De vernieuwde Audi A3: technologie-update voor de compacte bestseller

De vernieuwde Audi A3: technologie-update voor de compacte bestseller

Nieuwe motoren: 1.0 TFSI en nieuw ontwikkelde 2.0 TFSI

Woensdag 6 april 2016

  • Infotainment- en rijbijstandssystemen uit het hogere segment
  • Eerste leveringen in de zomer
Het succesvolle model van Audi is nu nog aantrekkelijker: de Audi A3 komt aan de start met nieuwe rijbijstandssystemen en motoren alsook met nieuw ontworpen koplampen en achterlichten. Ook nieuw aan boord is het innovatieve bedienings- en weergaveconcept Audi virtual cockpit. De vernieuwde A3 is verkrijgbaar als driedeurs en als Sportback, Berline en Cabriolet. De sportieve Audi S3 komt met tal van innovaties en een nog verder verbeterd dynamisch potentieel. De A3-familie  biedt in het segment van compacte wagens de ruimste keuze aan aandrijfsystemen, met de Audi A3 Sportback e-tron en Audi A3 Sportback g-tron. 

Rijbijstandssystemen uit het hogere segment

Met tal van rijbijstandssystemen legt de vernieuwde Audi A3 de lat andermaal hoger in het segment van compacte premiumwagens. De verder ontwikkelde Audi active lane assist en Audi pre sense front, inclusief voorspellende voetgangerbescherming, maken rijden in de stad en daarbuiten nog veiliger.

Nieuw in het segment is de fileassistent (traffic jam assist), die samenwerkt met de Audi adaptive cruise control (ACC) inclusief Stop&Go-functie. Dit optionele systeem houdt de wagen op een veilige afstand van zijn voorligger en doet hem – in combinatie met de S tronic – automatisch weer vertrekken na een korte stilstand. In traag verkeer tot 65 km/u neemt de fileassistent zelfs het sturen voor zijn rekening op wegen met duidelijke wegmarkeringen. Een andere nieuwe functie voor de A3-familie is het optionele Emergency Assist. Dit systeem remt de wagen gecontroleerd af tot stilstand wanneer het ondanks herhaalde waarschuwingen geen stuuractiviteit meer vaststelt bij de bestuurder. De nieuwe ‘rear cross-traffic assist’ waarschuwt de bestuurder voor dwarsverkeer bij het achterwaarts verlaten van een parkeerplaats die zich loodrecht op de rijrichting bevindt.

Bedieningselementen & displays, infotainment en Audi connect

Het hoogtepunt in het interieur van de vernieuwde Audi A3 is de Audi virtual cockpit. Dit innovatieve bedieningsconcept is voor het eerst verkrijgbaar in het segment van compacte auto’s. De Audi virtual cockpit geeft de belangrijkste rijinformatie in hoge resolutie weer op een tft-scherm van 12,3 duim.

De menustructuur van het MMI-systeem werd herzien en gebaseerd op die van smartphones.

Ook op het vlak van infotainment verlegt de vernieuwde Audi A3 de normen. De MMI radio plus met elektrisch uitschuifbaar 7-duimsdisplay behoort tot de standaarduitrusting. De optioneel verkrijgbare MMI Navigatie en MMI Navigatie plus met MMI touch in combinatie met de Audi connect-module introduceren een heleboel onlinefuncties in de wagen. Zo is er bijvoorbeeld navigatie met Google Earth en Google Street View, realtime verkeersinformatie alsook praktische informatie over parkeermogelijkheden, bestemmingen, nieuws of het weer. De informatie wordt overgedragen via de supersnelle LTE-standaard. Het vereiste data-abonnement is inbegrepen dankzij de vast in de wagen geïnstalleerde Audi connect-simkaart. De klant ontvangt deze geïntegreerde simkaart (e‑SIM) in combinatie met Audi connect in Europa. Ze maakt roaming mogelijk in de meeste Europese landen. Behalve voor de verschillende Audi connect-diensten kan via een wifi-hotspot ook gewoon verbinding worden gemaakt met het internet.

De gratis Audi MMI connect-app maakt nog andere diensten mogelijk, zoals online media streaming en agendasynchronisatie tussen de smartphone en de MMI. De A3 e-tron biedt bovendien functies voor het programmeren van het acculaadproces en de klimaatregeling in functie van de vertrektijd.

Mobiele telefoons met iOS en Android worden met de wagen verbonden via de Audi smartphone-interface. De Audi phone box in de centrale armsteun maakt gebruik van ‘near-field’-koppeling om smartphones draadloos te verbinden met de antenne van de wagen en ze inductief op te laden.

Nieuw ontworpen uitrustingslijnen

Hoewel zijn afmetingen nauwelijks wijzigden – 4,24 meter lang met een wielbasis van 2,60 meter – oogt de vernieuwde Audi A3 sportiever en expressiever dan ooit. Zijn Singleframe-radiatorrooster vertoont scherpere omtrekken en is breder. De koplampen zijn vlakker en hebben opvallende contouren.

De achterzijde accentueert de breedte van de vernieuwde A3 – dankzij de horizontaal georiënteerde achterlichten en de scheidingsrand boven de hertekende diffusor.

Nieuw voor de A3 zijn de modulair uitgewerkte uitrustingsniveaus. Zij verschaffen de klant nog meer keuzevrijheid en onderscheiden zich voor het eerst ook met specifieke exterieurdetails. De basismodellen zullen in de toekomst worden aangevuld met de twee niveaus ‘sport’ en ‘design’, met een optioneel S line-sportpack en ‘design selection’-uitrustingsvarianten.

Ingrijpend gemoderniseerd motorenaanbod

Het motorenaanbod voor de Audi A3 omvat zes motoren (drie benzine- en drie dieselmotoren), met een vermogen variërend van 81 kW (110 pk) tot 140 kW (190 pk). Alle A3-modellen voldoen aan de Euro 6-emissienorm.

Met de 1.0 TFSI biedt Audi voor het eerst een driecilinderversie aan in de Audi A3-familie. Deze compacte motor heeft een vermogen van 85 kW (115 pk) en levert een koppel van 200 Nm tussen 2.000 en 3.500 t/min. De nieuwe instapbenzinemotor is efficiënt zonder in te boeten aan rijplezier.

De 1.4 TFSI COD ultra is uitgerust met de cylinder-on-demand-technologie, die twee cilinders uitschakelt bij geringe belasting van de motor. Deze motor met een cilinderinhoud van 1.395 cm3 levert een vermogen van 110 kW (150 pk) en een koppel van 250 Nm.

Een technische blikvanger is de gloednieuwe 2.0 TFSI met zijn innovatieve verbrandingsproces. Uit een cilinderinhoud van 1.984 cm3 puurt hij een vermogen van 140 kW (190 pk) en een koppel van 320 Nm tussen 1.500 en 4.200 t/min.

Audi biedt de viercilinder-TDI-motor met een cilinderinhoud van 1.968 cm3 in twee vermogensniveaus aan in de vernieuwde A3. De 2.0 TDI levert 110 kW (150 pk) en 340 Nm tussen 1.750 en 3.000 t/min. en zal weldra verkrijgbaar zijn in een versie met 135 kW (184 pk) en 380 Nm, eveneens tussen 1.750 en 3.000 t/min.

De instapdieselmotor is de 1.6 TDI met 81 kW (110 pk). Hij is verkrijgbaar in combinatie met een manuele zesversnellingsbak of de geautomatiseerde S tronic-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling.

De 2.0 TFSI-motoren worden gekoppeld aan een compleet nieuw ontwikkelde S tronic-zevenversnellingsbak met natte koppeling, die de vroegere zesversnellingsbak met duppele drogeplaatkoppeling vervangt.

De vernieuwde Audi A3 brengt het motorvermogen standaard over naar de voorwielen. De quattro-vierwielaandrijving is optioneel verkrijgbaar voor de 2.0 TFSI met 140 kW (190 pk).

