Audi overtreft in 2021 zijn Europese CO2-doelstellingen
- Gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven Audi’s in Europa 7 g/km beter dan de norm.
- Hildegard Wortmann, lid van de Raad van Bestuur voor Sales & Marketing bij Audi AG: “Sterke graadmeter van succesvolle elektrificatie".
Uit voorlopige cijfers blijkt dat Audi zijn CO2 vlootemissiedoelstellingen voor de Europese Unie in 2021 heeft overtroffen. Met een waarde van 122 g/km bleef de ruim onder de wettelijk bepaalde doelstelling van 129 g/km. Daardoor leverde Audi een sterke bijdrage aan de totale vlootwaarde van de Volkswagen Groep.
“We beschouwen de CO2 vlootemissies als een sterke graadmeter voor het succes van onze elektrificatie-inspanningen,” verklaart Hildegard Wortmann, lid van de Raad van Bestuur voor Sales & Marketing bij Audi AG. “Het aanzienlijk overtreffen van onze doelstellingen is opnieuw een bewijs dat we met onze systematische focus op duurzame premium mobiliteit voor de toekomst op de juiste strategische koers zitten.”
Verdubbeling elektrisch Audi-gamma in 2021
De aanzienlijke verkooptoename van volledig elektrische modellen had met name een positieve impact op de vlootwaarde. 42.991 verkochte elektrische Audi’s in de EU, Noorwegen en IJsland markeerden over het jaar 2021 een verkoopstijging van 49,8 procent. De Audi e-tron (inclusief de Sportback-versie) is de bestverkochte volledig elektrische premium SUV in Europa. Afgelopen jaar zag Audi zijn gamma van elektrische auto’s meer dan verdubbelen met de introductie van vier nieuwe modellen: de Audi e-tron GT, Audi RS e-tron GT, Audi Q4 e-tron en Audi Q4 Sportback e-tron.
Audi verwacht tegen 2025 meer dan twintig volledig elektrisch aangedreven modellen in zijn gamma te hebben. Vanaf 2026 zal het merk enkel nog nieuwe volledig elektrische wagens op de markt brengen. De duidelijke focus op e-mobility blijkt ook uit de investeringsplanning van de onderneming; Audi wil tussen 2022 en 2026 zo’n 18 miljard euro spenderen aan elektrificatie en hybridisering.
Audi’s vlootwaarde werd berekend op basis van nieuw ingeschreven voertuigen in de 27 EU-landen plus Noorwegen en IJsland. De uiteindelijke bevestiging van de CO2-emissiewaarden door de Europese Commissie zal binnenkort bevestigd worden.