden gebruikt. De geselecteerde content wordt daarbij geïnstalleerd in het infotainmentsysteem van de RS 3*, onafhankelijk van de smartphone.
HOREN: vijfcilindermotor met een opvallender sound
De Audi RS 3* wordt aangedreven door de legendarische 2.5 TFSI-motor van Audi Sport met 294 kW (400 pk) en een maximumkoppel van 500 newtonmeter. Dat betekent dat de RS 3* in 3,8 seconden accelereert van 0 naar 100 km/u en een topsnelheid haalt van 290 km/u. Talrijke successen in de autosport maken van de bekroonde vijfcilindermotor een van Audi’s meest tot de verbeelding sprekende krachtbronnen, zodat rijden met de RS 3* een onvergelijkbare ervaring wordt. Dat is met name te danken aan zijn unieke motorsound, gebaseerd op de typische 1-2-4-5-3-ontstekingsvolgorde. Aangrenzende en niet-aangrenzende cilinders ontsteken afwisselend, wat zorgt voor een krachtig ritme en karakter dat op passende wijze wordt georkestreerd door het dubbele RS-uitlaatsysteem met variabele klepregeling. Druk op de roodgekleurde start-/stopknop om het keelgeluid van de vijfcilinder te laten weerklinken – volumineuzer en nog kenmerkender in de Audi drive select-modi dynamic, RS Performance en RS Torque Rear. Bovendien werd de regeling van de uitlaatkleppen geoptimaliseerd in het bereik tussen 2.200 en 3.500 toeren. Op die manier genereert de vijfcilinder een consistent en voller geluid, ongeacht de geselecteerde modus. Audi Sport versterkt zo de emotionele rijervaring in het topmodel van de A3-familie, vooral in combinatie met het optionele RS Sport-uitlaatsysteem.
VOELEN: Verbeterde voertuigdynamiek door geoptimaliseerd bochtengedrag
Om te weten dat de RS 3* snel is op rechte stukken, hoeven we alleen maar te kijken naar zijn acceleratiecijfers, waarmee hij zijn belangrijkste concurrenten nog altijd het nakijken geeft. Bochtenwerk is echter moeilijk in cijfers uit te drukken. Het is het rijgevoel dat hier de doorslag geeft en de unanieme mening was dat er nog ruimte was voor verbetering. In die mate zelfs dat Frank Stippler een nieuw ronderecord vestigde op de Nürburgring-Nordschleife. De race- en ontwikkelingsrijder van Audi Sport zette een tijd neer van 7:33,123 minuten, waarmee hij het vorige record in de klasse met meer dan vijf seconden verbeterde. Hiermee is de RS 3* opnieuw de snelste compacte auto op het 20,832 kilometer lange circuit in de Eifel.
De basis voor de indrukwekkend hoogwaardige rijdynamiek wordt gevormd door de interactie van de koppelsplitter met zijn volledig variabele koppelverdeling tussen de achterwielen, de elektronische stabiliteitscontrole, de wielselectieve koppelregeling (brake torque vectoring) en de adaptieve dempers van het RS-sportonderstel. Die componenten, die relevant zijn voor de zijdelingse dynamiek, zijn geïntegreerd in het modulaire rijdynamieksysteem, waar datasynchronisatie plaatsvindt. Dankzij een doorontwikkeld algoritme reageren ze nu nog scherper op de respectieve rijsituaties. Afhankelijk van de gekozen Audi drive select-modus laat de RS 3* zich zo eerder en meer gecontroleerd levendiger maken. Wanneer de wrijvingscoëfficiënt laag is, zorgt de interactie van deze systemen ook voor meer stabiliteit.
