Audi Q7 deep learning concept : de auto die bijleert

Kunstmatige intelligentie (KI) wordt een essentiële technologie op het vlak van autonoom rijden. Daarom ontwikkelen Audi en zijn partners een revolutionaire knowhow om machines dingen te kunnen aanleren. Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas toont Audi de Q7 deep learning concept, een intelligente autonome auto.

De Audi Q7 die in Las Vegas wordt getoond, kan zich oriënteren aan de hand van een frontaal gemonteerde camera die met een NVIDIA-processor communiceert. Die laatste kan met grote precisie de richting controleren via een navigatietool die speciaal voor autonome mobiliteit werd ontwikkeld. Het hart van het systeem is een ‘neuraal netwerk’, vergelijkbaar met de menselijke hersenen. De experts van Audi en NVIDIA hebben dit systeem ‘getraind’ om autonoom te kunnen rijden door te anticiperen op alle omstandigheden die de verkeerssituatie kunnen beïnvloeden.

Initieel zit er dus een mens aan het stuur en de Audi Q7 deep learning concept begint met een gewenning aan de weg en zijn omgeving. Dat doet hij door te observeren met bijkomende camera’s. Vervolgens gaat de auto verbanden leggen tussen de reacties van de bestuurder op zaken die door de camera’s werden gedetecteerd. Met andere woorden: hij leert van de bestuurder.

Tijdens deze demonstratie kan de auto dus instructies aanleren en herkent hij bijvoorbeeld tijdelijke verkeersborden. Hij gaat die vervolgens interpreteren om gepast te kunnen reageren. Als hij een signaal ontvangt dat hem aanbelangt, kan de wagen zijn strategie aanpassen en een betere reactie kiezen. Het systeem is zo opgevat en geëvolueerd dat het ook kan omgaan met diverse storende factoren zoals veranderingen in de weersomstandigheden of de lichtsterkte. Hij kan zowel overdag als ‘s nachts worden ingezet en heeft geen moeite met het meest intense daglicht of met lastige omstandigheden zoals zwak kunstlicht.

Partners

Audi en NVIDIA werken al sinds 2005 samen. NVIDIA is wereldwijd marktleider op het vlak van halfgeleiders. Die samenwerking zal nog intenser worden door de knowhow van NVIDIA op het vlak van KI en die van Audi wat betreft de automatisatie van auto’s op elkaar af te stemmen.

Mobileye is een Israëlisch hightechbedrijf dat wereldwijd marktleider is op het vlak van beeldherkenning voor automotive toepassingen. Ook dit is een cruciale partner van Audi. Mobileye levert vandaag al camera’s die in de Audi Q7, Q5 en A4/A5 worden gebruikt. Deze camera’s kunnen wegmarkeringen, voertuigen, verkeersborden en voetgangers herkennen. In de toekomst moeten de camera’s én hun software in staat zijn om vrije ruimte op de weg te herkennen. Dat is een belangrijke voorwaarde om een veilige autonome mobiliteit te kunnen garanderen.

Eerste stap naar serieproductie

Een volgende stap in de ontwikkeling van de intelligente autonome auto is de Traffic Jam Pilot-functie die binnenkort voor het eerst op een productiewagen (de nieuwe Audi A8) zal worden aangeboden. Het is de eerste keer dat een autonome rijfunctie die op een productiewagen wordt aangeboden, de volledige controle over het voertuig kan overnemen. Deze nieuwe stap is het begin van een decennium waarin auto’s een steeds hoger niveau van autonoom rijden zullen realiseren en deze technologie zal ook in veel meer situaties bruikbaar zijn.

A170041_medium
A170041_medium
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg