Audi presenteert innovatiekracht tijdens Consumer Electronics Show in Las Vegas
- Communicatie tussen auto en omgeving centraal op CES 2015
Onder het motto 'Next Chapter' was Audi dit jaar nadrukkelijk aanwezig op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Tijdens deze belangrijkste elektronicabeurs ter wereld presenteerde Audi de nieuwste technologieën voor de auto’s van vandaag en die voor de nabije toekomst. Audi legt de nadruk op de communicatie tussen de auto en zijn omgeving, via subthema’s als autonoom rijden, Audi connect-oplossingen en infotainmentfeatures, evenals nieuwe ontwikkelingen op het gebied van verlichting.
Autonoom rijdende Audi A7
Voor de start van de Consumer Electronics Show liet Audi een A7 piloted driving concept, voorzien van een waaier aan standaard en bijna-standaard sensoren, volledig zelfstandig zonder bestuurder van Silicon Valley over de openbare weg naar Las Vegas rijden, een traject van bijna 900 kilometer. Al enkele jaren verricht Audi baanbrekend werk op het vlak van autonoom rijden. Zo verlegde het merk vorig jaar al grenzen met de Audi RS7 piloted driving project, die volledig autonoom en op topsnelheid een ronde van het Duitse Hockenheim-circuit aflegde. Het merk met de vier ringen wil nog een stap verder gaan en zal nog dit decennium zijn nieuwste technologieën voor autonoom rijden introduceren.
Innovatieve rijbijstandssystemen
Ook rijbijstandssystemen vormen één van de disciplines waarin Audi zijn credo ‘Voorsprong door Techniek’ meer dan waarmaakt. Tal van systemen zijn momenteel al leverbaar in haast alle modelreeksen van Audi. De nieuwe Audi Q7, die binnenkort zijn intrede doet, beschikt over de laatste innovaties, zoals de 'Predictive Efficiency Assistant' die de bestuurder helpt om met gebruik van de navigatiegegevens zo zuinig mogelijk te rijden, de 'Trailer Assistant' die hulp biedt bij manoeuvres met een aanhangwagen of de adaptieve snelheidsregelaar inclusief fileassistent, die de auto in fileverkeer bij lage snelheden zonder tussenkomst van de bestuurder geheel zelfstandig bestuurt.
Audi Matrix-lasertechnologie
Audi is al jarenlang een pionier op het vlak van lichttechnologie voor auto’s. In lijn met die reputatie presenteerde Audi op de CES de Audi Matrix-lasertechnologie, waarbij laserlicht zorgt voor een hoge lichtopbrengst en een perfect afgestemde lichtbundel om de weg vóór de auto te verlichten. Nog een innovatie op dit gebied is de zogenaamde 'construction area lighting', waarbij twee heldere lichtstrips op de weg de breedte van de auto markeren.
Audi virtual cockpit – duidelijke en intuïtieve bediening
Op de CES toonde Audi eveneens de nieuwste ontwikkelingen op het vlak van bediening en displaytechnologie, met als hoogtepunt de Audi virtual cockpit. Die zorgt via een 12,3 inch tft-scherm voor een zeer gedetailleerde en heldere 3D-weergave van alle informatie. Voor de bediening beschikken zowel de nieuwe Audi TT als de nieuwe Q7 over een MMI-terminal met een nieuwe interface, waarbij ingewikkelde menustructuren plaatsmaken voor een intuïtief en bijgevolg veel toegankelijker keuzemenu, net zoals bij een smartphone. Via vier elementen – de traditionele draai-/drukknop, het multifunctiestuur, spraakbediening en een touchpad voor vingerbewegingen – kan de bestuurder de diverse functies van de auto bedienen.
Opladen via inductie
Naast nieuwe Audi connect-mogelijkheden om de auto met het internet te verbinden, toonde Audi de bezoekers van de CES ook aantrekkelijke entertainmentinnovaties. Eén daarvan is de Audi phone box voor de nieuwe Q7, die toelaat om een smartphone eenvoudig aan het inftoainmentsysteem van de wagen te koppelen en via inductie draadloos op te laden. Nog een highlight van de nieuwe Audi Q7 is de zogenaamde '3D sound', waarbij de premium audiosystemen van Bose en Bang & Olufsen worden uitgebreid met extra speakers voor een indrukwekkende, ruimtelijke geluidsbeleving.