5 sterren voor de Audi Q7 op de crashtests van Euro NCAP

5 sterren voor de Audi Q7 op de crashtests van Euro NCAP

De Audi Q7 kreeg de maximumscore voor actieve en passieve veiligheid

Woensdag 2 september 2015

  • Audi pre sense city en anti-multicrashremfunctie standaard
  • Zeer goede bescherming van kinderen met mogelijkheid om tot zes kinderzitjes te installeren 
Het consortium Euro NCAP heeft de maximumscore van vijf sterren voor crashveiligheid toegekend aan de nieuwe Audi Q7. De resultaten van de frontale en laterale crashtests om de bescherming van volwassen inzittenden, voetgangers en inzittende kinderen te evalueren, maken van de Audi Q7 een van de veiligste auto’s in zijn klasse. 

Net zoals de bestuurder en de voorste passagier worden ook de achterinzittenden zeer goed beschermd, zoals blijkt uit de resultaten van de frontale crashtest. De auto biedt ook veel ruimte en een hoog veiligheidsniveau voor kinderen. Zo kunnen in de SUV tot zes kinderzitjes gemonteerd worden, gemakkelijk en in alle comfort dankzij de ruime binnenafmetingen. De aparte zetels van de optionele derde zitrij kunnen zonder beperking gebruikt worden en zijn ook gehomologeerd voor de installatie van kinderzitjes van groep III (volgens de ECE-norm), bedoeld voor kinderen tot 36 kg.

 

De Audi Q7 kreeg de speciale prijs ‘Euro NCAP advanced’ voor zijn anti-multicrashremfunctie en Audi pre sense basic. Dit laatste systeem trekt de veiligheidsgordels strak en sluit de ramen en het open dak zodra het risico op een ongeval wordt gedetecteerd. De anti-multicrashremfunctie remt het voertuig bij een botsing automatisch af om het gevaar voor ongecontroleerd slippen en bijkomende botsingen te beperken.

 

Naast de criteria die worden geëvalueerd door het instituut, hecht Audi ook maximaal belang aan integrale veiligheid. Het standaard rijbijstandssysteem Audi pre sense city is een van de hoekstenen van het veiligheidsarsenaal dat de Q7 aanbiedt. Deze anticiperende waarschuwings- en noodremfunctie is bedoeld om ongevallen te voorkomen en voetgangers te beschermen. Tot snelheden van 85 km/u scant het systeem de ruimte voor de auto om de aanwezigheid van andere weggebruikers te detecteren. Wanneer een botsing dreigt, wordt de bestuurder stapsgewijs gewaarschuwd met achtereenvolgens een waarschuwingssignaal, een korte remstoot en een automatische noodstop. Indien nodig en in laatste instantie wordt de auto met volle kracht afgeremd. Zo kunnen bij snelheden tot 40 km/u ongevallen volledig vermeden worden, binnen de grenzen van het systeem. Bovendien beperken de remingrepen van het Audi pre sense city in alle omstandigheden de impactsnelheid en dus de gevolgen van het ongeval.

 

Verder kan de Q7 ook rekenen op andere nieuwe rijbijstandssystemen om verplaatsingen nog veiliger te maken, zowel voor de SUV zelf als voor de andere weggebruikers. Zo helpt de uitwijkassistent de bestuurder bij het ontwijken van een hindernis, terwijl de afslagassistent het tegemoetkomende verkeer scant wanneer de auto traag naar links afdraait. Wanneer het systeem daarbij een gevaarlijke situatie detecteert, wordt de auto tot stilstand gebracht, zodat hij niet kan afdraaien wanneer een tegenligger nadert. Tot slot wijst de uitstapwaarschuwing de inzittenden door middel van rood oplichtende leds op langs achteren naderende fietsers of andere weggebruikers.

 

Het consortium Euro NCAP (New Car Assessment Program), dat werd opgericht in 1997, onderwerpt nieuwe automodellen aan crashtests om hun crashveiligheid te evalueren. In 2015 werden de evaluatiecriteria voor de frontale en zijdelingse crashtests nog verstrengd om reële ongevallen nog beter te kunnen simuleren. 

Euro NCAP Crash Test of Audi Q7 2015

Sofie Luyckx Audi PR Officer at D'Ieteren Audi Import
Thomas De Meûter Head of PR Audi Belgium at D'Ieteren - Audi Import