Hogere bochtsnelheden
De RS 3* presteert nu nog beter in bochten, vermijdt onderstuur bij het ingaan van de bocht en stuurt gewilliger in dankzij de finetuning, inclusief brake torque vectoring. Dankzij de fijn gedoseerde remingrepen op de wielen aan de binnenbocht volgt de compacte sportwagen de bochtstraal nauwkeuriger dan voorheen, zowel bij deellast als bij het uitlopen, en kan hij eerder en beter worden gepositioneerd om vanuit de apex weg te accelereren. Met andere woorden: de bestuurder kan eerder op het gas gaan en de RS 3* met hogere snelheden door de bocht sturen. De toegenomen zijdelingse dynamiek is vooral indrukwekkend op het circuit, in volle intensiteit met uitgeschakelde ESC.
Geëvolueerd overstuur
Het doorontwikkelde algoritme zorgt ook voor een evolutie in het overstuur. Voorheen werd overstuur voornamelijk gegenereerd door de belasting te verhogen – met andere woorden: door veel gas te geven. Nu is overstuur in de RS 3* gemakkelijker op te wekken door middel van de stuurhoek. Daardoor kan de bestuurder sneller dezelfde drifthoek bereiken.
Snelle toegang via stuurwielknop
Als je de Performance-modus wilt activeren, die speciaal is ontworpen voor het racecircuit, kun je dat doen door op de linker satellietknop te drukken. De knop met het gebloktevlagsymbool is nieuw, net als de rode RS-knop op de rechter stuurwielspaak, die snel toegang verschaft tot de RS Individual-modus.
Nieuwe standaardband met veel grip
Een nieuwe standaardband met C-label biedt meer comfort voor dagelijks gebruik, met meer zijdelingse controle. Hij is speciaal afgestemd op de RS 3* en biedt uitstekende grip op zowel droog als nat wegdek en een overall nauwkeurig rijgedrag over het hele snelheidsbereik. De Pirelli P Zero Trofeo R-semislickbanden zijn nog steeds verkrijgbaar als optie.
RUIKEN: de onmiskenbare geur van uitmuntendheid
De RS 3* voldoet niet alleen op visueel en tactiel gebied aan de hoogste normen. Een van de meest subtiele maar toch directe ervaringen bij het kopen van een auto is het aroma dat je tegemoetkomt wanneer je de deuren van je nieuwe Audi voor het eerst opent. Kwaliteit die je niet kunt zien, maar die je onderweg altijd vergezelt. Om ervoor te zorgen dat de rijervaring in het sportieve compacte model een belevenis voor alle zintuigen wordt, heeft Audi ook uitzonderlijke normen voor geur in het interieur. Het aroma bestaat uit natuurlijke geuren van superieure materialen, zoals het hoogwaardige leder en de aangename inherente geur van geselecteerde polymeren.
De RS-sportstoelen bekleed met Fine-nappaleder of de nieuwe RS-kuipstoelen met een hoog gehalte Pearl-nappaleder en het standaard lederen stuurwiel verspreiden in de RS 3* een geur van natuur en authenticiteit. Om dat te bereiken worden tijdens het productieproces verschillende kwaliteitsmaatregelen genomen, van de selectie van het leder over de looistoffen tot de afwerking. Alle interieuronderdelen – zo’n 200 per auto – worden chemisch geanalyseerd en geëvalueerd. Ze worden verwarmd in een speciale kamer en vervolgens wordt de lucht geanalyseerd. Dat neemt twee tot drie uur per onderdeel in beslag. Nadat alle afzonderlijke onderdelen op die manier zijn getest, wordt de wisselwerking tussen de verschillende materialen gecontroleerd in de Audi zelf. Dat is immers de plek waar alle materialen samenkomen en in combinatie met elkaar lekker moeten ruiken, onder alle klimaatomstandigheden. Zo kunnen straalkachels aan de buitenkant bijvoorbeeld temperaturen op warme zomerdagen simuleren. De resulterende geuren worden dan door een team van vijf chemici beoordeeld op type en intensiteit, om ervoor te zorgen dat de typische nieuwe autogeur in een Audi voldoet aan de hoge eisen van de klanten.
