AUDI AG opent autofabriek in Mexico

AUDI AG opent autofabriek in Mexico

  • Raad van bestuur van Audi geeft startschot voor productie nieuwe Audi Q5
  • Tot 150.000 premiumvoertuigen per jaar voor de wereldwijde markt
  • Investering van meer dan 1 miljard euro in nieuwe locatie
Audi bouwt zijn wereldwijde productienetwerk verder uit en zet zo zijn globale groeistrategie voort. De raad van bestuur van Audi heeft op vrijdag 30 september de eerste eigen autofabriek op het Noord-Amerikaanse continent geopend. In het Mexicaanse San José Chiapa in de deelstaat Puebla produceert het merk met de vier ringen sindsdien de nieuwe generatie van de Audi Q5 voor de wereldwijde markt. De fabriek heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 premium-SUV's en creëert 4.200 lokale arbeidsplaatsen.

AUDI AG kiest als eerste premiumconstructeur voor Mexico als productiesite. "De fabriek in Mexico is een mijlpaal in onze ondernemingsgeschiedenis en een belangrijke stap in onze strategie van internationalisering. Ze behoort tot de modernste op het Amerikaanse continent. Deze site vormt een belangrijk knooppunt voor de wereldwijde export van onze auto's", vertelt prof. Rupert Stadler, voorzitter van de raad van bestuur van AUDI AG. Mexico heeft twaalf vrijhandelsakkoorden met meer dan 50 landen en biedt daarmee optimale economische omstandigheden. Het land is de plaats bij uitstek voor de productie van auto's en auto-onderdelen.

"Onze fabriek in Mexico is een prachtig voorbeeld van de Audi Smart Factory. Dit is de eerste fabriek die we volledig virtueel, d.w.z. via computersimulatie, hebben gepland en in bedrijf genomen”, aldus Audi-productieverantwoordelijke Hubert Waltl. "We hebben de hele procesketen geoptimaliseerd en konden zo de fabriek 30 % sneller in bedrijf nemen dan gebruikelijk." Een record in de autosector.

Voor de planning van de fabriek doet Audi een beroep op ultramoderne technologieën. De fabriek ontstond eerst tot in detail in een virtuele ruimte, waarin fabrieksplanners van verschillende locaties tegelijk aan de fabrieksstructuur konden werken. Zo richtte Audi op een oppervlakte van 400 hectare in een recordtijd van amper drieënhalf jaar een volledige autofabriek op, inclusief persafdeling, koetswerkbouw, lakkerij en montageafdeling. Ultramoderne fabricage-installaties en een uiterst efficiënte logistiek garanderen een jaarlijks productievolume van 150.000 exemplaren van de Audi Q5. Bovendien zal de fabriek dankzij meerdere waterzuiveringsinstallaties en het gebruik van nieuwe technologieën in de lakkerij volledig zonder afvalwater werken. Nieuwe installaties beperken het water-, gas- en stroomverbruik aanzienlijk en maken een duurzame productie mogelijk.

In de onmiddellijke omgeving van de fabriek ontstond gelijktijdig ook een leverancierspark, waar zich meteen bij de productiestart van de Audi Q5 zeven leveranciers en logistieke dienstverleners vestigden. Het zogenaamde just in sequence-park zorgt maakt een tijdige levering van onderdelen voor de premium-SUV mogelijk dankzij de minimale afstanden tussen de hallen van de toeleveranciers en de productie. Bij de productiestart haalt de onderneming meer dan 70 % van alle onderdelen uit de zone van de Noord-Amerikaanse Vrijhandelsovereenkomst (NAFTA), en het plan is om op lange termijn dat aandeel nog verder uit te bouwen. In totaal leveren meer dan 100 leveranciers vanuit Mexico onderdelen voor de Audi Q5.

In het kader van haar sociale verantwoordelijkheid steunt de onderneming ook de mensen in de regio. Tot op heden heeft Audi México al meer dan 3.300 lokale medewerkers aangeworven. In een nieuw trainingscenter bereidt Audi de medewerkers voor op hun toekomstige taken met kwalificatieprogramma's op maat. Tot dusver vonden er al ca. 5.300 opleidingen plaats. Vooraf heeft Audi daarenboven meer dan 750 Mexicaanse impats opgeleid in zijn Duitse locaties, onder begeleiding van ervaren coaches. Voor jonge talenten zijn er bij Audi México gevarieerde instapmogelijkheden, zoals de duale opleiding met ongeveer 80 opleidingsplaatsen per jaar, een stagiairsprogramma, het beursprogramma EMA (Estudiantes Mexicanos en Alemania) of het nieuwe 'Programa de Especialistas', een kwalificatieprogramma voor starters en kandidaten met een eerste beroepservaring.

De nieuwe Audi Q5 verenigt de sportiviteit van een Audi-berline met een veelzijdig karakter en een bijzonder variabel bruikbaar interieur. Of het nu gaat om connectiviteit, efficiëntie of rijbijstandssystemen, de SUV met de vier ringen bepaalt nieuwe normen in zijn segment. Tot vandaag heeft de constructeur wereldwijd al bijna 1,6 miljoen exemplaren van de Audi Q5 aan klanten geleverd. Daarmee is het model de meest succesvolle premium-SUV in zijn kernsegment. Behalve in Mexico wordt de Audi Q5 ook nog in China en India geproduceerd voor de lokale markten.

 

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Officer Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Officer Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg