De nieuwe Audi e‑tron GT: een opwindend meesterwerk
- Opvallender: de modelfamilie telt nu drie varianten
De Audi S e‑tron GT*, de Audi RS e‑tron GT* en de Audi RS e‑tron GT performance* - Krachtiger: aanzienlijke vooruitgang op het vlak van rijbereik, prestaties en opladen
- Flexibeler: de nieuw ontwikkelde ophanging zorgt voor een ideale balans tussen rijcomfort en dynamiek
Sinds zijn première in 2021 is de Audi e‑tron GT quattro het elektrische en sportieve topmodel in het productgamma van Audi. De vierdeurs Gran Turismo combineert een opvallend design met een krachtig aandrijfsysteem en een dynamisch rijgedrag. De nieuwe versies zorgen voor een aanzienlijke verbetering van het rijbereik, de prestaties, het opladen en het rijgedrag van de sportieve auto. Met de RS e‑tron GT performance* introduceert Audi zijn eerste volledig elektrische RS performance-model. De nieuwe modellen in de Audi e‑tron GT-familie kunnen vanaf nu worden besteld.
“Met de e-tron GT-modellen zetten we nieuwe maatstaven op het gebied van prestaties. Het grotere laadvermogen en de elektrische vierwielaandrijving zorgen voor betere langeafstandscapaciteiten en aanzienlijk betere prestaties. En het nieuw ontwikkelde chassis biedt een ongekend bereik tussen rijcomfort en rijdynamiek”, zegt Gernot Döllner, voorzitter van de raad van bestuur van AUDI AG.
De nieuwe varianten van de e‑tron GT-serie combineren een vooruitstrevend design met innovatieve technologie en hebben elk een kenmerkende uitstraling. Zo staat de nieuwe Audi S e‑tron GT* voor elegante sportiviteit. Zijn voorkant is tegelijk homogeen en expressief. Een zwart masker omsluit het volledig gesloten, naar beneden gebogen Singleframe dat kenmerkend is voor de specifieke designtaal van de e‑tron-modellen. Reliëfstructuren geven de grille een gevoel van driedimensionaliteit. Een strook lak in koetswerkkleur boven het Singleframe verlenen de Gran Turismo een nog sportievere en visueel lagere look. De air curtains, die zorgen voor een optimale luchtstroom rond het voorwiel in de voorbumperschort, hebben een nog meer uitgesproken vorm.
Een elegant ontworpen aerodynamische diffusor met verticale vinnen domineert de achterpartij. Een inlegstuk in koetswerkkleur boven de achterdiffusor voegt nog meer visuele textuur toe en fungeert als verbindend element tussen de diffusor en de achterbumper.
Ook de nieuwe Audi RS e‑tron GT* is nu sportiever. Alleen al de voorkant heeft een veel radicalere look. Het naar beneden gebogen Singleframe heeft de 3D-honingraatstructuur die typerend is voor de RS.
De bumperschort die het zwarte masker omlijst opent de RS e‑tron visueel naar beneden. De auto oogt lager en lijkt in combinatie met de functionele L‑vormige blades de straat wel te omhelzen. De achterkant van de RS e‑tron GT* leent elementen uit de autosport. De gestroomlijnde diffusor weerspiegelt het thema van driedimensionale efficiëntie-elementen aan de voorkant, zoals de L‑vormige blades, ook aan de achterkant van de auto. De blades zijn standaard in koetswerkkleur voor een sportieve look. Nog een detail uit de racerij is een verticale, rode reflector tussen de aero-channels.
De Audi RS e‑tron GT performance* is het eerste volledig elektrische RS performance-model. Hij heeft unieke designelementen en onderscheidt zich van de RS e‑tron GT* met een optioneel mat, verduisterd dak in combinatie met optionele camouflage-elementen, allebei in carbon. Deze elementen zijn een primeur van Audi en zijn exclusief bedoeld voor de RS performance. De carboncamouflage wordt gebruikt in de reliëfstructuren van de bumper, de deurbekleding, delen van de diffusor en de zijspiegels.
De nieuwe merkidentiteit draagt ook bij aan de upgrade van het exterieur van de e‑tron GT-familie. De vier ringen komen nu in een tweedimensionaal design van topkwaliteit tussen de grille en de voorbumperschort. Het kleurengamma telt negen afwerkingen voor het exterieur. Naast het effen Arkona White zijn er ook de metallic of parelmoerkleuren Ascari Blue, Daytona Gray, Florett Silver, Kemora Gray, Mythos Black en Progressive Red. Nimbus Gray is beschikbaar als exclusieve afwerking voor de RS e‑tron GT* en RS e‑tron GT performance, terwijl de nieuwe kleur Bedford Green verkrijgbaar is voor de RS e‑tron GT performance*. Optioneel kan ook het Black Optics-pack besteld worden. Het omvat Audi-ringen vooraan en achteraan, luchtinlaten, de buitenspiegelkappen en een diffusorelement (S e‑tron GT). De donkere Audi-ringen, de L‑vormige blades en de twee inzetstukken op de aero-channels zijn standaard op de RS-modellen. Het Black Optics-pack heeft L‑vormige blades op de bumper en zwarte aero-channels in de diffusor.
Audi heeft ook het velgengamma onder handen genomen. Nieuwe 20-duimsvelgen met meerdere spaken zijn verkrijgbaar voor de uitvoeringen S e‑tron GT* en RS. Daarnaast heeft Audi ook twee nieuwe zes-dubbelspaaksvelgen toegevoegd voor de RS-modellen. De gesmede en gewalste 21-duimsvelgen doen denken aan het zogenaamde ‘AVUS-wiel’, dat Audi in 1991 onthulde op de conceptcar Audi Avus quattro. Met zijn strakke en compromisloze lijnen behoort deze iconische velg tot het DNA van het merk Audi. Het volledige velgoppervlak is mat en donkerder gemaakt voor de RS e‑tron GT performance*, wat de sportieve ambities van de auto nog eens benadrukt.
Het interieur: sportieve elementen en duurzame materialen
Audi's nieuwe merkidentiteit geeft ook vorm aan het interieur, met hertekende zetels, stuur, deurdrempels en digitale content. Ook de lichtprojectie van de deur is aangepast. Bij het openen van de bestuurdersdeur verschijnt een rode ruit met een rode schaduw; in de S-versie is dit een witte ruit met een rode schaduw. Nieuwe houten inzetstukken in antraciet Birch Linear zijn verkrijgbaar voor de e‑tron GT-familie; voor de RS e‑tron GT performance* zijn ze ook verkrijgbaar in Carbon Camouflage mat, passend bij het exterieur. Nieuw in het interieur is het oplegwerk in Vanadium, een lakafwerking met antracietkleurig effect, die afhankelijk van de belichting anders oogt. Het oplegwerk is verkrijgbaar als optie voor de S e‑tron GT* en is standaard in de RS-modellen.
De nieuwe e‑tron GT-versies hebben een stuur dat aan de boven- en onderkant is afgeplat. Bij de RS-modellen* is het stuur voorzien van twee rode bedieningssatellieten en optioneel van een 12-uursmarkering. Ook de zetels kregen een upgrade. Het nieuwe design is dynamischer en heeft nu een geïntegreerd inzetstuk met een verlicht logo. De S e‑tron GT* wordt nu standaard geleverd met de sportzetels plus met 14-voudige verstelling. In combinatie met het ledervrije designpack zijn de sportzetels voorzien van contrasterende oranje stiksels. In de RS-modellen kunnen de zetels op verzoek besteld worden met een optionele massagefunctie. Het performance-model heeft een exclusief nieuw designpack met stiksels in Serpentine Green als aanvulling op de Bedford Green-afwerking aan de buitenkant, en zetels met een optionele 18-voudige verstelling.
Het duurzame microvezelmateriaal Dinamica en de stof Cascade worden gebruikt in het interieur. Dinamica, dat eruitziet en aanvoelt als suède, bestaat voor bijna de helft uit gerecycleerd polyester, dat Audi voor een deel uit stofresten haalt. De zetels, het stuur, de kap boven de Virtual Cockpit, de buitenspiegels, de middenconsole, het dak, de ramen en de stijlen bestaan voor 37 tot 45 procent uit Dinamica. De RS-modellen hebben Dinamica in diepzwart. De stof Cascade doet denken aan natuurlijke vezels en is gemaakt van 15 procent zelfkant en 35 procent gerecycleerd polyester. Om het milieu te beschermen wordt de stof niet geverfd. Cascade wordt gebruikt in de zetels en de buitenspiegels. De vloerbekleding en de vloermatten zijn gemaakt van Econyl, een materiaal dat voor 100 procent bestaat uit gerecycleerde nylonvezels uit productieafval, stof- en tapijtresten of oude visnetten.
Geüpgradede Audi Virtual Cockpit en slim panoramadak
De GT-familie is digitaal en geconnecteerd dankzij tal van Audi Connect-diensten, functies op aanvraag en een app store. De Audi Virtual Cockpit geeft nieuwe informatie over de temperatuur van de batterij en toont in real time het hoogst mogelijke oplaadvermogen. De RS e‑tron GT* heeft displays met RS-specifieke inhoud. Zo kunnen klanten die een RS e‑tron GT performance kopen bijvoorbeeld via MMI kiezen voor een wit vermogensdisplay en een witte snelheidsmeter – een eerbetoon aan de Audi RS 2 Avant uit 1994 die aanvankelijk witte analoge wijzerplaten had.
Als optionele extra upgrade is een technisch geavanceerd glazen panoramadak bestelbaar. Anders dan eerdere materialen minimaliseert het slimme glas van het panoramische dak direct zonlicht en wordt het ondoorzichtig met één druk op de knop. Dit is mogelijk dankzij de zogenaamde PDLC-technologie (polymer-dispersed liquid crystal), die kan veranderen van transparant naar ondoorzichtig.
Elektrisch aanstuurbare glascomponenten bevatten twee PDLC-folie-elementen met daartussen de vloeibare kristallen waaraan de technologie haar naam ontleent. Wanneer er geen spanning op de kristallen staat, vormen ze een niet-transparante laag waardoor het glazen dak ondoorzichtig wordt. Maar als er spanning op komt te staan, worden de kristallen opnieuw uitgelijnd en wordt het dak transparant. Het kan individueel worden bediend als een 'digitaal gordijn' via het MMI-display, waar klanten kunnen kiezen uit vier voorinstellingen. De graphics van de matte oppervlakken doen denken aan de sportieve honingraat die Audi iconisch heeft gemaakt.
Efficiënter en krachtiger: elektrische vierwielaandrijving
Synchrone motoren met permanente magneet (PSM) worden gebruikt als elektrische motoren op de vooras van de S e‑tron GT* en de RS e‑tron GT* en beschikken allebei over een vermogen van 176 kW (239 pk). Als extra kenmerk heeft de RS e‑tron GT performance* gewijzigde vermogenselektronica op de vooras met een herziene pulsomvormer voor nog hogere ontlaadstromen. Alle drie varianten zijn efficiënter terwijl ze ook kunnen bogen op een aanzienlijke vermogenstoename en een betere acceleratie.
Ook de nieuw ontwikkelde elektromotor op de achteras is een synchrone motor met permanente magneet (PSM). Met een axiale lengte van 192 millimeter en een diameter van 230 millimeter is hij even groot als de PSM in de RS e‑tron GT* en RS e‑tron GT performance*. Onderdelen zoals de motor zijn afkomstig van het Premium Platform Electric (PPE). De elektrische motoren hebben elk een vermogen van 415 kW (564 pk). Beide elektrische motoren beschikken over vermogensreserves voor extreme rijsituaties. Het maximale totaalvermogen van het aandrijfsysteem in de S e‑tron GT* is 500 kW (679 pk). De RS e‑tron GT* haalt een maximaal elektrisch vermogen van 630 kW (856 pk). De RS e‑tron GT performance* levert een vermogen van 680 kW (925 pk). Daarmee is dit de krachtigste productieauto die Audi ooit heeft gebouwd.
In alle drie modelvarianten levert Audi's volledig elektrische Gran Turismo indrukwekkende rijprestaties. De S e‑tron GT* accelereert van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden, de RS e‑tron GT* in 2,8 seconden. De RS e‑tron GT performance* doet hier slechts 2,5 seconden over. De S e‑tron GT* haalt een topsnelheid van 245 km/u. De RS-modellen* hebben een topsnelheid van 250 km/u.
Een nieuw ontwikkeld en vergroot remsysteem met standaard stalen schijven en zwarte remklauwen ontfermt zich over de negatieve acceleratie in de S e‑tron GT. De remklauwen zijn optioneel in rood bestelbaar. Beide RS-modellen hebben remschijven met een coating van wolfraamcarbide, terwijl deze op het S-model optioneel zijn. De klant heeft de keuze tussen zwarte, rode of oranje remklauwen. Audi biedt carbon-keramische remschijven voor de hele e‑tron GT-familie. Hier zijn de remklauwen met tien zuigers standaard uitgevoerd in antraciet en op verzoek verkrijgbaar in rood.
Ondanks de aanzienlijke toename van het vermogen is Audi erin geslaagd om het gewicht van de elektromotor op de achteras met ongeveer tien kilogram te verlagen door onderdelen zoals de lichtere rotor en de stator opnieuw te ontwerpen en het koelsysteem te optimaliseren. Audi versterkte de aandrijfas in de aandrijflijn om een soepele vermogensverdeling te garanderen en herwerkte de elektronica die verantwoordelijk is voor de distributie van de vierwielaandrijving om ze te optimaliseren voor alle Audi drive select-modi.
Dankzij een nieuwe standaard boostfunctie kunnen de RS e‑tron GT* en de RS e‑tron GT performance* tijdens het rijden zorgen voor een merkbare vermogenstoename van 70 kW. De bestuurder kan deze boostfunctie activeren met de linker bedieningssatelliet op het stuur. De boost wordt gedurende tien seconden geactiveerd, aangegeven door een aftelklok in de cockpit.
Lichtere batterij met hogere energiedichtheid, rijbereik tot 609 km
Audi is erin geslaagd het gewicht van de hoogspanningsbatterij te verlagen en tegelijkertijd de energiedichtheid te verhogen. Ondanks de grotere energie-inhoud is het gewicht van de hoogspanningsbatterij met negen kilogram verlaagd tot een totaal van 625 kilogram. De hoogspanningsbatterij heeft een bruto-opslagcapaciteit van 105 kWh (netto: 97 kWh). Een van de maatregelen is het optimaliseren van de tweelagige koelplaat, waardoor de capaciteit van de 33 celmodules, elk met twaalf zakcellen met een flexibele buitenlaag, met twaalf procent toeneemt. Audi heeft ook het koelsysteem van de cellen zelf aangepast.
In combinatie met wijzigingen in materialen en separatoren en een aangepaste celchemie resulteert deze maatregel in cellen met een hogere energiedichtheid. Ook de energie die via recuperatie (regeneratief remmen) beschikbaar is voor de nieuwe e‑tron GT-familie is toegenomen, van 290 tot 400 kW. De bestuurder kan via het MMI kiezen voor handmatige of automatische recuperatie en deze recuperatie in drie standen regelen met de schakelpaddles.
Audi heeft de maximale oplaad- en ontlaadstromen verder verhoogd tot 400 ampère dankzij een betere stroomdoorvoer in de afzonderlijke cellen. Door de gewijzigde celchemie en het verder geoptimaliseerde, intelligente, voorspellende thermomanagementsysteem met verbeterde pomp- en klepschakeling en een verfijnde voorconditionering kan er tijdens het opladen meer stroom vloeien. Ook het nieuw ontworpen oplaadsysteem van de gecombineerde boosterconverter draagt bij tot betere oplaadprestaties door het gewicht met 2,3 kilogram te verlagen en te zorgen voor de spanningsconversiestadia van de batterij naar de eindlader.
Hoger oplaadvermogen: 10 minuten opladen, 280 kilometer rijden
Audi heeft het maximale oplaadvermogen opgetrokken van 50 kW naar 320 kW. In ideale omstandigheden kan de hoogspanningsbatterij van de e‑tron GT-familie bij een HPC-snellaadstation in slechts 18 minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent. Zo is de batterij in slechts 10 minuten opgeladen voor een rijbereik tot wel 280 kilometer. De auto is uitgerust met Plug&Charge en machtigt en activeert automatisch compatibele oplaadstations wanneer de oplaadkabel wordt aangesloten. De nieuwe hoogspanningsbatterij heeft ook een aanzienlijk breder snellaadvenster. Zelfs bij lage temperaturen bereikt de auto sneller zeer hoge oplaadprestaties. Dit maakt zeer hoge oplaadprestaties mogelijk bij temperaturen van slechts 15 °C, waardoor de energievereisten van het thermomanagementsysteem verder worden verlaagd en het voor klanten nog gemakkelijker wordt om te profiteren van het ideale snellaadvenster. Als optie kunnen klanten ook opladen met maximaal 22 kW wanneer ze opladen met wisselstroom.
Voor het eerst geeft de Audi Virtual Cockpit Plus klanten nu uitgebreide informatie over de actuele toestand van de hoogspanningsbatterij, inclusief de batterijtemperatuur, een snellaadprognose en de voorconditioneringsstatus. Concreet gebruikt deze nieuwe functie Audi-specifieke grafieken en pictogrammen om het actueel haalbare laadvermogen en de huidige temperatuur van de hoogspanningsbatterij overzichtelijk weer te geven. De Audi Virtual Cockpit Plus geeft ook de voorconditioneringsstatus aan wanneer de navigatie naar een HPC-oplaadstation actief is. Zo ziet de bestuurder in één oogopslag welke laadprestaties hij kan verwachten.
Het thermomanagementsysteem, bestaande uit vier geoptimaliseerde koelcircuits, houdt de batterij en de onderdelen van het aandrijfsysteem op hun ideale temperatuur. Afhankelijk van de buitentemperatuur kan de batterij afgekoeld of opgewarmd worden om snel op te laden. De standaard warmtepomp vergroot het rijbereik, met name in de winter, door een energiezuinige airconditioning in het interieur.
Actieve ophanging en Audi drive select met individueel instelbare RS-modi
De standaard ophanging is een nieuw ontwikkelde luchtvering met tweekamer-tweekleppentechnologie, wat aanzienlijke voordelen biedt op het vlak van rijdynamiek zonder in te boeten aan comfort. De nieuwe, uiterst innovatieve actieve ophanging is ook verkrijgbaar als optie. Dit systeem zorgt voor een ongekende spreiding tussen comfort en rijdynamiek.
Dankzij het Audi drive select-rijdynamieksysteem kan de bestuurder het karakter van de auto aanpassen. Er zijn drie profielen: efficiency, comfort, and dynamic. Met de S e‑tron GT* kan de bestuurder ook een individuele modus configureren, en de RS-modellen bieden twee individueel configureerbare, RS‑specifieke modi: RS1 en RS2. Als exclusieve functie heeft de RS e‑tron GT performance* een performance-modus die is ontworpen voor een optimale afstelling op uitdagende circuits.
De ophanging houdt het koetswerk van de auto bijna horizontaal tijdens het dynamisch remmen, sturen en accelereren. Dit resulteert in een zeer nauwkeurige stuurrespons waardoor de bestuurder meer controle heeft over de auto bij een dynamische rijstijl. In deze rijsituaties zorgt de actieve ophanging voor een vrijwel perfecte grip dankzij de evenwichtige verdeling van de wielbelasting.
Bij een soepele rijstijl neutraliseert de actieve ophanging de trillingen van het koetswerk bijna volledig, vooral bij het rijden over oneffenheden. Wanneer de bestuurder via Audi drive select de bochtkantel-, start- en comfortremfuncties activeert, compenseert de ophanging de rol- en knikbewegingen, waardoor de inzittenden minder acceleratie ervaren. De actieve ophanging heeft ook een comfort-instapfunctie wanneer de auto stilstaat. Afhankelijk van de initiële hoogte van de auto kan die in luttele seconden 55 tot 77 millimeter naar boven komen.
Op verzoek biedt Audi vierwielbesturing in combinatie met een directere stuurverhouding van de vooras dan de voorganger in de e‑tron GT quattro*. Dit vermindert de stuurkracht bij lagere snelheden. Het systeem maakt gebruik van een spindelaandrijving om de achterwielen maximaal 2,8 graden te laten draaien – in tegengestelde richting van de voorwielen tot een snelheid van ongeveer 50 km/u voor een betere wendbaarheid, of in dezelfde richting als de voorwielen vanaf een snelheid van ongeveer 80 km/u voor meer stabiliteit. Tussen 50 en 80 km/u switcht het systeem tussen een tegengestelde en een overeenkomende stuurhoek, afhankelijk van de rijsituatie. Vierwielbesturing verkleint de draaicirkel van de auto tijdens het manoeuvreren met ongeveer 0,6 meter.
Vanaf nu te bestellen, prijzen vanaf 128.650 euro
De nieuwe modellen van de Audi e‑tron GT-familie kunnen vanaf nu besteld worden. De prijzen voor de S e‑tron GT* beginnen bij 128.650 euro, voor de RS e‑tron GT* bij 155.680 euro en voor de RS e‑tron GT performance* bij 163.560 euro.
Elektriciteitsverbruik en emissiewaarden van de bovengenoemde modellen:
Audi S e-tron GT
Gecombineerd elektrisch stroomverbruik in kWh/100 km: 19,7 -18,0 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0 ; CO2-klasse: A
Audi RS e-tron GT
Gecombineerd elektrisch stroomverbruik in kWh/100 km: 21,1 -18,4 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0 ; CO2-klasse: A
Audi RS e-tron GT performance
Gecombineerd elektrisch stroomverbruik in kWh/100 km: 20,8-18,7 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0 ; CO2-klasse: A