PROEVEN: al meer dan tien jaar een recept voor succes
Audi Sport verschaft de RS 3* veel ingrediënten om volop te genieten, zoals de vijfcilinder-turbomotor, de koppelsplitter, nieuwe standaardbanden en semislicks. Zoals alle goede chef-koks weten, eten we eerst met onze ogen. Daarom is de RS 3* opgesmukt met velgen in autosportdesign, packs in carbon en zwarte hoogglans, RS-kuipstoelen en een stuurwiel dat boven- en onderaan is afgeplat. De RS 3* is een recept voor succes.
Van meet af aan stond de compacte sportwagen voor innovatie en opwinding op het hoogste niveau. Toen de eerste generatie in het voorjaar van 2011 bij de dealers arriveerde, had de RS 3 met zijn krachtige vijfcilindermotor van 340 pk geen concurrenten. Met zijn bumpers, drempels en velgen onderscheidde de eerste RS 3, die destijds alleen verkrijgbaar was als vijfdeurs Sportback, zich duidelijk van de A3. Bovendien was hij indrukwekkend snel en bood hij maximale precisie en vertrouwen op het vlak van rijdynamiek.
Met de tweede generatie, die van 2015 tot 2020 van de band rolde, werd in 2017 ook een berline aan het gamma toegevoegd. Mede dankzij zijn typische 1-2-4-5-3-ontstekingsvolgorde groeide de 2.5 TFSI uit tot een vaste waarde voor de RS 3, aanvankelijk nog met 367 pk en daarna met 400 pk, na de productupgrade in 2017. De sneller schakelende zevenversnellingsbak met dubbele koppeling zorgde in combinatie met de quattro-vierwielaandrijving voor maximaal rijplezier.
De derde generatie van de RS 3 Sportback* en de tweede generatie van de RS 3 Berline* werden in 2021 gelanceerd. Met 400 pk en een tot 500 Nm opgevoerd koppel was de vijfcilinder krachtiger dan ooit en met zijn acceleratievermogen gaf hij alle concurrenten het nakijken. Dankzij de eerste koppelsplitter ooit gebruikt in een Audi, die het vroegere achterasdifferentieel verving door het ‘upstream’ lamellenkoppelingspakket, bereikte hij ook een nieuw niveau van zijdelingse dynamiek.
Dat leverde de RS 3* verschillende internationale prijzen op, waaronder Auto van het Jaar 2022 bij Top Gear in Italië, Best Performance Car 2022 bij Motor1 in de Verenigde Staten en twee overwinningen op rij – in 2022 en 2023 – in de Sport Auto-lezersverkiezing in Duitsland. De populariteit van het model wordt ook duidelijk weerspiegeld in de cijfers: sinds zijn marktlancering in 2011 zijn bijna 80.000 exemplaren van de compacte sportwagen van de band gerold, waarvan de meeste nog vorig jaar.En het succesverhaal gaat door. De nieuwe RS 3 Sportback*- en Berline*-modellen, die geproduceerd worden in de Audi-fabriek in Ingolstadt, staan vanaf oktober bij de dealers en zijn vanaf eind augustus te bestellen. De prijzen voor de RS 3 Sportback* beginnen bij 68.900 euro. De meerprijs voor de Berline*-versie bedraagt 1.100 euro.
* De verbruiks- en uitstootwaarden van alle genoemde modellen zijn te vinden in de lijst aan het einde van deze tekst.
De in dit document vermelde uitrusting, gegevens en prijzen worden meegedeeld onder voorbehoud van wijzigingen, fouten en weglatingen.
Verbruiks- en uitstootwaarden van de bovengenoemde modellen:
Audi RS 3 Sportback
Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 9,5-9,3; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 21-211; CO2-klasse: G
Audi RS 3 Berline
Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 9,4-9,1; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 213-207; CO2-klasse: G