Avant-garde: de nieuwe Audi A6 Avant

Avant-garde: de nieuwe Audi A6 Avant

Woensdag 11 april 2018

  • Opvallend design, ruim interieur en uitmuntende veelzijdigheid
  • Krachtige motor met mild-hybridtechnologie
  • Ophangingsopties van comfortabel tot lichtvoetig, dynamische vierwielsturing optioneel
  • Navigatie, infotainment en rijhulpsystemen volledig geconnecteerd
De nieuwe Audi A6 Avant combineert een dynamische look met een subliem dagelijks en veelzijdig gebruiksgemak. De achterpartij kreeg een opvallend design mee en biedt tevens een flexibel kofferconcept met een volume van 565 tot 1.680 liter. Rijervaring en ophanging werden doorontwikkeld om zowel comfortabel als sportief voor de dag te komen. Het standaard mild-hybridsysteem geeft de efficiëntie een boost terwijl de dynamische vierwielsturing de handelbaarheid en wendbaarheid naar een hoger peil tilt. Het volledige digitale MMI touch response-bedieningssysteem laat zich intuïtief bedienen en is uiterst gebruiksvriendelijk voor bestuurder en passagiers.

Esthetiek en functionaliteit: het koetswerkdesign

Aantrekkelijke breaks dragen Avant in hun typebenaming, een ambitie die het merk Audi met de nieuwe A6 Avant blijft waarmaken. Met zijn scherp lijnenspel, grote ruitoppervlakken en opmerkelijk laag uitgesneden achterruit is het koetswerkdesign een weerspiegeling van de designtaal van het merk. Zijn lange neus en licht aflopende daklijn maken dat de A6 Avant een en al elegantie, sportiviteit en verfijning uitademt.

Een breed, laag Singleframe-radiatorrooster domineert de voorzijde, terwijl het zijaanzicht wordt bepaald door het langgerekte profiel en de trapeziumvormige raampartijen. Opvallend ogende welvingen boven de wielkasten beklemtonen visueel de quattro-aandrijving. De gespierde daklijn loopt over in de laagprofiel D-stijl. De dakspoiler verlengt dit profiel en onderlijnt de sportieve allure van de A6 Avant. Achteraan verbindt een sierelement de twee lichtblokken met elkaar. Naast de twaalf koetswerkkleuren kunnen klanten ook nog opteren voor de optionele uitrustingslijnen met sportieve inslag of meer gericht op het design. Uiteraard is er ook een S line-koetswerkpack beschikbaar.

Uitnodigend: koetswerk, binnenruimte en koffervolume

De nieuwe Audi A6 Avant is 4,94 meter lang, 1,89 meter breed en 1,47 meter hoog. Aan de binnenzijde biedt hij in de breedte zelfs nog meer ruimte dan zijn voorganger. Qua ruimte op ellebooghoogte voor en achter en inzake knieruimte op de achterbank doet hij beter dan de concurrentie.

Ondanks zijn sportieve voorkomen behoudt de nieuwe A6 Avant de vorstelijke kofferruimte van zijn voorganger. De totale laadbreedte van de koffer bedraagt 1.050 millimeter. Het basislaadvolume ligt op 565 liter en kan, met neergeklapte achterbank, oplopen tot 1.680 liter.

Safety first: verlichtingstechnologie en rijhulpsystemen

De A6 Avant krijgt een uitgebreid pakket aan veiligheidssystemen mee, onder meer op het vlak van verlichtingstechnologie, rijhulpsystemen en passieve veiligheid. Ledlichten zijn standaard op de nieuwe Audi A6 Avant. Er is zelfs keuze uit drie varianten. De HD Matrix-ledkoplampen met hogeresolutiegrootlichten vormen het topaanbod. De dynamische richtingaanwijzers en de flitsende lichtsequenties van de coming- en leavinghomefunctie benadrukken het bijzondere karakter van de A6-familie. Het optionele sfeerverlichtingspack zet het interieurdesign nadrukkelijk in de schijnwerpers.

De A6 Avant is berekend op bestuurders en pendelaars die vaak van hun auto gebruik maken en voorziet daarom een uitgebreide waaier van rijhulpsystemen, verdeeld in twee packs: City en Tour. Naast de standaard noodremhulp Audi pre sense front omvat het aanbod rijhulpsystemen ook de adaptieve cruisecontrol met begrensde Road Assist. Die ondersteunt overlangse en zijdelingse bewegingen in stop-en-goverkeer tot en met stilstand en bij snelheden tot en met 250 km/u. Het systeem ondersteunt de bestuurder ook bij het optrekken en het remmen.

Als bijkomende efficiëntiehulp houdt de adaptieve Cruise Assist voorspellend rekening met snelheidsbeperkingen, bochten, rotondes en - indien de routebegeleiding is ingeschakeld - met richtingwijzigingen die deel uitmaken van de cruisecontrolfunctie. Naast de voorspellende informatie op het dashboard biedt de efficiëntiehulp ook duidelijk voelbare feedback via het actieve gaspedaal. Deze ondersteunende functies kunnen, samen met het MHEV-systeem, helpen om het verbruik van de auto te verlagen.

Emergency Assist verhoogt de veiligheid door gevaarlijke situaties te herkennen wanneer de bestuurder niet reageert en door te waarschuwen met visuele, akoestische of voelbare signalen. Indien de bestuurder dan nog niet reageert, neem het systeem de controle over, schakelt het de waarschuwingslichten in en brengt het de A6 in zijn eigen rijstrook tot stilstand.

Efficiënt en krachtig: alle motoren met mild-hybridtechnologie

Alle krachtbronnen zijn standaard voorzien van een mild-hybridsysteem dat het comfort en de efficiëntie naar een nog hoger peil tilt en het verbruik in reële gebruiksomstandigheden helpt drukken. De startmotor-generator met riem, die het hart vormt van het MHEV-systeem, heeft in combinatie met het 48 V-netwerk een recuperatievermogen van maximaal 12 kW tijdens het remmen en stuurt de aangemaakte elektriciteit naar een aparte lithium-ionbatterij. Tussen 55 en
160 km/u kan de nieuwe Audi A6 Avant met uitgeschakelde motor freewheelen; het stop-startsysteem kan al tussenkomen vanaf 22 km/u.

Comfortabeler en wendbaarder dan ooit: de ophanging

De ophanging van de nieuwe A6 Avant dekt een nog breder bereik tussen rijdynamiek en comfort dan zijn voorganger. De standaard progressieve stuurinrichting is bijzonder comfortabel in het gebruik. De stuurontdubbeling is sowieso sportief gekozen, maar wordt directer naarmate de stuurhoek toeneemt. Optioneel biedt Audi de dynamische vierwielsturing aan die de A6 Avant een bijzondere lichtvoetigheid meegeeft. Bij snelheden tot 60 km/u draaien de achterwielen tot vijf graden mee in tegengestelde richting. Daarmee wordt de draaicirkel tot een meter kleiner voor een totaal van 11,1 meter. Bij het dagelijkse parkeren, manoeuvreren of rijden in stadsverkeer verraadt de A6 Avant dus nooit zijn formaat.

Klanten kunnen kiezen uit vier ophangingsmogelijkheden: de standaard ophanging met stalen veren, de sportophanging, de ophanging met gestuurde schokdempers en de adaptieve luchtvering met gestuurde schokdempers. Naast de schokdempers en de luchtvering beheert het Electronic Chassis Platform (ECP) ook de dynamische vierwielsturing en het geüpdatete sportdifferentieel dat het aandrijfkoppel in functie van de omstandigheden actief tussen de achterwielen verdeelt bij snel bochtenwerk.

Onberispelijk: interieur en uitrusting

Het interieur van de nieuwe Audi A6 Avant kreeg een stijlvolle, minimalistische architectuur mee die harmonieus versmelt met het bedieningsconcept. Een zwart sierelement met geïntegreerd MMI touch response-scherm domineert het ranke dashboard. Het is lichtjes naar de bestuurder gericht, net als het onderste deel van de middenconsole. Het interieur van de nieuwe Audi A6 Avant kan heel verschillende personaliseringsmogelijkheden vertonen, helemaal geënt op de smaak van de klant zelf. Naast de basisversie staan er vier uitrustingslijnen op het programma, ieder met een eigen kleurconcept: sport, design, design selection en het S line sport-pack. Daarnaast is het S line-koetswerkpack beschikbaar voor alle uitrustingsniveaus.

Intuïtief en logisch: MMI touch response-bedieningssysteem

In de nieuwe Audi A6 Avant bedient de bestuurder quasi alle functies op de twee grote displays via het MMI touch response-bedieningsconcept. Op het bovenste display (schermdiagonaal van 10,1 duim) worden infotainment en navigatie aangestuurd indien de auto is uitgerust met MMI navigation plus. Het 8,6 duim grote display daaronder is voorbehouden voor klimaatregeling, comfortfuncties en tekstopgave. De bestuurder kan zijn pols comfortabel op de versnellingspook laten rusten terwijl hij de functies bedient. Dankzij de akoestische en voelbare feedback is de MMI touch response-technologie snel en betrouwbaar. Het MMI-menu is logisch en vlak opgebouwd, net als bij een smartphone.

Verder omvat het MMI navigation plus nog de volledig digitale Audi virtual cockpit met een schermdiagonaal van 12,3 duim. Dit systeem wordt bediend via de multifunctionele toetsen op het stuurwiel. Met het optionele head-updisplay wordt informatie rechtstreeks op de voorruit geprojecteerd. En dankzij de natuurlijke stembediening wordt de nieuwe A6 Avant tot een intelligente gesprekspartner.
Hij beantwoordt immers bevelen en gesprekken op twee manieren: met onboard opgeslagen data en kennis uit de cloud. De standaard personalisatie kan tot zeven individuele profielen opslaan, met per bestuurder tot 400 bewaarde instellingen.

Oplettend en behulpzaam: navigatie en Audi connect

Het optionele MMI navigation plus is binnen het infotainmentaanbod van de nieuwe Audi A6 Avant het meest geavanceerde systeem. De datatransfermodule van dit systeem maakt gebruik van de LTE Advanced-standaard en omvat een wifihotspot. Het navigatiesysteem herkent de voorkeuren van de bestuurder op basis van vorige ritten en genereert op basis van die informatie intelligente suggesties.
De Audi connect-portfolio omvat talrijke online diensten zoals Car-to-X-diensten. Met de optionele Audi connect-sleutel kan de nieuwe A6 Avant via een Android-smartphone worden vergrendeld of ontgrendeld. Via de app myAudi connecteert het voertuig met de smartphone van de bestuurder.

Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium at D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium at D'Ieteren - Audi Import