Audi presenteert nieuwste lichttechnologie op de IAA in Frankfurt
Woensdag 29 juli 2015
- Matrix OLED-technologie maakt zijn debuut in een concept car op de Internationale Automobil-Ausstellung in Frankfurt
- Verlichting bereikt een ongezien niveau van homogeniteit
- Oppervlaktelichtbronnen als deze bieden nieuwe designmogelijkheden
Ter gelegenheid van het volgende autosalon van Frankfurt zal Audi zijn jongste innovatie op het vlak van lichttechnologie onthullen. De nieuwe Matrix OLED-lichten zorgen voor een voordien onbereikbaar niveau van verlichtingshomogeniteit, wat nieuwe creatieve mogelijkheden creëert op designvlak.
Als toonaangevend pionier inzake verlichtingstechnologie heeft Audi door de jaren heen systematisch alle aspecten van de OLED-technologie doorontwikkeld. Met Matrix OLED-lichten verzoent het merk hightech engineering perfect met design. De eerste projecten om deze technologie te implementeren in de achterlichten van productiemodellen zijn al opgestart. De OLED-lichten worden op de IAA in Frankfurt voor het eerst aan het publiek getoond in een concept car.
OLED is een Engels letterwoord dat staat voor ‘organic light emitting diode’ (organische licht uitstralende diode). Elke OLED-eenheid bestaat uit talrijke dunne lagen van organische halfgeleidermaterialen tussen twee elektroden, waarvan ten minste één transparant moet zijn. Een lage gelijkspanning – tussen 3 en 4 volt – doet de lagen, die elk minder dan één duizendste van een millimeter dik zijn, oplichten. De kleur hangt af van de moleculaire samenstelling van de lichtbron.
In tegenstelling tot puntlichtbronnen – zoals leds, die gemaakt zijn van halfgeleiderkristallen – zijn OLED’s oppervlaktelichtbronnen. Hun licht is van een ongeziene homogeniteit en ze kunnen traploos gedimd worden. De lichten werpen geen enkele schaduw en hebben geen reflectoren, lichtgeleiders of soortgelijke optische componenten nodig. Daardoor zijn de OLED-lichtunits energiezuinig en licht. Bovendien moeten ze nauwelijks gekoeld worden.
De OLED-technologie boekt snel vooruitgang, niet in het minst dankzij de inspanningen van Audi. Zodra een verdere toename in lichtdensiteit wordt gerealiseerd, zullen OLED’s ook gebruikt kunnen worden voor de richtingaanwijzers en remlichten. De dunne glasplaten die vandaag worden gebruikt om het organische materiaal te omsluiten, zullen worden vervangen door dunne kunststoffolie. Deze nieuwe flexibele substraatmaterialen zullen zich lenen voor driedimensionale vormgeving, wat de weg vrijmaakt voor ongeziene designmogelijkheden.
Audi heeft het potentieel van de OLED-technologie al geïllustreerd in talrijke show- en demonstratiemodellen. Speciale blikvangers zijn ‘OLED Lighting’, met transparante, veelkleurige OLED’s in het silhouet van de auto, en ‘The Swarm’, dat gebruikmaakt van een driedimensionaal OLED-display.
Een ander voordeel van OLED’s is dat ze onderverdeeld kunnen worden in kleine segmenten waarvan de helderheid apart geregeld kan worden. Daarnaast zullen verschillende kleuren en transparante OLED-units mogelijk zijn. Dit effent het pad voor nieuwe verlichtingsscenario’s met bijzonder snelle omschakelingstijden. De verlichte deelvlakken vertonen onderling erg nauwkeurige grenzen. Dat is wat de OLED-technologie bij Audi onderscheidt. De zogeheten Audi Matrix OLED-technologie vormt een aanvulling op de Audi Matrix LED- en Audi Matrix lasertechnologie voor koplampen.