Audi S5 Cabriolet in Europese première op Autosalon van Brussel
- Een elegant en sportief design, een ruimer interieur, nog meer comfort
- Microfoons in de gordels en volautomatisch akoestisch dak standaard
- Krachtige V6-turbomotor van 354 pk en vierwielaandrijving
Audi stelt op het 95e Autosalon van Brussel in Europese première de nieuwe Audi S5 Cabriolet voor. Met de komst van de nieuwe Audi A5 Cabriolet is de A5-familie van de nieuwe generatie helemaal volledig. In deze middenklasser met open dak genieten tot vier personen van heel intens rijplezier. Het volautomatische akoestische dak kan tot een snelheid van 50 km/u worden geopend of gesloten. De Audi S5 Cabriolet haalt zijn hoogstaande prestaties uit een nieuwe zescilinderturbomotor, die een vermogen van 260 kW (354 pk) en een koppel van 500 Nm levert. Hij wordt onthuld tijdens de persconferentie op vrijdag 13 januari om 11.20 uur op de Audi-stand in Paleis 11 van Brussels Expo.
Exterieur: gespierde schouderlijn en traditionele soft top
Voor het design van de nieuwe Audi A5 Cabriolet lieten de ontwerpers zich inspireren door de vloeiende lijnen van de Coupé. De achterruit is nu iets vlakker waardoor het sportieve karakter van de A5 Cabriolet wordt benadrukt, net zoals door de korte overhangen en de lange motorkap met dynamische uitstulping. Met een lengte van 4.673 mm is de nieuwe A5 Cabriolet 47 mm langer dan zijn voorganger.
De traditionele soft top past perfect en levert een optimale bescherming tegen rijgeluiden dankzij een heel efficiënte isolatie. De nieuwe ‘one-touch’ openingsfunctie maakt het standaard akoestische dak nog praktischer. Om het dak volautomatisch te openen – in amper 15 tellen, 18 seconden voor het sluiten – volstaat het om één keer aan de bedieningshendel te trekken, en dit tot een snelheid van 50 km/u.
Het derde remlicht is stijlvol geïntegreerd in de omlopende sierlijst van het deksel van het kapcompartiment. De ledachterlichten en de optionele led- of Matrix-ledkoplampen met dynamische richtingaanwijzers voor- en achteraan brengen zijn hoogtechnologische karakter ook in het donker tot uiting.
Het onderstel: versterkte architectuur
Het brede spoor en de lange wielbasis van 2.765 mm liggen mee aan de basis van het sportief uitgebalanceerde onderstel. De spoorbreedte bedraagt 1.587 mm vooraan en 1.568 mm achteraan. Voor de vooras wordt een geoptimaliseerde ophanging met vijf armen per wiel gebruikt. Achteraan vervangt een vijfarms ophanging de ophanging met trapeziumarmen van het vorige model. Adaptieve schokdempers zijn beschikbaar als optie. Deze schokdempers worden geïntegreerd in het Audi drive select-systeem waardoor de bestuurder zelf kan kiezen tussen een dynamische dan wel eerder comfortabele rijervaring. De nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging zorgt voor een optimaal rijgevoel en nog preciezere stuurkwaliteiten. De nieuwe A5 Cabriolet beschikt optioneel ook over een dynamische stuurinrichting, waarvan de werking wordt aangepast in functie van de snelheid en de stuurhoek.
Motor en transmissie: een heel brede waaier
Met zijn nieuwe 3.0 TFSI maakt de Audi S5 Cabriolet deel uit van een nieuwe vermogensklasse. Uit een inhoud van 2.995 cm3 puurt de drukgevoede zescilindermotor een vermogen van 260 kW (354 pk), of 15 kW (21 pk) meer dan zijn voorganger. Het topmodel accelereert met zijn V6-turbomotor in 5,1 s van 0 tot 100 km/u en haalt een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Hij heeft standaard permanente vierwielaandrijving quattro en de achttraps tiptronic aan boord.
Interieur: ruim en functioneel
Met gesloten dak is de bagageruimte 380 liter groot. Het compartiment dat plaats biedt aan de soft top zakt automatisch wanneer het dak open is, en komt omhoog bij een gesloten dak. Zo biedt de bagageruimte altijd een maximum aan ruimte. De achterbank is in 50:50-verhouding gedeeld, de rugleuning kan via hendels in de koffer eenvoudig naar voren worden geklapt. Het kofferdeksel van de A5 Cabriolet kan nu standaard automatisch worden geopend via de afstandsbediening of door een eenvoudige druk op de knop aan bestuurderszijde. Als optie biedt Audi ook een bewegingssensor aan voor het openen van het kofferdeksel: de sensor in de achterbumper reageert op een voorwaartse voetbeweging en indien ook de aanwezigheid van de sleutel wordt gedetecteerd, zal het kofferdeksel zich automatisch openen.
Comfort: standaard microfoons in de veiligheidsgordels
Dankzij het fundamenteel nieuwe weergave- en bedieningsconcept inclusief natuurlijke spraakbediening en zoekfunctie met vrije tekstinvoer kan de bestuurder alle functies moeiteloos en intuïtief bedienen. De microfoons die standaard in de veiligheidsgordels vooraan zijn geïntegreerd garanderen een optimale stemkwaliteit, zelfs bij rijden met open dak. Als alternatief voor de standaard analoge ronde instrumenten is ook de Audi virtual cockpit beschikbaar, die tal van weergavemogelijkheden biedt . Het 12,3-duims tft-scherm met hoge resolutie zorgt voor een gedetailleerde weergave. Het optionele head-up display projecteert alle relevante informatie in de vorm van overzichtelijke symbolen en cijfers op de voorruit in het directe gezichtsveld van de bestuurder, zodat hij geconcentreerd kan blijven op het verkeer.
Infotainment en Audi connect: maximaal verbonden
Aan de top van het infotainmentaanbod staat het systeem MMI Navigatie inclusief MMI touch. Het display van 8,3 inch heeft een resolutie van 1.024 x 480 pixels. Behalve een dvd-speler en een flashgeheugen van 10 GB beschikt dit hoogstaande systeem ook over twee multimedia-kaartlezers, een AUX IN-ingang en een USB-aansluiting met laadfunctie.
Een LTE-module brengt de onlinediensten van Audi connect aan boord, en dit gratis gedurende drie jaar. Ook de eerste vijf kaartupdates voor het navigatiesysteem zijn gratis. De multimediamodule biedt ook een wifi-hotspot, waardoor de passagiers hun mobiele apparatuur met het internet kunnen verbinden.
De Audi smartphone interface integreert iOS- en Android-smartphones in een specifiek daarvoor ontwikkelde omgeving in de MMI. De Audi phone box koppelt de smartphone aan de voertuigantenne en zorgt zo voor een optimale ontvangstkwaliteit. Bovendien laadt hij de smartphone via inductie draadloos op volgens de Qi-standaard. Het Bang & Olufsen Sound System levert dankzij een tweede woofer een nieuwe 3D-klank en versterkte bassen. Het maakt de ruimtelijke dimensie van hoogte beleefbaar en geeft de bestuurder het gevoel in een concertzaal te zitten. De versterker van het systeem levert een vermogen van 755 watt via 19 luidsprekers.
Rijbijstandssystemen: optimale ondersteuning
Met tot 30 rijbijstandssystemen biedt de nieuwe Audi A5 Cabriolet uitgebreide ondersteuning aan de bestuurder. Een intelligente combinatie van verschillende technologieën verhoogt de veiligheid, het comfort en de efficiëntie. Tegelijk zet Audi een volgende stap in de richting van autonoom rijden.
Een centrale rol daarin is weggelegd voor de adaptieve snelheidsregelaar (ACC) met Stop&Go-functie inclusief fileassistent. Die laatste ontlast de bestuurder in langzaam rijdend verkeer tot 65 km/u door zelfstandig te vertragen, te versnellen en op wegen met duidelijke markering tijdelijk ook de besturing over te nemen. De predictieve efficiëntieassistent, die gps-informatie uit de nabije omgeving van de wagen analyseert, helpt met gerichte tips om brandstof te besparen – een unicum in dit segment.
De uitwijkassistent grijpt in wanneer een hindernis ontweken kan worden om een ongeval te vermijden. Op basis van de gegevens van de camera vooraan, de ACC en de radarsensoren berekent hij in fracties van een seconde het gepaste traject. Andere bijstandssystemen zoals de afdraaihulp, de parkeerhulp, de ondersteuning bij dwarsend verkeer achteraan, de uitstapwaarschuwing, de verkeersbordenherkenning met behulp van een camera, Audi active lane assist en Audi side assist ronden het aanbod af.
De nieuwe Audi A5 en S5 Cabriolet zijn vanaf maart 2017 beschikbaar bij de Belgische concessiehouders.