De perfecte partner in alle omstandigheden: de nieuwe Audi A4 allroad quattro

De perfecte partner in alle omstandigheden: de nieuwe Audi A4 allroad quattro

Maandag 11 januari 2016

  • 34 mm meer bodemvrijheid en offroadmodus
  • Apart en expressief design, omvangrijke uitrusting
  • Krachtige TFSI- en TDI-motoren, vierwielaandrijving quattro standaard
De nieuwe Audi A4 allroad quattro belichaamt een uniek concept: hij verenigt hoogstaand rijcomfort met offroadkwaliteiten en neemt zo in zijn segment een unieke positie in. Dankzij de standaard quattro-vierwielaandrijving en de hogere bodemvrijheid komt hij ook buiten de platgetreden paden moeiteloos vooruit.

Exterieurdesign

De nieuwe Audi A4 allroad quattro onderscheidt zich met een unieke look. De brede wielkasten en achterbumper stralen kracht uit en springen meteen in het oog. Ze zijn afgewerkt in matgrijze structuurlak of in koetswerkkleur. De robuuste bodembescherming en de diffusor achteraan zijn in 'Selenietgrijs' afgewerkt. De opmerkelijk sportieve voorzijde met scherp gesneden koplampen, de unieke bumper en modelspecifieke luchtinlaten beklemtonen zijn extraverte karakter. Het expressief vormgegeven Singleframe-rooster is afgewerkt met verticale verchroomde lamellen. Op de voorvleugels en de kofferklep prijkt een 'allroad'-opschrift. De verhoogde dakrailing rondt de typische 'allroad'-look af.

Koetswerk en kofferruimte

Ondanks zijn grotere afmetingen weegt de nieuwe audi A4 allroad quattro leeg tot 90 kg minder dan zijn voorganger – met de 2.0 TFSI-motor zet hij slechts 1.580 kg op de weegschaal (zonder bestuurder). Het koetswerk werd dankzij geometrische lichtgewichtconstructie en een intelligente materialenmix 15 kg lichter.

De koffer van de nieuwe A4 allroad quattro biedt in basisconfiguratie een volume van 505 l, met de rugleuning van de achterzetels neergeklapt en bij belading tot het dak bedraagt het volume 1.510 l. Een optionele bevestigingsset met rails maakt het vervoer van losse voorwerpen eenvoudiger. Een elektrisch bediende kofferafdekking en kofferklep zijn standaard. Die laatste is ook beschikbaar met sensorgestuurde bediening, waarbij de gebruiker de kofferklep kan openen en sluiten met een beweging van de voet. De optionele trekhaak wordt met een druk op de knop elektrisch ontgrendeld. De nieuwe Audi A4 allroad quattro kan tot 2.100 kg slepen (hellingsgraad 8%).

Motoren

De krachtige TFSI- en TDI-motoren voor de Audi A4 allroad quattro bieden sterkere rijprestaties bij een tegelijk verbeterde energetische efficiëntie. De TFSI- en de vijf TDI-motoren leveren een vermogen tussen 100 kW (136 pk) en 200 kW (272 pk) – dat is tot 20 kW (27 pk) meer dan bij het vorige model. Tegelijk realiseerde Audi een daling van de CO2-uitstoot met tot 21 g/km. De krachtoverbrenging verloopt via een manuele zesversnellingsbak, de nieuwe S tronic-zevenversnellingsbak of een evolutie van de achttraps tiptronic. De vierwielaandrijving quattro is voor alle versies standaard.

Audi biedt de 2.0 TDI met een cilinderinhoud van 1.968 cm3 aanvankelijk in twee vermogensvarianten aan. De eerste levert 120 kW (163 pk) en 400 Nm van 1.750 tot 2.750 t/min., de tweede variant ontwikkelt 140 kW (190 pk) en eveneens 400 Nm, van 1.750 tot 3.000 t/min. In beide varianten verbruikt de nieuwe Audi A4 allroad quattro met S tronic-zevenversnellingsbak gemiddeld 4,9 l/100 km (128 g CO2/km). In de versie met 140 kW (190 pk) accelereert de 2.0 TDI van 0 tot 100 km/u in 7,8 s. Zijn maximumsnelheid bedraagt 220 km/u.

Na de lancering zal de A4 allroad-familie nog verder uitbreiden, met een 2.0 TDI van 100/110 kW (136/150 pk) en 320 Nm.

De nieuw ontwikkelde 2.0 TFSI levert 185 kW (252 pk) en ontwikkelt van 1.600 tot 4.500 t/min. een koppel van 370 Nm. Gekoppeld aan de S tronic-zevenversnellingsbak sprint de nieuwe Audi A4 allroad quattro met deze motorversie in slechts 6,1 s van 0 tot 100 km/u, zijn topsnelheid bedraagt 246 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik (NEDC) bedraagt 6,4 l/100 km (147 g CO2/km).

Ook de 3.0 TDI biedt Audi in twee vermogensvarianten aan, met 160 kW (218 pk) of 200 kW (272 pk). Beide TDI-zescilinders met een cilinderinhoud van 2.967 cm3 zijn bijzondere motoren: ze verenigen soevereine kracht met verfijnde souplesse en efficiëntie. In de eerste variant levert de 3.0 TDI 160 kW (218 pk). Zijn koppel van 400 Nm is beschikbaar van 1.250 tot 3.750 t/min.

In de topversie ontwikkelt de 3.0 TDI een vermogen van 200 kW (272 pk) en een koppel van 600 Nm, dat beschikbaar is van 1.500 tot 3.000 t/min. Hij bezorgt de A4 allroad quattro het acceleratiepotentieel van een sportwagen. De sprint van 0 tot 100 km/u kost slechts 5,5 s, de maximumsnelheid is begrensd op 250 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik (NEDC) blijft beperkt tot 5,3 l/100 km (139 g CO2/km).

Krachtoverbrenging

De vierwielaandrijving quattro is bij de nieuwe A4 allroad quattro steeds standaard aanwezig. Afhankelijk van de motorversie is er de keuze tussen een manuele zesversnellingsbak, de S tronic-zevenversnellingsbak of de achttraps tiptronic.

Voor de 2.0 TDI biedt Audi de manuele zesversnellingsbak en de S tronic aan. Bij de 2.0 TFSI en de 3.0 TDI met 160 kW (218 pk) is de versnellingsbak met dubbele koppeling standaard. Hij onderscheidt zich door zijn hoge rendement. Tot de belangrijkste verbeteringen behoren de verder verminderde wrijving, het lage gewicht, de uiterst efficiëntie olievoorziening en een centrifugale pendule op het tweemassavliegwiel, die zeer lage stationaire toerentallen mogelijk maakt.

Voor het eerst is in de A4 allroad quattro ook de achttraps tiptronic beschikbaar. Hij is voorbehouden voor de 3.0 TDI 200 kW (272 pk). De zacht, snel en soepel schakelende automatische versnellingsbak met koppelomvormer werd eveneens compleet nieuw ontwikkeld. Door zijn hoge aantal schakelverhoudingen is het mogelijk om de motor zeer vaak dicht bij het ideale lastpunt te laten werken.

Onderstel

De tegenover de Audi A4 Avant 23 mm hogere ophanging en de grotere wielen zorgen voor 34 mm meer bodemvrijheid. Zo voelt de nieuwe Audi A4 allroad quattro zich zowel op de weg als op licht terrein thuis.

