Audi start in Győr productie van elektromotoren voor PPE-platform
- Eerste toepassing van de nieuw ontwikkelde elektrische aandrijflijnen in de modelreeks Audi Q6 e-tron
- Audi-CEO Gernot Döllner: “Győr is voorbestemd voor de productie van de bijzonder compacte en efficiënte elektromotoren voor het PPE-platform”
- Circa 700 werknemers produceren in drie ploegen dagelijks tot 2.000 elektromotoren voor het Premium Platform Electric (PPE)
Met de productiestart van de elektromotoren voor het Premium Platform Electric (PPE) in Győr, Hongarije, begint voor Audi een nieuw hoofdstuk in de motorenbouw. De nieuw ontwikkelde elektromotoren zullen in eerste instantie worden gebruikt in de modelreeks Audi Q6 e-tron. Met dat PPE-model start eind dit jaar de productie van het eerste volledig elektrische Audi-model op de hoofdzetel in Ingolstadt. Daarvoor heeft het bedrijf ter plaatse onder andere een eigen assemblagefabriek voor batterijen opgezet. In Győr, Hongarije, produceert Audi Hungaria op een oppervlakte van 15.000 vierkante meter stators en transmissiecomponenten in een volledig nieuw ingerichte productieruimte, waar ook de assen voor het PPE-platform worden geassembleerd. De producten worden ook getest in Győr.
“Győr is voorbestemd voor de productie van de bijzonder compacte en efficiënte elektromotoren voor het PPE-platform”, zegt Audi-CEO Gernot Döllner. “De site met zijn hooggekwalificeerde team heeft sinds 2018 al meer dan 400.000 elektrische aandrijvingen gebouwd, een ervaring van onschatbare waarde.”
Naast de elektromotoren voor het PPE-platform, die de modelreeks Audi Q6 e-tron aandrijven, bouwt Győr ook de aandrijflijnen voor de Audi Q8 e-tron (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 24,4 -19,5 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0). Bovendien wordt er momenteel een extra productieruimte ingericht voor de elektromotoren voor voertuigen op MEBeco-basis (MEBeco = modulair platform voor elektrische aandrijvingen) van de Volkswagen-groep.
Om de elektromotoren voor het PPE-platform te kunnen assembleren heeft Audi drie nieuwe productielijnen geïnstalleerd. De lijn voor stators heeft 28 werkstations en die voor transmissiecomponenten 15. Alleen al voor de assemblage van de assen zijn 190 afzonderlijke stappen nodig. Bij de productie zijn ongeveer 700 werknemers betrokken. Wat de serieproductie betreft, bouwt Győr in drie ploegen dagelijks tot 2.000 elektromotoren voor PPE-modellen voor Audi en Porsche. Vergeleken met de vroegere assemblage van e-motoren is de verticale productieactiviteit nog verder verruimd. “De productiestart in Győr markeert een belangrijke mijlpaal in de aanloop naar de productie van de Audi Q6 e-tron”, zegt Audi-bestuurslid voor productie en logistiek Gerd Walker.
“Uit eigen ervaring weet ik hoe gepassioneerd het team van Audi Hungaria werkt en hoe consequent het vaart zet achter de verdere elektrificatie van ‘s werelds grootste motorenfabriek. Met haar enorme expertise op het gebied van aandrijfsystemen en haar CO2-neutrale productie is de vestiging in Győr een onmisbaar onderdeel van Audi’s wereldwijde productienetwerk”, verduidelijkt Walker, die van 2012 tot 2016 hoofd was van de voertuigproductie bij Audi Hungaria.
Audi maakt handig gebruik van de transitie naar elektromobiliteit om het wereldwijde productienetwerk ingrijpend te transformeren en heeft met de 360factory een duidelijke visie op de productie van de toekomst. Daarbij volgt Audi een allesomvattende, duurzame aanpak en moderniseert, digitaliseert en transformeert het zijn bestaande fabrieken. Sinds 2020 produceert Győr CO2-neutraal dankzij het grootste fotovoltaïsche daksysteem in Europa en is de site de grootste verbruiker van industriële geothermische energie in Hongarije. Audi vervoert de elektromotoren voor de PPE-modellen ook CO2-neutraal van Győr naar Ingolstadt, met het transport- en logistiekbedrijf DB Cargo.
Győr blikt terug op 30 succesvolle jaren
In het jaar waarin de productie van het PPE-platform van start gaat, kan Audi Hungaria terugkijken op 3 succesvolle decennia. Het bedrijf groeide uit tot ‘s werelds grootste motorenfabriek en was de eerste productiesite in Hongarije die auto’s van het premiumsegment bouwde. Met de toekomstige productie van de CUPRA Terramar verruimt Győr de synergie voor het wereldwijde productienetwerk nog verder. De technische ontwikkeling levert productontwikkelingen voor Audi en de hele Volkswagen-groep. Naast de productie levert het bedrijf een breed scala aan diensten voor andere merken van de Volkswagen-groep, waarbij wordt ingezet op de uitgebreide expertise van de werknemers.
Om de exclusieve serieproductie van koetswerkonderdelen voor de merkengroep Progressive (met Audi, Lamborghini en Bentley) uit te breiden, heeft Audi Hungaria vorig jaar nog zijn gereedschapsbouw uitgebreid. Hier worden complexe koetswerkonderdelen zoals achter- en voorkleppen, deuren, spatborden, dakpanelen en zijwandframes gemaakt – voornamelijk van aluminium.
Sinds zijn oprichting heeft Audi Hungaria ongeveer twaalf miljard euro geïnvesteerd. Daarmee behoort de site tot de grootste investeerders in de Hongaarse industrie. Vandaag de dag heeft Audi Hungaria ongeveer 12.000 werknemers in dienst.
Download Word document.docx
DOCX - 138 Kb
Olivier Van Hoorebeke