Audi SQ7 TDI opnieuw in topvorm
- Superieure prestaties, deels te danken aan de elektrisch aangedreven compressor
- Rolstabilisatie, vierwielsturing en sportdifferentieel voor een fantastische dynamiek
- Sportief design met S-specifieke details en uitgebreide uitrusting
Met zijn 435 pk sterke V8-dieselmotor is de Audi SQ7 TDI al sinds de lente van 2016 het vlaggenschip van het gamma. De grote SUV kan voortaan schermen met een nieuw en nog indrukwekkender design. Bovendien beschikt het interieur over sportzetels, MMI navigation plus, aanraakbediening en de Audi virtual cockpit inclusief prestatieweergave. De 4.0 TDI-motor met elektrisch aangedreven compressor biedt krachtige acceleraties vanuit stilstand. De nieuwe Audi SQ7 TDI, die eind september op de Europese markten wordt geïntroduceerd, zal verkrijgbaar zijn vanaf 100.000 euro.
Pure dieselkracht: V8-biturbo met elektrisch aangedreven compressor
De nieuwe Audi SQ7 TDI (gemengd brandstofverbruik in l/100 km: 7,6– 7,4; gemengde CO2-uitstoot in g/km: 200 – 194) maakt indruk met zijn enorme dieselkracht. Zijn 4.0 TDI is een V8-motor met dubbele turbo, goed voor 320 kW (435 pk) en een gespierd koppel van 900 Nm tussen 1.250 en 3.250 t/min. Daarmee sprint de grote SUV in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. De SQ7 TDI verbruikt daarbij tussen 7,6 en 7,4 liter brandstof per 100 kilometers (volgens de uitrusting), wat overeenstemt met een CO2-uitstoot tussen 200 en 194 gram per kilometer.
Het elektrische subsysteem met 48V-batterij voedt een elektrisch aangedreven compressor (EPC) die de twee turbo’s ondersteunt wanneer de bestuurder een hoog vermogen vraagt door het gaspedaal diep in te trappen op een ogenblik dat de beschikbare energie in de uitlaatgassen nog laag is. In dit geval levert het systeem de frisse lucht die nodig is voor de verbranding. Zo beschikt de bestuurder op elk moment onmiddellijk over een enorm koppel, zelfs vanaf lage toerentallen en in het bijzonder vanuit stilstand. De EPC is in het luchtinlaatkanaal geplaatst. Een compacte elektromotor versnelt de rotor van de compressor in nauwelijks 250 milliseconden tot meer dan 70.000 t/min. In het uitlaatsysteem moduleren twee kleppen een volle achtcilinderklank.
Dynamisch weggedrag: rolstabilisatie, vierwielsturing, sportdifferentieel
De snel schakelende tiptronic-achttrapsautomaat en de permanente quattro-vierwielaandrijving brengen de immense kracht van de 4.0 TDI-motor over op de weg. De standaard gemonteerde sportieve luchtvering en de progressieve stuurinrichting waarvan de verhouding directer wordt naarmate de stuurhoek toeneemt, dragen bij tot het uitstekende weggedrag. De vierwielsturing maakt de grote SUV nog handelbaarder: bij lage snelheden draaien de achterwielen tot 5 graden in tegenovergestelde richting om de wendbaarheid te verhogen, maar op de snelweg draaien ze in dezelfde richting om de stabiliteit te bevorderen. Bovendien omvat het optionele geavanceerde ophangingspakket een elektromechanische actieve rolstabilisatie. Die reduceert trillingen in het afgeveerde gewicht op rechte wegen met veel oneffenheden en gebruikt een optimale rolcompensatie om de rolhoek te beperken bij sportief genomen bochten. Het sportdifferentieel, dat een nog dynamischer rijgedrag mogelijk maakt, is het derde hoogtechnologische systeem aan boord. Bij snelle bochten verdeelt dit het vermogen actief over de achterwielen. Zo wordt de Audi SQ7 TDI letterlijk in de bocht geduwd tijdens het sturen of accelereren en wordt elke hint van onderstuur in de kiem gesmoord. Bij overmatig overstuur stabiliseert het sportdifferentieel de grote SUV door meer aandrijfkoppel naar het wiel in de binnenkant van de bocht te sturen.
Indrukwekkende look: het koetswerkdesign
De Audi SQ7 TDI bouwt voort op het huidige design van de Q-modellen en voegt er enkele S-specifieke details aan toe. Hij onderscheidt zich van het basismodel door de twee sleuven in het Singleframe-radiatorrooster, de buitenspiegelkappen in aluminiumlook en de vier typerende uitlaatpijpen met ronde chroomranden. De splitter in de bumper heeft een driedimensionale vormgeving en de bodembescherming achteraan ziet er nog robuuster uit. Sommige onderdelen zijn gelakt in mat zilver en het black styling pack is als optie verkrijgbaar. De kleur Daytona-grijs, de parelmoerkleuren en de talloze gepersonaliseerde lakafwerkingen uit het Audi exclusive-programma zijn als optie verkrijgbaar.
De Audi SQ7 TDI staat standaard op gegoten lichtmetalen 20-duimsvelgen met vijf spaken in turbinedesign en bandenmaat 285/45. Om het hoge motorvermogen in goede banen te leiden, werden er overal schijfremmen gemonteerd, met een diameter van 400 millimeter vooraan en 370 millimeter achteraan. De zwarte remklauwen – optioneel ook in het rood verkrijgbaar – zijn vooraan getooid met een S-logo. Een 20-duimsremsysteem, met koolstofkeramische schijven die bijzonder goed bestand zijn tegen slijtage, is als optie verkrijgbaar. Ze hebben een diameter van 420 millimeter vooraan en 370 millimeter achteraan. De remklauwen zijn in dat geval uitgevoerd in het antracietgrijs.
Sportieve aankleding: interieur en uitrusting
De Audi SQ7 TDI wordt geleverd met donkere interieurs in leder en alcantara. De sierelementen zijn gemaakt van mat geborsteld aluminium of carbon (optie) om de sportieve look te accentueren. Op verzoek verlicht het sfeerverlichtingspack de fundamentele designlijnen en de oppervlakken in dertig verschillende kleuren. Behalve de sportzetels omvat het seriemodel ook verlichte deurdrempels vooraan met aluminium sierinzet met S-logo. De pedalen, de voetsteun en de bescherming van de laaddrempel zijn gemaakt van roestvrij staal.
Als optie zijn er ook sportzetels plus verkrijgbaar, met geïntegreerde hoofdsteunen, een S-logo op de rugleuning, een pneumatische lendensteunregeling en een bekleding in Valcona-leder met ruitpatroon. Het kleurgamma gaat van zwart over Rotorgrijs tot Arrasrood, dat enkel wordt aangeboden op het S-model. De centrale armsteun werd ontworpen om perfect aan te sluiten bij die look. Ook kunnen de S-sportzetels plus worden uitgerust met een klimaatregeling en een massagefunctie.
MMI navigation plus, dat een aanraakbediening omvat, zorgt standaard voor een onovertroffen connectiviteit. Het systeem omvat LTE Advanced, een wifi-hotspot, een natuurlijke spraakbediening en de uitgebreide Audi connect-portfolio. Ook online verkeersinformatie, navigatie via Google Earth, een hybrideradio en de spraakservice Alexa met cloud-ondersteuning van Amazon (nog niet beschikbaar in België) zijn geïntegreerd in het besturingssysteem van de MMI. Eveneens nieuw is de verkeerslichteninformatie. Die functie verbindt de auto met de centrale computer die de verkeerslichten regelt, en laat de bestuurder via het volledig digitale instrumentenbord en het optionele head-updisplay weten wanneer het licht op groen zal springen. Deze service draagt bij tot een efficiënte rijstijl en dus tot een soepelere verkeersstroom. Alle schermen krijgen een S-specifieke weergave in de virtual cockpit van Audi. Ook is er de Performance-weergave, die de bijzonder sportieve toerenteller centraal plaatst.
Dat uitgebreide aanbod wordt nog aangevuld met tal van optionele comfortvoorzieningen, waaronder de automatische airconditioning met vier zones, een bekrachtiging voor het stil sluiten van de deuren, het 3D Advanced Sound System van Bang & Olufsen en het luchtkwaliteitspakket met geurverspreider en ionisator. Audi biedt HD matrix-ledkoplampen inclusief laserlicht als alternatief voor de matrix-ledkoplampen met dynamische richtingaanwijzers. Het adaptive cruise assist-systeem, dat de bestuurder ondersteunt met een overlangse en overdwarse geleiding, is een van de talloze rijhulpsystemen die als optie verkrijgbaar zijn.
De Audi SQ7 TDI kan vanaf eind juli worden besteld. In ons land zal hij precies 100.000 euro kosten. De zevenzitter zal worden aangeboden vanaf 101.810 euro.