Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro – 59 km met 1 liter diesel

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro – 59 km met 1 liter diesel

- Eerste diesel plug-in hybride met vierwielaandrijving in deze klasse

A15-10N

Audi introduceert met de Q7 e-tron 3.0 TDI quattro ’s werelds eerste TDI plug-in hybride met vierwielaandrijving en de eerste diesel plug-in hybride van het merk. De Audi Q7 e-tron quattro spurt in zes seconden van 0 naar 100 km/u, maar verbruikt tegelijkertijd nog geen twee liter diesel op 100 kilometer. Dat extreem zuinige karakter combineert hij met de sportiviteit en het comfort die zo kenmerkend zijn voor de Audi Q7.

De Q7 e-tron quattro is het tweede model van Audi met een krachtige plug-in hybride aandrijving. De Q7 combineert daarbij het beste van twee werelden. Enkel gevoed door de 17,3 kWh sterke lithium-ionaccu heeft de grote SUV een puur elektrisch rijbereik tot 56 km. Kilometers die hij in stilte, met kracht én geheel emissievrij aflegt. Samen met de dieselmotor bedraagt het totale rijbereik liefst 1.410 km.

Sportieve power bij minimaal verbruik

De Audi Q7 e-tron quattro is de eerste plug-in hybride auto ter wereld met een zescilinderdieselmotor en permanente vierwielaandrijving. Zijn sportieve prestaties zijn indrukwekkend. Hij combineert een 3.0 TDI diesel van 190 kW (258 pk) en 600 Nm met een elektromotor van 94 kW en 350 Nm, die geïntegreerd is in de tiptronic-achtversnellingsbak. Samen leveren ze een systeemvermogen van 275 kW (373 pk) en een gecombineerd koppel van 700 Nm; genoeg om de grote SUV in 6,0 s vanuit stilstand naar 100 km/u te stuwen en een topsnelheid van 225 km/u mogelijk te maken.

1,7 liter diesel per 100 km

Volgens de ECE-norm voor plug-in hybride voertuigen verbruikt de Audi Q7 e-tron quattro gemiddeld slechts 1,7 l/100 km (hij kan m.a.w. bijna 59 km afleggen met 1 l diesel), goed voor een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km, de beste waarde in dit segment.

De Audi Q7 e-tron quattro beschikt over een elektromechanische stuurbekrachtiging die zowel efficiënt als gevoelig is. De eveneens nieuw ontwikkelde ophanging met vijf armen per wiel voor- en achteraan werd meer dan 60 kg lichter dan die van het vorige model en draagt tevens bij aan de sportieve rijeigenschappen. Ook het lagere zwaartepunt speelt daarin een grote rol.

Specifiek warmtemanagement

Nog een onderscheidend kenmerk van de Audi Q7 e-tron quattro is het standaard warmtemanagement met geïntegreerde warmtepomp, een systeem dat specifiek voor dit model werd ontwikkeld. Het systeem gebruikt de restwarmte van de componenten van de elektrische aandrijving om het interieur van de Q7 e-tron quattro te verwarmen en het rijbereik in elektrische modus te verhogen. Audi is de eerste autoconstructeur ter wereld die deze technologie introduceert in een in serie geproduceerde plug-in hybride auto.

Ruimte en comfort

De Audi Q7 e-tron quattro maakt verder indruk met zijn luxueuze karakter en comfort, en met het ruimste interieur in zijn klasse. Het perfect uitgebalanceerde onderstel, desgewenst met adaptieve luchtvering, combineert een optimaal rijcomfort met een opvallend sportieve handling. Daarnaast onderscheidt de Audi Q7 e-tron quattro zich in dit segment met het weergave- en bedieningsconcept 'Audi virtual cockpit' en het nieuw ontwikkelde MMI-systeem.

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg