Audi wint de innovatieprijs “FuturAuto 2016”

Op het Autosalon van Brussel werd voor de 14de keer op rij de innovatieprijs “FuturAuto” uitgereikt door de Unie van Journalisten van de Belgische Automobiel (UJBA).

Met de prijs wordt een technologische vernieuwing bekroond op het gebied van veiligheid, milieu, comfort, techniek, economie, industrie, verkeer… Kortom, alle domeinen die van ver of van dichtbij met de wereld van de automobiel te maken hebben. Zo’n 31 journalisten brachten hun stem uit op een selectie van 5 kandidaat-projecten.

Dit jaar gaat de prijs naar Audi voor zijn eROT-systeem ('elektromechanische Rotationsdämpfer' in het Duits) waarbij een elektromechanische rotatiedemper de huidige hydraulische demper vervangt en het onderstel energie recupereert. 

Het eROT-systeem werkt met een sterke hefboomarm die de krachten absorbeert die bij een sportieve rijstijl en op oneffenheden op de wieldrager inwerken. Via een transmissie draagt hij die krachten over naar een elektromotor, die ze in stroom omzet. Het recuperatievermogen bedraagt gemiddeld 150 watt - van 3 watt op een vlak geasfalteerde snelweg tot 613 watt op een secundaire weg in slechte staat. In reële rijomstandigheden levert dat een vermindering van de CO2-uitstoot met 3 g/km op.

Het eROT-systeem reageert snel en met een minimale inertie. Het dient enerzijds voor de recuperatie van energie en werkt anderzijds als actief regelbare schokdemping. Bovendien maakt het komaf met de wederzijdse afhankelijkheid van de compressie- en terugslagfase, die een beperking vormt voor de werking van de huidige hydraulische dempers. Dankzij het eROT-systeem kan Audi de vering in de compressiefase comfortabel zacht afregelen, zonder toegevingen te doen bij de gewenste demping in de terugslagfase. Nog een voordeel is de horizontale inbouwpositie van het systeem: de afwezigheid van rechtopstaande dempers creëert nieuwe mogelijkheden op constructief vlak.

Het project bevindt zich nog in een prototypestadium, maar Audi zet de elektrificatie van zijn voertuigen consequent voort. Het systeem zal op grote schaal zijn intrede doen in het gamma van het merk. Over tien jaar zal Audi alle nieuwe modellen (met uitzondering van het e-tron-gamma) met deze technologie aanbieden.

Contacteer ons
Sofie Luyckx Audi PR Officer, D'Ieteren - Audi Import
Thomas De Meûter Head of PR Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx Audi PR Officer, D'Ieteren - Audi Import
Thomas De Meûter Head of PR Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten.

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.  Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.audi.be.

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

© 2021 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf   



Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg