Audi wint de innovatieprijs “FuturAuto 2016”
Dinsdag 12 januari 2016 — Op het Autosalon van Brussel werd voor de 14de keer op rij de innovatieprijs “FuturAuto” uitgereikt door de Unie van Journalisten van de Belgische Automobiel (UJBA).
Met de prijs wordt een technologische vernieuwing bekroond op het gebied van veiligheid, milieu, comfort, techniek, economie, industrie, verkeer… Kortom, alle domeinen die van ver of van dichtbij met de wereld van de automobiel te maken hebben. Zo’n 31 journalisten brachten hun stem uit op een selectie van 5 kandidaat-projecten.
Dit jaar gaat de prijs naar Audi voor zijn eROT-systeem ('elektromechanische Rotationsdämpfer' in het Duits) waarbij een elektromechanische rotatiedemper de huidige hydraulische demper vervangt en het onderstel energie recupereert.
Het eROT-systeem werkt met een sterke hefboomarm die de krachten absorbeert die bij een sportieve rijstijl en op oneffenheden op de wieldrager inwerken. Via een transmissie draagt hij die krachten over naar een elektromotor, die ze in stroom omzet. Het recuperatievermogen bedraagt gemiddeld 150 watt - van 3 watt op een vlak geasfalteerde snelweg tot 613 watt op een secundaire weg in slechte staat. In reële rijomstandigheden levert dat een vermindering van de CO2-uitstoot met 3 g/km op.
Het eROT-systeem reageert snel en met een minimale inertie. Het dient enerzijds voor de recuperatie van energie en werkt anderzijds als actief regelbare schokdemping. Bovendien maakt het komaf met de wederzijdse afhankelijkheid van de compressie- en terugslagfase, die een beperking vormt voor de werking van de huidige hydraulische dempers. Dankzij het eROT-systeem kan Audi de vering in de compressiefase comfortabel zacht afregelen, zonder toegevingen te doen bij de gewenste demping in de terugslagfase. Nog een voordeel is de horizontale inbouwpositie van het systeem: de afwezigheid van rechtopstaande dempers creëert nieuwe mogelijkheden op constructief vlak.
Het project bevindt zich nog in een prototypestadium, maar Audi zet de elektrificatie van zijn voertuigen consequent voort. Het systeem zal op grote schaal zijn intrede doen in het gamma van het merk. Over tien jaar zal Audi alle nieuwe modellen (met uitzondering van het e-tron-gamma) met deze technologie aanbieden.