Audi e-tron quattro concept: compromisloos elektrisch rijplezier

Audi e-tron quattro concept: compromisloos elektrisch rijplezier

Een rijbereik van meer dan 500 km maakt zorgeloos dagelijks gebruik mogelijk

Dinsdag 15 september 2015

  • Een voorsmaakje van het productiemodel: de elektrisch aangedreven Audi e-tron quattro concept
  • Het huwelijk tussen aerodynamica en creatieve designoplossingen geeft aanleiding tot een nieuw concept
 

 

Een aerodynamisch geoptimaliseerd design met een Cx-waarde van 0.25, een 100% elektrische quattro-aandrijving en tot 370 kW vermogen: dat is de door Audi in het kader van de IAA 2015 in Frankfurt voorgestelde studie e-tron quattro concept. Met deze auto toont Audi zijn visie op de toekomst van de elektromobiliteit: die zal sportief, energie-efficiënt en perfect dagelijks bruikbaar zijn. 

“Begin 2018 zal Audi een 100% elektrisch aangedreven sportieve SUV voorstellen in het hogere segment. De als technische studie gebouwde Audi e-tron quattro concept is daar al een concreet voorsmaakje van”, verklaart Professor Dr. Ulrich Hackenberg, het Audi-directielid verantwoordelijk voor technische ontwikkeling. “Hij combineert rijplezier, een groot rijbereik, een expressief design en een uitstekend comfortniveau.”

 

Elektrische aandrijving

 

De Audi e-tron quattro wordt aangedreven door drie elektromotoren: één op de vooras en twee op de achteras. Samen leveren ze 320 kW, terwijl gedurende korte tijd tot 370 kW en meer dan 800 Nm beschikbaar zijn dankzij een ‘Boost’-functie. Het resultaat: de sprint van 0 tot 100 km/u wordt beslecht in 4,6 seconden. De topsnelheid is elektronisch beperkt tot 210 km/u.

 

Een intelligent sturingssysteem optimaliseert de interactie tussen de motoren. De bestuurder selecteert via het Audi drive select de dynamische rij-instellingen, het rijprogramma ‘S’ of ‘D’ en de intensiteit van de energierecuperatie.

 

Bij een sportieve rijstijl op bochtige trajecten verdeelt de ‘Torque Control Manager’ het koppel actief tussen de achterwielen. Die vectorisatie van het koppel garandeert een maximum aan dynamiek en stabiliteit.

 

De grote lithium-ionbatterij werd in de vloer van het interieur verwerkt om zo een evenwichtige verdeling van de massa over de wieltreinen te verzekeren, alsook een zo laag mogelijk zwaartepunt. De energetische capaciteit van de batterij van 95 kW/h geeft hem een rijbereik van meer dan 500 kilometer. Het ‘Combined Charging System’ (CCS) maakt het laden van de batterij aan gelijk- of wisselstroom mogelijk. Het volledig met gelijkstroom opladen aan een laadpaal met een vermogen van 150 kW duurt slechts zo’n 50 minuten. De conceptcar kan ook door inductie (zonder contact) opgeladen worden dankzij de ‘Audi Wireless Charging’-technologie. Daarvoor gebruikt de auto een elektronisch gestuurd parkeersysteem dat hem boven de laadlus positioneert. Het grote zonnepaneel op het dak zorgt trouwens voor extra elektriciteit bij mooi weer.

 

Hightechonderstel

 

Ook het onderstel illustreert het hightechkarakter van de conceptcar. De adaptieve sportophanging verlaagt het koetswerk bij hogere snelheden en vermindert zo de aerodyna­mische weerstand. De wagen heeft ook vier sturende wielen (dynamische ‘all-wheel-steering’-stuurinrichting). Naargelang van de snelheid en de omstandigheden sturen de achterwielen in dezelfde of tegengestelde richting van de voorwielen om zo het draaigemak en de stabiliteit, dan wel de handelbaarheid te bevorderen.

 

Aerodynamica: het koetswerkdesign

 

De 4,88 m lange, 1,93 m brede en slechts 1,54 m hoge Audi e-tron quattro concept heeft een Cx van 0.25, een nieuwe recordwaarde in het SUV-segment.

 

De motorkap vooraan, de flanken en de achterzijde van het koetswerk hebben aerodynamische aanbouwdelen die door hun elektrisch geregelde positie de luchtstroom vanaf 80 km/u sturen afhankelijk van de luchtweerstand. De camera’s die de buitenspiegels vervangen dragen ook bij tot de betere stroomlijn.

 

Vooraan maken alle belangrijke verlichtingsfuncties gebruik van de ‘Matrix Laser’-technologie. Onderaan de lichtblokken vormen vijf elementen een nieuwe, originele lichtsignatuur. Elk van hen combineert een helder ledgedeelte met een extreem dun OLED-element (organic light emitting diode). Audi ontwikkelt de ‘Matrix OLED’-technologie voor serieproductie. Ook voor de achterlichten worden OLED-componenten gebruikt.

 

Het interieur

 

Het interieur van de conceptcar biedt comfortabel plaats aan vier personen en tot 615 liter bagage.

 

Alle schermen doen een beroep op OLED-technologie. De nieuwe Audi virtual cockpit curved OLED is een evolutie van de digitale instrumentencluster die sinds 2014 in serie geproduceerd wordt. Onder de 100% virtuele instrumenten bevindt zich links en rechts een aanraakscherm. Via het linkerscherm kan de bestuurder de verlichting en de rijhulpgerelateerde systemen bedienen. Het rechteraanraakscherm dient voor het beheer van de media- en navigatietoepassingen. Het stuur, waarvan de spaken aanraakgevoelige oppervlakken hebben, doet dienst als bijkomend bedieningselement.

 

Onder de selectiehendel op de centrale console bevinden zich twee bijkomende OLED-schermen om de werkingsstatus van de auto, de klimaatregeling en de vrij programmeerbare informatiefuncties te beheren. Het gebogen scherm dat aan beide kanten in de voorzijde van de deurbekleding is ingewerkt, doet dienst als digitale achteruitkijkspiegel.

 

De inzittenden achterin kunnen de klimaatregeling en het infotainment voor hun respectievelijke zone via OLED-schermen op de centrale console regelen en tegelijk gegevens uitwisselen met de bestuurder. Een LTE-module (3G) verbindt de Audi e-tron quattro concept met het internet.

 

 

zFAS*: het zenuwcentrum voor automatisch rijden

 

Dit studiemodel heeft alle door Audi ontwikkelde technologieën voor zelfrijdende auto’s aan boord: radarsensoren, een videocamera, ultrasone sensoren en een laserscanner. De gegevens van deze apparaten worden verzameld in de centrale regeleenheid voor de bijstandssystemen, zFAS, die zich in de koffer bevindt. Deze unit vormt zich in realtime een beeld van de hele omgeving van de auto. Binnenkort zullen deze technologieën ook klaar zijn om in productievoertuigen geïntegreerd te worden.

 

* zentrales Fahrerassistenzsteuergerät.