Audi-afdeling voor werktuigbouw print een ‘Auto Union Typ C’

Audi-afdeling voor werktuigbouw print een ‘Auto Union Typ C’

Waarheidsgetrouw schaalmodel van de originele ‘Silberpfeil’ uit de 3D-printer

Van poeder tot component: De werktuigbouwafdeling van Audi heeft met behulp van een 3D-printer een schaalmodel van de historische Grand Prix-racewagen 'Auto Union Typ C' uit 1936 geproduceerd. De onderneming bekijkt momenteel nog meer mogelijkheden om metaalprinters in te zetten voor de productie van complexe onderdelen. Audi creëert zo belangrijke synergieën met de andere afdelingen binnen de Volkswagen-groep. 

"Binnen de werktuigbouwafdelingen van Audi en de Volkswagen-groep werken we constant aan nieuwe productietechnologieën", zegt prof. dr. Hubert Waltl, binnen de raad van bestuur van Audi verantwoordelijk voor de productie en hoofd van de werktuigbouwafdelingen binnen de Volkswagen-groep. "Samen met onze partners uit de onderzoeksafdelingen verleggen we steeds weer de grenzen voor nieuwe procedés. Een van onze doelstellingen is de inzet van metaalprinters in de serieproductie."

In totaal telt de Volkswagen-groep veertien werktuigbouwafdelingen in negen landen, die onder leiding van prof. dr. Hubert Waltl nauw samenwerken op het vlak van onderzoek en ontwikkeling. In een eerste fase ligt het zwaartepunt van de samenwerking nu op de implementatie van 3D-printing met metaal en 3D-printing op basis van zand. De Audi-werktuigbouwafdeling gebruikte de metaaldruk recent om alle onderdelen te vervaardigen voor een model van de Auto Union Typ C, de historische 'Silberpfeil', op schaal 1:2.

Via 'selectief sinteren' smolt een laser daarvoor laagsgewijs metaalpoeder met een korrelgrootte van 15 tot 40 duizendste millimeter, wat overeenkomt met de helft van een menselijk haar. Dit procedé maakt de productie mogelijk van onderdelen met een complexe geometrie, die met conventionele methodes niet of nauwelijks te realiseren zijn. Momenteel vervaardigt de werktuigbouwafdeling van Audi via 3D-druk al componenten uit aluminium en staal. Alle vormen en objecten zijn mogelijk, met een maximale kantlengte van 240 mm en een maximale hoogte van 200 mm. Deze geprinte componenten hebben een hogere dichtheid dan onderdelen die onder druk gegoten of warm gevormd worden.

De Audi-werktuigbouwafdeling geldt als een pionier in de ontwikkeling van nieuwe technologieën, ook binnen de Volkswagen-groep. Tot de innovaties afkomstig van de onderneming behoort onder andere een intelligente tool waarmee de contouren in koetswerkplaten nog expressiever gevormd kunnen worden. In de tool geïntegreerde lasers meten daarbij de positie van de metaalplaat, terwijl actoren corrigerend ingrijpen waar nodig.

 

Contacteer ons
Sofie Luyckx Audi PR Officer, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx Audi PR Officer, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg