Audi gaat door met uitrol laadhub na succes van eerste pilootfase
- 60 procent van de terugkerende gebruikers bevestigt stedelijk laadconcept als alternatief voor wallbox thuis
- Extra pilootsite in Zürich om compact modulair concept te testen vanaf tweede jaarhelft
- Vanaf medio 2024 zal Audi standaard Audi charging hubs introduceren in Salzburg en Berlijn
De feedback na de pilootfase van de Audi charging hub in Nürnberg bleek overweldigend positief te zijn. Het feit dat terugkerende klanten goed waren voor ongeveer 60 procent van de oplaadsessies, bevestigt het wereldwijd unieke, stedelijke oplaadconcept van het merk met de vier ringen. De Audi charging hub is vooral bedoeld voor bestuurders in de stad die thuis niet kunnen opladen. Vanaf de tweede helft van het jaar zal een tweede pilootproject met een compacte Audi charging hub worden geopend in het centrum van Zürich, gevolgd door sites in Salzburg en Berlijn. Er zijn plannen om extra sites in Duitsland te openen in 2023 en medio 2024.
Tussen januari en eind april 2022 registreerde Audi in haar vestiging in Nürnberg tijdens de pilootfase van het ‘s werelds eerste snellaadstation met zes reserveerbare oplaadpunten met hoog vermogen ongeveer 3.100 oplaadbeurten, een gemiddelde van 24 oplaadbeurten aan ongeveer 800 kWh per dag. Bovendien werd de bijna 200 vierkante meter open lounge met boven de oplaadkubussen een terras van 40 vierkante meter dagelijks door gemiddeld 35 klanten bezocht, een cijfer dat nog toeneemt. De comfortabele oplaad- en lounge-ervaring die via een app moet worden gereserveerd en over een aantrekkelijk cateringaanbod beschikt, heeft overweldigend positieve feedback van de gebruikers opgeleverd. Klanten spraken hun algemene waardering uit voor de overdekte Audi charging hub die een handige oplader met draaibare arm, een lounge en een beheerder heeft. Er werd ook veelvuldig gebruik gemaakt van aanvullende diensten zoals het ruilstation voor micromobiliteitsbatterijen en een boodschappenbezorgdienst.
Zelfvoorzienende, duurzame oplaadinfrastructuur als basis
Zogenaamde kubussen dienen als energieopslagsysteem in Nürnberg en bij alle toekomstige laadhubs van Audi. Deze flexibele kubusvormige containers kunnen in korte tijd op bestaande locaties worden gemonteerd en gedemonteerd. De stroom wordt opgeslagen in gerecycleerde lithium-ionbatterijen, de zogenaamde batterijen ‘met een tweede leven’, die afkomstig zijn van ontmantelde testvoertuigen. Met dit systeem brengt de batterijopslagoplossing van de Audi-laadhub een duurzame infrastructuur voor snelladen op plaatsen waar het elektriciteitsnet niet volstaat: er zijn zes HPC-oplaadpunten met een vermogen tot 320 kW.
Dankzij de tussentijdse opslag van ruwweg 2,45 MWh heeft de hele locatie in Nürnberg slechts een aansluiting van 200 kW op het laagspanningsnet nodig om de opslagmodules continu van stroom te voorzien. Niettemin kunnen tot zes elektrische auto's tegelijk worden opgeladen met ongeveer één megawatt aan stroom. Dankzij een groenestroomcontract gebruikt de Audi charging hub uitsluitend energie uit duurzame bronnen, terwijl zonnepanelen op het dak tot 30 kW aan extra groene energie leveren.
Compacte versie voor het banken- en verzekeringsdistrict van Zürich
Op basis van de in Nürnberg opgedane inzichten en de positieve feedback van de klanten opent Audi vanaf de tweede helft van het jaar een andere versie van het modulaire systeem Audi charging hub met vier overdekte oplaadpunten in twee stroomkubussen in Zürich. De krappere ruimtevereisten die zijn afgestemd op stedelijke locaties, passen perfect bij het banken- en verzekeringsdistrict van Zürich. Bijkomende voordelen zijn de korte voorbereidingstijd voor planning en uitvoering, en het feit dat er geen wegenbouwkundige werkzaamheden nodig zijn. Een essentieel onderdeel van het aanpasbare, compacte concept is de herontworpen zwenkarm die ervoor zorgt dat alle auto's over de hele breedte van de afzonderlijke oplaadpunten onbelemmerd kunnen worden opgeladen met een vermogen tot 320 kW. De bedieningsdisplays bij de oplaadpunten zijn in hoogte verstelbaar en de tussenruimte tussen de kubussen en de auto's is zo ontworpen dat ze geschikt is voor rolstoelgebruikers. Bovendien vestigen twee schermen van 55” de aandacht van de klanten onder meer op het brede dienstenlandschap in de hub, met onder meer een voedsel- en fitnessaanbod en winkel- en e-bike-deelfaciliteiten in de directe omgeving. De Audi charging hub in Zürich is compacter dan de site in Nürnberg, maar ook hij is gebaseerd op hetzelfde modulaire ontwerp dat het bouwen mogelijk maakt van een laadhub met een verschillende grootte al dan niet met een lounge.
Verdere uitrol in 2023 en medio 2024 focus op Duitsland
Na Zürich plant Audi voor de tweede helft van 2022 nog meer Audi-laadhubs. Twee compacte versies, vergelijkbaar met die in Zürich, zullen later dit jaar in Berlijn en Salzburg openen. Drie extra locaties in Duitse metropolen zullen helpen om vanaf 2023 te voldoen aan de toegenomen vraag naar oplaadcapaciteit in stedelijke gebieden. Bovendien is Audi van plan om tegen medio 2024 nog meer sites in Duitse steden te openen. Daarvoor is het merk met de vier ringen momenteel op zoek naar aantrekkelijke locaties en lokale partners. Voor de verdere uitrol van het concept wordt met name gezocht naar locaties dicht bij het centrum, idealiter met verharde oppervlakken en diensten in de directe omgeving.