De ophanging van de vernieuwde Audi A3 maakt indruk met haar evenwichtige en sportieve afstelling. Met de optionele sportophanging komt het koetswerk 15 millimeter lager te liggen, en 25 millimeter lager in combinatie met de S line-sportophanging. De elektromechanische stuurbekrachtiging werkt gevoelig en efficiënt. Op verschillende modelvarianten biedt Audi optioneel de eveneens elektrisch bekrachtigde progressieve stuurinrichting aan, in de Audi S3 is die standaard.

Primeur in dit segment: Matrix-ledkoplampen

De koplampen van de Audi A3 vertonen een opvallende en nieuwe look met hun getande onderrand. Xenon plus-koplampen zijn standaard; als optie biedt Audi ledkoplampen aan en voor het eerst ook de Matrix-ledkoplampen.

Dankzij consequente lichtgewichtconstructie zet de Audi A3 met 1.0 TFSI-motor leeg slechts 1.150 kg op de weegschaal – het laagste gewicht in zijn klasse. Het koetswerk van de vernieuwde Audi A3 is uiterst stijf en crashbestendig. Een geluidsisolerende voorruit behoort tot de standaarduitrusting.

Het interieur vertoont de topkwaliteit die zo typisch is voor Audi. Het nieuw ontworpen driespakige stuur is optioneel verwarmbaar. Voor meer comfort tijdens lange ritten biedt Audi een bestuurderszetel met massagefunctie in de A3.

Duurzaam onderweg: de vernieuwde Audi A3 Sportback e-tron

De plug-in hybride versie, de Audi A3 Sportback e-tron, combineert een 1.4 TFSI met een vermogen van 110 kW (150 pk) en een koppel van 250 Nm met een elektromotor die 75 kW en 330 Nm ontwikkelt. Het systeemvermogen van 150 kW (204 pk) staat garant voor uiterst sportieve prestaties.

Een volledige laadbeurt van de lithium-ionaccu (8,8 kWh) via een driefasig 380V-stopcontact neemt iets meer dan twee uur in beslag.

De vernieuwde Audi A3 Sportback g-tron

Audi biedt nog een andere alternatieve aandrijving aan, met de A3 Sportback g-tron: dit compacte vijfdeursmodel kan rijden op klimaatneutraal geproduceerd Audi e-gas, maar ook op gewoon aardgas.

Uitgerust met een 1.4 TFSI-motor van 81 kW (110 pk) verlegt de A3 Sportback g-tron de normen inzake efficiëntie en zuinigheid. De brandstofkosten voor de klant bedragen ongeveer 4 euro per 100 kilometer. De bivalente viercilindermotor biedt een rijbereik van meer dan 400 km met aardgas (NEDC-meting). Met benzine als brandstof wordt het bereik vergroot met maar liefst 900 km.

Meer vermogen: de vernieuwde Audi S3

Met 7 kW (10 pk) meer vermogen en, in combinatie met de S tronic, 20 Nm meer koppel biedt de Audi S3 nog meer. Bovendien integreerden de Audi-ingenieurs een S3-specifieke regeling van de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) en de meerschijvenkoppeling. Resultaat: een nog betere rijdynamiek en nog meer rijplezier en veiligheid.

De 2.0 TFSI ontwikkelt voortaan 228 kW (310 pk) en gekoppeld aan de S tronic levert hij een koppel van 400 Nm over een ruim toerentalbereik van 2.000 tot 5.400 t/min.

De S3 Sportback, S3 Berline en S3 Cabriolet genieten van dezelfde nieuwe uitrustingselementen als alle modellen uit de reeks.

De vernieuwde Audi A3-familie wordt gecommercialiseerd vanaf begin mei, de eerste exemplaren worden vanaf de zomer aan klanten geleverd.

Sofie Luyckx PR Officer Audi Belgium at D'Ieteren - Audi Import