Als alternatief voor het standaard onderstel kan de A4 allroad quattro naar wens voor het eerst ook worden uitgerust met een onderstel met demperregeling. Sensoren meten de beweging van alle vier de wielen en de versnelling in langs- en dwarsrichting. De karakteristiek van de dempers wordt vervolgens aan de rijbaanomstandigheden en de rijsituatie aangepast, met een toegenomen rijdynamiek bij nog meer comfort en goede offroadeigenschappen als resultaat. Daarnaast kan de bestuurder via Audi drive select met een druk op de knop de basisafstelling van het onderstel kiezen en zo steeds de gewenste rijeigenschappen selecteren.

Het rijdynamiekregelsysteem Audi drive select krijgt in de nieuwe Audi A4 allroad quattro een uitgebreide functionaliteit. Behalve de bekende modi 'comfort', 'auto', 'dynamic', 'efficiency' en 'individual' (die laatste enkel indien de wagen met een navigatiesysteem wordt uitgerust) staat voor ritten buiten geasfalteerde wegen de modus 'offroad' ter beschikking.

Aan de voortrein maakt de nieuwe Audi A4 allroad quattro gebruik van een doorontwikkelde ophanging met vijf armen per wiel, achteraan vervangt een vijfarmige constructie de ophanging met trapeziumarmen van het voorgaande model. Dankzij een intelligente materialenmix slaagden de ontwikkelaars erin om het gewicht van de ascomponenten met in totaal 12 kg te verlagen.

Standaard rijdt de nieuwe Audi A4 allroad quattro op lichtmetalen 17-duimsvelgen met veelspakig design. Samen met quattro GmbH biedt Audi optionele varianten met een formaat van 17 tot 19 duim aan. De intern geventileerde remschijven vooraan hebben een diameter tot 338 mm.

Interieur en uitrusting

Het interieur oogt ruim en bijzonder hoogwaardig. Talrijke highend infotainmentopties zetten dat karakter nog extra in de verf. Centraal in de innovatieve cockpit staan het nieuwe MMI-bedieningsconcept met draai-/drukschakelaar inclusief MMI touch, het tot 8,3 duim grote MMI-display en de optioneel verkrijgbare volledig digitale Audi virtual cockpit van 12,3 duim.

Audi connect brengt via de snelle LTE-standaard onlinediensten op maat aan boord. Daartoe behoren onder andere de online pechoproep, de integratie van smartphone-agenda's, afstandsbedieningsfuncties, het opvragen van de voertuigstatus via de smartphone en mediastreaming-apps. De Audi phone box koppelt mobiele telefoons aan de voertuigantenne en laadt ze via inductie op conform de Qi-standaard. De nieuwe Audi smartphone interface is zowel geschikt voor iOS- als Android-toestellen. Voor veeleisende hififanaten is er het Bang & Olufsen Sound System met 3D Sound, dat de luisteraar ook de dimensie van ruimtelijke hoogte laat beleven. De Audi tablet fungeert als flexibel Rear Seat Entertainment-systeem.

Voor de nieuwe A4 allroad quattro zijn alle rijbijstands- en veiligheidssystemen uit de A4-modelreeks verkrijgbaar. Tot de highlights behoort de adaptive cruise control met Stop&Go inclusief fileassistent. Bij snelheden tot 65 km/u zorgt die functie voor het accelereren en remmen en helpt ze bij het sturen. De bestuurder krijgt nog meer ondersteuning dankzij de aanhangerassistent, die voor het eerst beschikbaar is op de A4 allroad en het manoeuvreren met een aanhangwagen eenvoudiger maakt. De bestuurder 'bestuurt' zijn wagen in dit geval via het MMI-bedieningselement. Tot de andere nieuwigheden behoren de predictieve efficiëntie-assistent, de parkeerhulp, de dwarsverkeersassistent achteraan, de uitstapwaarschuwing, de uitwijkassistent, de afslagassistent en de Audi pre sense-systemen.

Audi biedt zijn succesmodel A4 sinds 2009 ook als 'allroad'-variant aan. De tweede generatie van dit model wordt eind februari gecommercialiseerd en komt vanaf de zomer in België op de markt.